لزوم برخورد با مافیای صنعت خودرو

لزوم برخورد با مافیای صنعت خودرو مهدی قره‌داغلی- صنعت خودرو یک صنعت مادر، پیچیده و های‌تک است و هر کسی به عنوان بخش خصوصی حاضر نیست زیر بار آن برود، خودرو‌هایی که از خارج وارد می‌شوند زنجیره تأمین آنها در خارج است. با این وجود خودرویی را نیز که در داخل تولید می‌کنند باید زنجیره […]

لزوم برخورد با مافیای صنعت خودرو

مهدی قره‌داغلی- صنعت خودرو یک صنعت مادر، پیچیده و هایتک است و هر کسی به عنوان بخش خصوصی حاضر نیست زیر بار آن برود، خودرو‌هایی که از خارج وارد می‌شوند زنجیره تأمین آنها در خارج است. با این وجود خودرویی را نیز که در داخل تولید می‌کنند باید زنجیره تأمین آن هم در داخل باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده همه می‌دانند که خودروسازی در ایران تقریباً دو سال قبل از کره جنوبی شروع به‌کار کرد، حال آن‌که بخش بزرگی از بازار جهانی را کره‌ای‌‌ها در دست دارند، ولی خودروسازی‌های ما حتی نتوانسته رضایت مصرف‌کننده‌های داخلی را هم به دست آورد.

در سال‌های گذشته به اسم حمایت از تولید داخل اساساً از حقوق مصرف‌کننده چشم‌پوشی شده است. این در حالی است که حقوق و سلایق مصرف‌کننده در همه جای دنیا موتور محرک پیشرفت‌های صنعت خودرو است.

 با ایجاد انحصار علاوه بر این‌که به مردم جفا کرده‌ایم، عملاً ترتیباتی فراهم کرده‌ایم که خودروسازانمان در یک فضای رانتی و رقابت ناسالم، از صنعت روز خودروی دنیا عقب بمانند.

مافیا در صنعت خودرو وجود دارد، متأسفانه قوانین و مقررات در صنعت خودرو به گونه‌ای است که برخی با نفوذی که در دولت و برخی سازمان‌ها و نهاد‌‌‌ها دارند، توانسته‌اند با دسترسی به اطلاعات به سود‌های کلان دست یابند؛ به‌طور یقین در صورت تصویب طرح ساماندهی بازارخودرو، ریشه رابطه‌های اضافه و لابی‌های غیرقانونی در صنعت خودرو خشکانده خواهد شد.

به گو‌نه‌ای که عیسی کلانتری، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست، وجود مافیای خودروسازی در کشور را عامل شکست تلاش‌های سازمان محیط‌زیست در حوزه آلودگی هوا معرفی می‌کند و از سوی دیگر، سخنگوی قوه قضاییه صحبت از برخورد با این مافیا به میان می‌آورد. از طرف دیگر، برخی قدرت این مافیا را آنقدر قوی می‌دانند که می‌گویند، زور رییس‌جمهور هم به آن نمی‌رسد.

یک مقام مسؤول از بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ریشه لابی‌های غیرقانونی در صنعت خودرو خشکانده خواهد شد.

نمایندگان مجلس معتقدند بحث خودرو نیاز به چراغ راه دارد تا با تصمیمات آنی و مقطعی، این صنعت دچار مشکل نشود. بر همین اساس طرح ساماندهی بازار خودرو را به هیأت رییسه مجلس ارایه دادند که یک فوریت آن به تصویب رسید و در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن در دست بررسی است.

مافیای خودرو در صنعت داخلی و واردات وجود دارد به‌طوری‌که برخی از این عناصر هم در حوزه واردات و هم در تولید خودرو داخلی حضور دارند و به اقتضای منافع خود، وارد عمل می‌شوند.

این در حالی است که نباید ریشه این مافیا را در میان مردم عادی یا کسبه پیدا کنیم. اینها جزو خواص هستند و باید پرده از چهره این افراد برداشت و حاشیه امن این افراد را برهم زد!.

گفتنی است که در جریان ممنوعیت ثبت سفارش، چندین هزار خودروی غیرقانونی و قاچاق وارد کشور شده است که در این زمینه افراد به خصوصی با رانت ایجاد شده از این واردات غیرقانونی پول‌های میلیاردی به جیب زدند .

مافیای واردات خودرو که سود سالانه‌شان چند برابر کل خودروسازان داخلی است.

به‌طورکلی دو دسته مافیای قطعه‌ساز در کشور وجود دارد: یک دسته از قطعه‌سازان، قطعه‌سازان پولدار و یک دسته نیز قطعه‌سازان رانتی یا همان بستگان مسؤولان و آقازادگان هستند.

قطعه‌سازان رانتی اکثر قطعات را از چین وارد می‌کنند، به عنوان نمونه همین مافیا یک رادیو را از چین به نام محصول ساخت ایران وارد کرده بودند بعد یکی از شرکت‌ها نامه نوشته بود تا این محصول را از گمرک ترخیص کنند در هر حال این مافیا باعث شده که قطعه‌سازی در کشورمان رشد نکند.

در حالی که با تصمیم نمایندگان طرح ساماندهی بازار خودرو طی چند روز آینده در مجلس بررسی خواهد شود، برخی شنیده‌ها حکایت از لابی‌های پشت پرده برای فشار به نمایندگان و از دستور کار خارج کردن طرح مزبور دارد.

اگر یک مافیای قدرتمند فراقانونی در ایجاد شرایط فعلی صنعت خودرو مؤثر است، لازم است از طریق قانونی با آن برخورد شود.