پرداخت پاداش‌های میلیاردی در نفت با دورزدن سریالی قانون

پرداخت پاداش‌های میلیاردی در نفت با دورزدن سریالی قانون سمیه مهدوی – شکاف درآمدی یکی از دغدغه‌های مهمی است که این روز‌ها بسیاری از صنف‌ها را زمین گیر کرده است. چندی است سایه این شکاف بر سر صنعت نفت پهن شده و با اعتراضات گاه و بیگاهی که علیه این جریان رخ می‌دهد از میزان […]

پرداخت پاداش‌های میلیاردی در نفت با دورزدن سریالی قانون

سمیه مهدوی – شکاف درآمدی یکی از دغدغه‌های مهمی است که این روز‌ها بسیاری از صنف‌ها را زمین گیر کرده است. چندی است سایه این شکاف بر سر صنعت نفت پهن شده و با اعتراضات گاه و بیگاهی که علیه این جریان رخ می‌دهد از میزان حقوق و پاداش‌های ردوبدل شده بین افرادی خاص رونمایی می‌شود.

هر چند صنعت نفت یکی از مشاغل سختی است که افراد و پرسنل آن به‌ویژه در مناطق عملیاتی با توجه به شرایط و جو کار مسؤولان و مجریان امر باید در میزان پرداختی‌ها با دست و دلبازی بیش‌تری اقدام کنند ولی شرایط زمانی بغرنج‌تر می‌شود که مدیران پشت میز نشین با دریافت پاداش‌های میلیاردی و بیش‌تر از سقف معین شده قانون را دور می‌زنند.

در این بین انتظار می‌رود وزارت نفت نظارت بیش‌تری انجام دهد و مجلس با تصویب و بازبینی برخی قوانین راه ورود و اقدام این گونه افراد را سد کند.

سقف پاداش ۲۵۰ میلیون تومان

اواخر سال گذشته براساس بررسی قانون بودجه ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی، طرحی از طرف تعدادی از نمایندگان محترم در گروه تلفیق مجلس برای محاسبه (پاداش سنوات پایان خدمت) مطرح و به تصویب این کمیسیون رسید. براساس طرح مذکور در محاسبه پاداش پایان خدمت (پاداش سنوات) همه کارکنان دولت (نه ‌فقط مدیران)، پاداش پایان خدمت حداکثر می‌تواند ۷ برابر حداقل پاداش پایان خدمت شاغلین در کل دستگاه‌های اجرایی کشور باشد و مبلغ آن در هیچ صورتی نباید از ۲۵۰ میلیون تومان بیش‌تر باشد و هرگونه مازاد بر آن تصرف در اموال عمومی تلقی می‌شود. این طرح کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها از جمله وزارتخانه‌هایی مانند وزارت نفت که تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند.

ماجرای پاداش‌های میلیاردی

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص گفت: از یک لیست هزار نفر بالای ۴۰۰میلیون تومان شب عید پاداش گرفتند، نزدیک به ۲۰۰نفر بالای ۶۰۰ میلیون، نزدیک به ۸۰نفر بالای یک میلیارد تومان پاداش بازنشستگی گرفتند که این موارد البته ربطی به این دولت هم ندارد و تاریخ بعد از انقلاب این شکاف عظیم را بین جامعه به‌وجود آورده است.

غلامرضا تاجگردون اظهارکرد: در بحث حقوق عزیزان شرکت نفت، آنهایی که در مناطق عملیاتی حضور دارند حرفی نداریم و در مورد آنهایی حرف داریم که جاهایی نشسته‌اند و واقعاً حقشان نیست، در شب عید پاداش بازنشستگی را تصویب کردیم که سقف ۲۸۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است گروه حداقلی هستند که امروز در عملیات نیستند ولی سر و صدا راه می‌اندازند .

دی ماه سال گذشته نیز پرونده‌ای دیگر از دریافت حقوق و پاداش‌های نجومی رو شد که بیانگر تخلفات گسترده در صنعت پتروشیمی بود. بر این اساس مطرح شده بود که دو عضو موظف هیأت مدیره پتروشیمی «ف» هر کدام ماهانه بیش از ۱۷ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و در تهران نشسته‌اند و به محل کارخانه نمی‌روند.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در واکنش به افشای حقوق نجومی دو عضو هیأت مدیره یک شرکت پتروشمی از کوتاهی وزیر و مدیران شستا در این باره خبر داد و گفت: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید به بحث دریافتی این افراد ورود کنند.

حاج بابایی با اشاره به حقوق نجومی دو عضو هیأت مدیره این شرکت پتروشیمی گفت: در بحث حقوق نجومی و عدم حضور در کارخانه این افراد دستگاه‌های نظارتی شستا و خود وزیر کوتاهی کرده است، وزیر باید ماهانه گزارش دریافتی و حقوق تمام مدیران زیر مجموعه‌های خود را کنترل کند.

تبعیض در دستمزدها!

همچنین رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نیز گفت: در ارتباط با حقوق‌های نجومی به‌طورکلی و حقوق این افراد به‌طور اخص باید توجه داشت در جاهایی که قانون تصریح کرده که یک فرد چه میزان حقوق باید بگیرد، قانون باید اجرا شود و اگر کوتاهی، استنکاف و یا عدم اجرای صحیح قانون بوده باید نهادهای نظارتی و مراجع ذی‌صلاح این موضوع را بررسی و گزارش دهند، مجلس و دیوان محاسبات هم به عنوان نهادهای نظارتی حتماً به این موضوع ورود می‌کنند .

حمیدرضا فولادگر ادامه داد: شرکت‌های وابسته به شستا به ظاهر خصوصی هستند ولی سازمان تأمین اجتماعی و مجموعه شستا اینها یک نهاد عمومی غیردولتی هستند و دولت به نحوی در آنها نقش دارد. متأسفانه در نظام پرداخت حقوق و دستمزد شاهد تبعیض زیادی هستیم، یکی از مسایلی که در حال حاضر نارضایتی مردم را در پی داشته همین بحث تبعیض در نظام پرداخت حقوق و دستمزد است.