بدون تعصب؛ اندروید یا iOS؟!

بدون تعصب؛ اندروید یا iOS؟! دو کمپانی که بازار سیستم عامل‌ها را تسخیر کرده‌اند؛ گوگل و اپل. گوگل با سیستم عامل اندروید و اپل با سیستم عامل ‌ای او اس هر دو بخش عمده‌ای از آمار را به خود اختصاص داده‌اند. حتماً می‌دانید که طرفداران این دو کمپانی همواره در حال رقابت و نشان دادن […]

بدون تعصب؛ اندروید یا iOS؟!

دو کمپانی که بازار سیستم عامل‌ها را تسخیر کرده‌اند؛ گوگل و اپل.

گوگل با سیستم عامل اندروید و اپل با سیستم عامل ‌ای او اس هر دو بخش عمده‌ای از آمار را به خود اختصاص داده‌اند. حتماً می‌دانید که طرفداران این دو کمپانی همواره در حال رقابت و نشان دادن برتری سیستم عامل محبوبشان در برابر دیگری هستند اما چگونه برتری را در مقام مقایسه ثابت کنیم؟!

 اندرویدی‌ها رقیب را به محدود کردن و انحصاری بودن محکوم می‌کنند و طرفداران اپل هم اندروید را به کپی کاری و تقلید از خودشان. اما واقعاً کدام یک برتر هستند؟

 نصب APP

iOS

باید از طریق اپ استور و به صورت آنلاین این کار را انجام دهید. اما می‌توانید دیوایس خودتان را جیلبریک کنید و برنامه‌ها و بازی‌های کرک شده را به صورت رایگان نصب کنید.

از لحاظ تنوع و عرضه جدید‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها برتری داشت اما امروزه در بد‌ترین حالت چند روز با هم فاصله دارند، این سیستم عامل نسبت به اندروید برتری نسبی دارد.

Android

از طریق فروشگاه گوگل پلی و به صورت رسمی اما برنامه‌ها و بازی‌های پولی نیز وجود دارند که با کمی جستجو می‌توانید نسخه رایگان آن را پیدا کنید.

تعداد زیادی از برنامه‌ها و بازی‌های اندروید به زبان فارسی عرضه می‌شوند که در این زمینه نسبت به ‌ای او اس، برتری دارد.

طراحی و زیبایی

iOS

موضوع طراحی و زیبایی، یک موضوع سلیقه‌ای است

اپل با عرضه iOS 11، تحول عظیمی در سبک طراحی ‌ای او اس ایجاد کرد. در این نسخه، همه چیز دارای ظاهر خمیده است اما تعدادی از کاربران iOS هم هستند که طراحی جدید را دوست ندارند و آن را نمی‌پسندند. ظاهر پیشفرض ‌ای او اس تقریباً غیرقابل تغییر است مگر آن‌که دستگاه را جیلبریک کنید.

Android

 در اندروید نیز مانند iOS اختلاف نظر زیاد است. بعضی‌ها ظاهر آن را می‌پسندند و بعضی‌ها آن را خالی از هنر و طراحی می‌دانند. برتری اندروید در این زمینه، امکان ایجاد هوم اسکرین با آیکون‌ها و برنامه‌های دلخواه و به صورت جدا از صفحه اصلی برنامه‌ها است. در واقع در این زمینه نیز اندروید آزادی بیش‌تری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

راحتی در استفاده

iOS

در این زمینه، کمی از رقیب خود عقب است. شما برای جیلبریک کردن دیوایس، نصب برنامه و یا انجام عملیات‌هایی نظیر ریستور و آپدیت، شاید کمی به دردسر بیفتید و مجبور به تغییر کامل سیستم عامل شوید. در کشور ما نیز به دلیل دانش کم‌تر کاربران و همچنین عدم پشتیبانی و خدمات فیزیکی اپل، این مشکل بیش‌تر جلوه می‌کند. البته کابران خود ‌ای او اس این قضیه را کم‌تر قبول دارند و قدرت سیستم عامل خودشان را به راحتی استفاده از اندروید ترجیح می‌دهند!

Android

در اندروید اوضاع فرق می‌کند. شما می‌توانید به‌ راحتی کارهایی نظیر آپدیت و یا تغییر سیستم عامل را انجام دهید. نصب برنامه‌ها و بازی‌ها نیز بسیار آسان است و می‌توان از طریق خود دیوایس، این کار را انجام داد. البته ضعف اندروید در این زمینه، مشکلات مربوط به هنگ کردن و باگ‌های عملکردی است که در iOS کم‌تر به چشم می‌آید.

