معافیت صادرات بخش کشاورزی از الزام بازگرداندن ارز صادراتی

معافیت صادرات بخش کشاورزی از الزام بازگرداندن ارز صادراتی گروه تجارت- مجتبی قدیری در پانزدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی ‌و صنایع غذایی اتاق تهران سیاست‌های جدید ارزی دولت در بخش کشاورزی و صادرات آسیب‌شناسی شد. ممانعت از ترخیص کالاها کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌غذایی اتاق تهران با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از بخشنامه‌ها […]

معافیت صادرات بخش کشاورزی از الزام بازگرداندن ارز صادراتی

گروه تجارت- مجتبی قدیری

در پانزدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی ‌و صنایع غذایی اتاق تهران سیاست‌های جدید ارزی دولت در بخش کشاورزی و صادرات آسیب‌شناسی شد.

ممانعت از ترخیص کالاها

کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌غذایی اتاق تهران با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مصوب دولت به دلیل ناهماهنگی میان دستگاه‌ها و سازمان‌ها، اجرایی نشده است، گفت: در حال حاضر پرداخت مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی نرخ ارز به واردکنندگان، به دلیل عدم همکاری برخی دستگاه‌های دولتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و این ناهماهنگی باعث شده است که واردکنندگان فعلاً از ترخیص کالا‌ها از گمرکات تا تعیین تکلیف پرداخت مابه‌التفاوت‌ها، ممانعت کنند.

 

توقف عرضه و فروش کالا

فروش و عرضه برخی مواداولیه و کالا‌ها عملاً متوقف شده است، عدم اجرای برخی مصوبات دولت، منجر به آن شده که طی هفته‌های اخیر بازار کالای کشور با کمبود مواجه شود و حتی در برخی کالا‌ها شاهد افزایش یکباره قیمت‌ها هستیم.

تجار زیادی از اعتبارات اسنادی فاینانس و یوزانس برای خرید کالا‌ها استفاده کرده‌ و اکنون به پرداخت بدهی‌های خود با نرخ‌های بالا متعهد هستند. مشکلات ایجاد شده در بازار ارز در روزهای اخیر سبب شده این گروه عرضه کالاهای خود به بازار را به حالت تعلیق درآورده که صنف ‌و صنعت را در تأمین مواد‌اولیه مورد نیاز خود با مشکل مواجه کرده است.

پیامد جهش نرخ ارز کاهش صادرات محصولات کشاورزی

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران به پیامدهای جهش نرخ ارز بر صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در بلندمدت با افزایش نوسانات مثبت نرخ ارز واقعی، صادرات محصولات کشاورزی افزایش و با افزایش نوسانات منفی نرخ ارز واقعی، صادرات این بخش کاهش می‌یابد.

از دست رفتن سایر بازارهای صادراتی

مصوبه هیأت دولت مبنی بر مکلف شدن صادرکنندگان به بازگرداندن ۹۵ درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور طی مدت زمان ۶ ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی، منجر به پیدایش شرایطی خاص برای تجار شده به گونه‌ای که عمده صادرکنندگان به سمت صادرات از طریق بازارهای عراق و افغانستان تمایل پیدا کرده‌اند و این خطر وجود دارد که سایر بازارهای صادراتی کشور به مرور زمان از بین برود.

 صادرات بخش کشاورزی بدون الزام بازگرداندن ارز باشد

شاهرخ شجری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر این‌که در گمرکات کشور ارزش پایه‌های صادراتی به اشتباه محاسبه می‌شود، گفت: باید اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد. به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت درباره نرخ ارز به نتیجه قطعی نرسیده است، باید صادرات را مستثنی کرده و این بخش را از محدودیت‌های سامانه نیما، کنار گذاشت.

