محیط‌بانان و چالشی همیشگی بنام شکارچیان!

لایحه حمایت از پاسداران سبز همچنان در راهروهای مجلس محیط‌بانان و چالشی همیشگی بنام شکارچیان! مسعود طاهری- درگیری با شکارچیان غیرمجاز دغدغه همیشگی قشری است که در جامعه ما خیلی کم شناخته شده هستند. محیط‌بانان شاید بعد از سریال پایتخت ۳ کمی دیده شدند. جایی که مهران احمدی در نقش بهبود به خوبی توانست حداقل […]

لایحه حمایت از پاسداران سبز همچنان در راهروهای مجلس

محیط‌بانان و چالشی همیشگی بنام شکارچیان!

مسعود طاهری- درگیری با شکارچیان غیرمجاز دغدغه همیشگی قشری است که در جامعه ما خیلی کم شناخته شده هستند. محیط‌بانان شاید بعد از سریال پایتخت ۳ کمی دیده شدند. جایی که مهران احمدی در نقش بهبود به خوبی توانست حداقل در یک سریال حق مطلب را در خصوص این عزیزان ادا کند.

درگیری با قاچاقچیان و شکارچیان غیرقانونی مسأله‌ای است که همیشه هراس را بر تن محیط‌بانان می‌اندازد.

هستند محیط‌بانانی که به خاطر درگیری و دستگیری شکارچیان غیرمجاز جانشان را از دست دادند و بسیاری از آنان همچنان به دلیل این‌که به سمت شکارچیان تیراندازی کرده‌اند در زندان به سر می‌برند!

لایحه امیدوارکننده دولت به مجلس

اما سال گذشته بود که بعد از پیگیری‌های فراوان، خبری محیط‌بانان را ذوق زده کرد. خبر این بود: محیط‌بانان مشمول قانون حمایتگرانه به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح می‌شوند.

در واقع پس از سلسله اتفاقاتی که برای جامعه محیط‌بانان رخ داد و به ویژه حوادث سال ۹۵، سازمان حفاظت محیط‌زیست لایحه‌ای برای حمایت از محیط‌بانان تهیه کرد.

همچنین در خلال تهیه و آماده‌سازی این لایحه بود که برخی پیشنهاد دادند به دلیل تشابه شرایط جنگلبانان و به علت این‌که آنها از هیچ قانونی برای حمایت برخوردار نیستند، لایحه حمایتی محیط‌بانان و جنگلبانان را در برگیرد.

گفتنی است سازمان حفاظت محیط‌زیست در قوانین خود به صراحت از محیط‌بانان نام برده است و حتی در آیین‌نامه اجرایی گفته شده که دستاورد خدمتی مأموران گارد محیط‌زیست که در حال حاضر به یگان حفاظت محیط‌زیست تغییر نام داده، توسط سازمان تهیه و اجرا می‌شود. بر همین اساس در دستورالعمل خدمتی گارد محیط‌زیست که همان سال‌ها تهیه شده بود و دارای تأییدیه سازمان امور اداری استخدامی وقت بود، تمامی مباحث مرتبط با این قشر از جمله تشویق و حمایت از آنها در دادگاه‌ها بیان شده بود اما از آنجایی که این دستورالعمل و آیین‌نامه در حد قانون نبود (تجویز قانون بود و سطح تصویب آن قانون نبود) در برخی موارد سازمان حفاظت محیط‌زیست به بن بست برخورد می‌کرد.

اما در لایحه جدید دولت به مجلس قید شده است که مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست به لحاظ مسؤولیت مدنی، جزایی، دیه، خسارات وارده به اشخاص ثالث همچنین جبران خسارات آنها در قبال صدمات جانی و ضرر و زیان مالی که در جهت انجام وظیفه متحمل می‌شوند و کمک مالی به آنها و خانواده‌هایشان در دوران تعقیب، بازداشت و پس از آن مشمول قانون بسیار حمایتگرانه به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در مواقع ضروری هستند. این افراد مشمول مواد ۱۲ تا ۱۵ قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در مواقع ضروری می‌شوند و هر نوع حمایتی که لازم است، در صورتی‌که مربوط به این موارد باشد، طبق قانون دولت مکلف به انجام آن است.

حال با گذشت چند ماه از ارایه این لایحه همچنان اتفاق خاصی نیفتاده است و محیط‌بانان نگران استفاده از اسلحه در برخورد با شکارچیان هستند.