مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران زیر چکش‌کاری‌های مجلس

مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران زیر چکش‌کاری‌های مجلس گروه اقتصاد کلان- لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور نمایندگان مجلس و کارشناسان در حال بررسی است و روز یکشنبه گذشته موضوع مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران مورد بررسی قرار گرفت تا مشکلات این بخش مهم اقتصادی و مولد کشور […]

مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران زیر چکش‌کاری‌های مجلس

گروه اقتصاد کلان- لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور نمایندگان مجلس و کارشناسان در حال بررسی است و روز یکشنبه گذشته موضوع مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران مورد بررسی قرار گرفت تا مشکلات این بخش مهم اقتصادی و مولد کشور مرتفع شود لذا در خصوص آن تصمیماتی گرفته شد. هرچند در نهایت این تصمیمات باید در صحن علنی مجلس بررسی شود و پس از تصویب به تأیید شورای نگهبان برسد.

حسینی شاهرودی، عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران توسط دستگاه‌های اجرایی مشخص شد

تمامی دستگاه‌های اجرایی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در تاریخ تعلق مالیات بر ارزش افزوده متعلق به پیمانکاران را پرداخت کنند. در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس موادی دیگر از لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده با حضور مسؤولان سازمان امور مالیاتی و نمایندگان بخش خصوصی و همچنین کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد. همچنین براساس موادی از لایحه مذکور که در کمیسیون اقتصادی مصوب شد در قراردادهای پیمانکاری و مهندسین مشاور با موضوع ایجاد دارایی سرمایه‌ای، مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تا پایان دوره مالیاتی بعد از دوره مربوطه خواهد بود. در عین حال دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در تاریخ تعلق، مالیات بر ارزش افزوده متعلق را به پیمانکار پرداخت کنند در غیر این صورت و بعد از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه هر دوره طبق درخواست پیمانکار، اصل مالیات و جریمه‌های متعلق از طریق عملیات اجرایی از کارفرما وصول و براساس مقررات به حساب تعیین شده سازمان یا پیمانکار حسب مورد واریز خواهد شد.

تکلیف سازمان مالیاتی نسبت به تهاتر مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران با اسناد مالی

جریمه استنکاف کارفرما معادل ۵ درصد مالیات پرداخت نشده پس از ۳ ماه از سررسید پرداخت و دو درصد به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر از سررسید پرداخت، محاسبه و مطالبه خواهد شد. پیمانکاران و مهندسین مشاور و تأمین‌کنندگان کالاهای طرح مذکور در رابطه با پرداخت مالیات و جریمه‌ها مربوطه مسؤولیتی نخواهند داشت و در صورتی که پرداخت‌های حق‌الزحمه پیمانکاران توسط دستگاه‌های اجرایی از طریق اسناد مالی و اوراق خزانه باشد سازمان مالیاتی مکلف شد نسبت به تهاتر مالیات با اسناد مالی اقدامات لازم را انجام دهد.

مشکلات مهندسان مشاور و پیمانکاران در اجرای مالیات بر ارزش افزوده

منوچهر فخرصمدی، رییس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور

مهندسان مشاور و پیمانکاران نسبت به نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بخش ارایه خدمات از سوی مهندسان مشاور و پیمانکاران اعتراض و انتقاد دارند. اجرای این قانون برای دولت مفید است لکن نحوه اجرای آن باعث مشکلات اساسی برای مهندسان مشاور و پیمانکاران شده است و دولت در قانون مالیات بر ارزش افزوده، مهندسان مشاور و پیمانکاران را مأمور وصول مالیات بر ارزش افزوده از کارفرمایان کرده است تا ظرف مدت ۳ ماه مالیات دریافت شده را پرداخت کنند. به عنوان مثال اگر مالیاتی از کارفرما در اول فروردین گرفته شد، از اول تیر تا ۱۵ تیرماه آن را باید به سازمان امور مالیاتی اعلام کنیم و حداکثر تا روز پانزدهم پرداخت شود لذا تصمیم قانون مالیات بر ارزش افزوده تا اینجای کار آسان است، چرا که این قانون برای معاملات نقدی نوشته شده است، یعنی زمانی که کالایی به فروش می‌رسد فروشنده موظف است علاوه بر قیمت کالای خود، مالیات ۵ درصد را نیز از خریدار دریافت کند. در واقع مالیات بر ارزش افزوده مربوط به استفاده‌کننده نهایی است و برای قیمت نهایی موجه است و این مصرف‌کننده نهایی است که باید ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند. در نتیجه باید توجه داشت این موضوع مالیات بر ارزش افزوده دارای دو اشکال است؛ نخستین مشکلی که از این بابت برای مهندسان مشاور و پیمانکاران به وجود می‌آید این است که برخی از ذی‌حسابان سازمان‌ها، مالیات بر ارزش افزوده را نمی‌پردازند و دومین اشکال عدم پرداخت به‌موقع مطالبات و بالطبع مالیات بر ارزش افزوده آن است. باید دقت شود وقتی دستگاه‌های اجرایی بودجه‌ای نگرفته‌اند چطور می‌توانند حق‌الزحمه مهندسان مشاور و پیمانکاران و مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند. نتیجه این وضعیت صورتحساب‌هایی است که مربوط به چندین سال قبل است که هنوز پرداخت نشده‌اند و مالیات بر ارزش افزوده آنها نیز پرداخت نشده است.