بی‌اعتبار شدن واردکنندگان نزد مشتریان خارجی

احمدرضا فرشچیان، نایب‌رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی، بر بی‌اعتبار شدن واردکنندگان نزد مشتریان خارجی خود به دلیل سیاست‌های جدید ارزی اشاره کرد و گفت: به دنبال تنش‌های ارزی چند وقت اخیر، بسیاری از واردکنندگان به اعتبار خود اقدام به واردات موادغذایی و کشاورزی کرده‌اند در حالی که همچنان از پرداخت تعهدات خود عاجز مانده‌اند.

وی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر معافیت صادرکنندگان به عراق و افغانستان از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، افزود: این تصمیم منجر به آن شده که بخش عمده‌ای از صادرات کشور به کشورهای عراق و افغانستان متمرکز شود و این در حالی است که کالاهای بی‌کیفیت و توسط افراد ناشناس به این دو بازار صادرات می‌شود که به‌طور قطع به کالای ایرانی ضربه خواهد زد.

بازگشت ارز حاصل از صادرات به جز صادرات پتروشیمی‌ها

احمد صادقیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، بر اعمال نرخ ارز توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان تأکید کرد و گفت: یک پیشنهاد این است که دولت محدودیت‌های ناشی از بازگشت ارز حاصل از صادرات را به جز صادرات پتروشیمی‌ها، از سایر صادرکنندگان‌ بردارد، در این حالت نگرانی دولت نیز از بابت بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور مرتفع خواهد شد.

پاکستان هم در کنار عراق و افغانستان از مقررات ارزی جدید مستثنی شود

جمشیدمغازه‌ای افزایش یک‌باره تعرفه‌ها به دنبال افزایش ناگهانی نرخ ارز مبادله‌ای و عدم امکان دریافت وجوه از بانک‌های خارجی برای صادرکنندگانی که ملزم به بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی کشور هستند، را از مشکلات ایجاد شده برای فعالان اقتصادی برشمرد و درخواست مستثنی کردن صادرات غیرنفتی به جز محصولات پتروشیمی از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را بسیار منطقی توصیف کرد.

وی همچنین پیشنهاد مستثنی شدن صادرات به کشور پاکستان در کنار کشورهای افغانستان و عراق را نیز مطرح کرد چرا که حجم بالایی از محصولات شیرینی و شکلات کشور که سهم عمده‌ای در صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور را به خود اختصاص داده‌اند به این کشور صادر می‌شوند.

مستثنی کردن صادرات بخش کشاورزی

محسن‌رشیدی‌فرخی، رییس انجمن ملی خرمای ایران نیز از مستثنی کردن صادرات بخش کشاورزی از الزام بازگرداندن ارز حاصل از صادرات استقبال کرد و گفت: این معافیت مشکلات بسیاری را از پیش پای صادرکنندگان برخواهد داشت.

لطف‌ا…سعیدی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران نیز گفت: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید در مذاکره با دولت، اصرار کند که ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی وارد بازار توافقی شود.

معافیت و استثنا تهدیدی برای صادرات

محمدعلی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و نماینده این وزارتخانه در هیأت نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره به معافیت صادرکنندگان به عراق و افغانستان از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، گفت: این معافیت و استثنا قائل شدن نمی‌تواند آینده خوبی را برای صادرات کشور رقم بزند، این در حالی است که زیرساخت‌ها و امنیت این دو کشور برای صادرات مجدد بسیار ضعیف است. بهتر بود به جای عراق و افغانستان، کشورهای دیگری انتخاب می‌شدند.

محمود بازاری، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت، از ابلاغ ضوابط جدید برای ارز مورد نیاز بخش حمل و نقل کشور توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: پس از مصوبه دولت در خصوص نرخ ارز، چندین پیشنهاد از سوی سازمان توسعه تجارت به دولت ارایه شد، از جمله آن‌که پیشنهاد شد عرضه ارز به صادرکنندگان با نرخ ترجیحی و از طریق سامانه نیما صورت گیرد. حذف واردات خودروهای لوکس با نرخ تخصیص ۴۲۰۰ تومان و مستثنی کردن بخش کشاورزی از برخی مصوبات ارزی از دیگر پیشنهادات این سازمان بوده است.