 برنامه‌نویسی و انتخاب برنامه‌نویسان

iOS

شما برای برنامه‌نویسی و توسعه این سیستم عامل، باید یک اکانت ۹۹ دلاری از دولوپر سنتر اپل خریداری کنید و بعد هم با دانلود SDK مربوطه و دیگر ابزار‌ها، به برنامه‌نویسی بپردازید. اپل در این مورد هم سختگیرتر است و قوانین محکمی برای انتشار یک برنامه بر روی اپ استور خود وضع کرده است. در مورد عملکرد و اجرای برنامه‌ها نیز حساس است و نظرات زیادی بر روی برنامه‌ها دارد. (که البته با وضع تحریم‌های آمریکا خرید اکانت و انتشار اپ‌های ‌ای او اس اصلاً راحت و ساده نیست.)

 Android

در اندروید شما می‌توانید با پرداخت ۲۵ دلار در سال، برنامه خودتان را بر روی گوگل پلی منتشر کنید. همچنین به‌دلیل وجود تعداد بیش‌تر بازارهای نسبتاً رسمی برنامه برای اندروید، شما می‌توانید برنامه یا بازی خود را بر روی آنها هم منتشر کنید و مخاطبان بیش‌تری به‌دست بیاورید که در این موضوع اپل انحصار دارد و فقط فروشگاه رسمی خودش!

میزان رضایت کاربران

iOS

 اکثر کاربران ‌ای او اس، بر روی سیتسم عامل خودشان تعصب خاصی دارند، آن هم به‌ دلیل کیفیت خدمات ارایه شده توسط اپل است. در واقع اپل سعی کرده است تا در هر نسخه، نسبت به نسخه قبلی تغییرات و بهبودهای بیش‌تری را انجام دهد.

Android

کاربران اندروید نیز رضایت نسبتاً بالایی از سیستم عامل خود دارند. شاید اگر کمی مشکلات مربوط به هنگ ‌کردن‌های بی‌موقع و باگ‌ها برطرف می‌شد، این رضایت افزایش پیدا می‌کرد.

البته که در نسخه‌های اخیر اندروید مشکل باگ و ضعف بسیار بسیار افت کرده است.

 آپدیت

iOS

کاربران iOS تنها می‌توانند به آخرین ورژن عرضه شده آپدیت کنند و نمی‌توانند مثلاً ورژن یکی مانده به آخر را نصب کنند. دلیل آن هم مسایل مربوط به امنیت و برطرف شدن باگ‌ها در جدید‌ترین نسخه است. همچنین اگر شما دیوایستان را جیلبریک کرده باشید، دیگر نمی‌توانید از طریق خود دیوایس آپدیت را انجام دهید و باید ابتدا از طریق برنامه ی آتیونز، آنرا ریستور و سپس آپدیت کنید.

 Android

 آپدیت اندروید به آخرین نسخه بسیار راحت‌تر است و معمولاً هم حجم بسیار کم‌تری نسبت به ورژن جدید ای او اس دارد. اما ضعف اساسی آنجاست که آپدیت در تمامی دیوایس‌ها و یا حتی مدلی از گوشی با عمر ۳ سال در بعضی مواقع امکان‌پذیر نیست!

هزینه استفاده

iOS

تنها دیوایسهایی که از سیستم عامل iOS استفاده می‌کنند، محصولات خود اپل هستند که نسبتاً نیز قیمتشان بالاست. همچنین به‌دلیل محدودیت نصب برنامه و بازی، معمولاً شما باید هزینه زیادی را هم در این زمینه خرج کنید.

Android

در این زمینه اندروید کاملاً برتر است. شما برای خرید یک دیوایس اندرویدی، انتخاب‌های بسیار گسترده‌ای خواهید داشت و می‌توانید مناسب با بودجه خودتان، یک دیوایس را خریداری کنید و برنامه و بازی‌ها را هم به‌طور رایگان بر روی آن نصب کنید.

جمع‌بندی

سیستم عامل اندروید، ارزان‌تر و راحت‌تر است و برای خرید نیز، لیست گزینه‌های زیادی برای شما وجود دارند، اما درعوض باگ‌ها، هنگ کردن‌های بی‌موقع و عدم نوآوری و زیبایی نیز در آن به چشم می‌آید.

 دیوایس‌های iOS همگی جزو گرانقیمت‌‌ترین محصولات بازار هستند، برای نصب برنامه محدودیت دارند، ظرفیت ذخیره‌سازی آنها ثابت است و قابل افزایش نیست، اما در مقابل کیفیت فوق‌العاده بالایی در طراحی و کارایی دارند و ابزار‌ها و برنامه‌هایی هستند که تنها برای آنها عرضه شده است.

منابع:

زوم تک؛ زومیت؛ دیجیاتو