بزرگ‌ترین معدن منگنز کشور در قم

ظرفیت‌های معدنی ایران بزرگ‌ترین معدن منگنز کشور در قم محمدقره‌داغلی- نزدیک بودن به پایتخت و قرار گرفتن در مرکز ایران موقعیت ویژه‌ای را برای توسعه صنایع معدنی در قم به وجود آورده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، با توجه به این‌که استان قم با۸۲۰ میلیون ذخیره، رتبه ۱۵ کشوری را دارد. معادن قم به‌طور کلی شامل […]

ظرفیت‌های معدنی ایران

بزرگترین معدن منگنز کشور در قم

محمدقره‌داغلی- نزدیک بودن به پایتخت و قرار گرفتن در مرکز ایران موقعیت ویژه‌ای را برای توسعه صنایع معدنی در قم به وجود آورده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با توجه به این‌که استان قم با۸۲۰ میلیون ذخیره، رتبه ۱۵ کشوری را دارد. معادن قم به‌طور کلی شامل معادن زیر است.

– سنگ‌های گوهرین-کانی‌های تبخیری-مصالح ساختمانی-شن و ماسه قم دارای ۲۵نوع ماده‌معدنی قابل استخراج است، با این‌که مساحت این استان ۰٫۶ درصد مساحت کشور است ولی دودرصد معادن در قم وجود دارد و بخشی از عناصر راهبردی معدنی کشور همچون لیتیوم، منگنز و طلا در این استان وجود دارد.

هم‌اکنون ۱۶۲معدن شناخته شده دارای پروانه بهره‌برداری و ۳۰مجوز استخراج شن و ماسه در استان قم وجود دارد که ۱٫۸درصد از کل معادن کشور را تشکیل می‌دهد.

از نظر مالکیت معادن استان قم ۱۲۲معدن به صورت خصوصی و ۳۹معدن به صورت تعاونی و تنها یک معدن تحت اختیار دولت فعالیت می‌کند.

مهم‌ترین ذخایر شناخته شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز) معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات‌سدیم) و معادن مواداولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزیینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ‌آهک و سنگ‌گچ) است.

معادن شاخص استان قم شامل معدن منگنز و نارچ، سنگ‌آهک، معادن سولفات سدیم و نمک دریاچه‌ها می‌شود.

معدن منگنز ونارچ در قم با بیش از هشت‌ونیم‌میلیون تن ذخیره، بزرگ‌ترین معدن منگنز ایران است که بالا‌ترین حجم ذخیره این ماده معدنی را در کل منطقه غرب آسیا و خاورمیانه دارد.

معدن منگنز و نارچ در جنوب‌غربی شهر قم و در محدوده بخش کهک واقع شده که فاصله آن تا مرکز قم حدود ۳۰ کیلومتر است.

هم‌اکنون از این معدن در هر سال به‌طور متوسط ۷۰هزارتن ماده‌معدنی استخراج می‌شود و ۲۶۰ تن به‌طور مستقیم در آن مشغول به‌کار هستند.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل ۳استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگ‌ترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته و دارای ساختار زمین‌شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است، و مدیریت این دریاچه به قم واگذار شده است.

دریاچه نمک دارای ظرفیت‌های معدنی بسیاری است، به‌طوری که بیش از ۴۰میلیارد دلار ماده معدنی دارد، و حتی برخی از عناصر معدنی راهبردی همچون لیتیوم در آن کشف شده است.

گفتنی است که فعالیت‌های استخراجی از دریاچه‌نمک خطر زیست‌محیطی ندارد زیرا فاقد رویش گیاهی است، همچنین هیچ جانداری در این دریاچه زندگی نمی‌کند.

در زمینه استخراج طلا و سایر عناصر راهبردی از معادن قم مطالعاتی صورت گرفته است که با تکمیل این مطالعات توسط سازمان زمین‌شناسی، کار استخراج آن آغاز خواهد شد.

میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در صنایع معدنی استان قم در سال گذشته ۳هزارو۱۴۵میلیارد ریال است که در صورت تأمین دوهزارو۸۶۱میلیارد ریال سرمایه در گردش مورد نیاز بخش معادن، ظرفیت بهره‌برداری از آن تقویت شده و فرصت اشتغال برای ۳هزارو۲۰۰تن فراهم خواهد شد.

دو معدن طلا در قم وجود دارد، حدود ۱۰تن ذخیره احتمالی طلا در قم وجود دارد. دو معدن طلای زواریون و امامزاده‌اسماعیل در قم شناسایی شد و اقدام‌های تحقیقاتی برای استخراج طلا از این معادن در حال انجام است.

استان قم در زمینه اجرای ژئوفیزیک هوایی از استان‌های پیشگام بوده و متأسفانه در معادن فلزی که دارای بیش‌ترین ارزش‌افزوده است پتانسیل کم‌تری وجود دارد.

با اجرایی شدن طرح ژئوفیزیک هوایی استان قم، مشخص شد که ۱۹محدوده دارای ظرفیت معدنی است، و نقشه‌های ۱٫۲۵۰۰۰ زمین‌شناسی تهیه شد.

قم از لحاظ استخراج سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی دارای پتانسیل بسیار زیادی است. از دیگر معادن موجود در قم می‌توان معادن عقیق را نام برد گفتنی است که نزدیک به ۴۰۰واحد انگشترسازی در این استان فعالیت دارند، کل درآمد دولتی از معادن استان قم برای سال گذشته حدود دومیلیارد تومان بوده است.

گنبدنمکی در فاصله ۲۰کیلومتری غرب شهر قم در محور قم – جعفریه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین گنبدهای نمکی ایران شناخته شده است. بلورهای نمکگنبد به صورت تیغه‌های مشخص و کنگره‌مانند دیده می‌شود، بخش شمالی گنبد تا طول ۳کیلومتر ادامه دارد، روی نمک لایه‌هایی از مارن قرمز، ژیپس و رس قرمز قرار گرفته است.

مهم‌ترین مشکلات معادن قم را می‌توان این گونه نام برد، رکود بازار فروش، فرسودگی ماشین‌آلات بهره‌برداری، نداشتن سرمایه در گردش مورد نیاز و قیمت تمام شده بالای مواد استخراج شده، که با رفع این مسایل می‌توان سهم استخراج مواد معدنی در استان را از سه‌ونیم میلیون تن در سال به میزان قابل توجهی افزایش داد.