تهدیدهای ترامپ یا منفعت بانکی اروپایی‌ها

کدام یک برنده می‌شوند؟ تهدیدهای ترامپ یا منفعت بانکی اروپایی‌ها گروه بانک، بیمه، بورس- از روزی که اسحاق جهانگیری نرخ دلار را تک‌رقمی اعلام کرد تا امروز چند ماهی گذشته است. چند ماهی که طی آن دلالان سعی داشتند تا با ایجاد جو روانی قیمت‌ها را بالا ببرند و در این بین طعمه‌های خویش را […]

کدام یک برنده می‌شوند؟

تهدیدهای ترامپ یا منفعت بانکی اروپایی‌ها

گروه بانک، بیمه، بورس- از روزی که اسحاق جهانگیری نرخ دلار را تک‌رقمی اعلام کرد تا امروز چند ماهی گذشته است. چند ماهی که طی آن دلالان سعی داشتند تا با ایجاد جو روانی قیمت‌ها را بالا ببرند و در این بین طعمه‌های خویش را بیش‌تر از کسانی انتخاب می‌کنند که طمعی برای گران‌تر شدن دلار دارند.

نقش خروج آمریکا از برجام

اعلام رسمی ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام کام دلالانی را که مدت‌ها سمپاشی کرده و از آب گل‌آلود ماهی گرفته بودند را شیرین‌تر کرد. رییس‌جمهور آمریکا با اعلام یک جانبه خروج کشورش از برجام، تهدید به بازگرداندن تحریم‌ها کرد؛ تحریم‌هایی که تا همین جا هم استخوانی گلوگیر بودند و حالا با خروج آمریکا از برجام اوضاع را بدتر از قبل کردند.

چشم به راه اروپایی‌ها

در این شرایط حساس اما اروپا فعلاً پای برجام مانده مونیکا فدرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست‌های خارجی این اتحادیه اعلام کرده که کشورهای اروپایی پای پیمان خود مانده‌اند و اگر ایران به آن پایبند باشد، آنان نیز این کار را می‌کنند. از سویی رهبرمعظم‌انقلاب با اشاره به تحولات اخیر از مسؤولان خواسته که با خروج آمریکا از برجام، از دولت‌های مذاکره‌کننده اروپایی تضمین‌هایی بگیرند که خلل بیش‌تری در روند برجام صورت نگیرد.

بانک‌های اروپایی چه می‌کنند؟

بعد از برجام بانک‌های اروپایی شروع به ایجاد رابطه بهتر با بانک‌های ایرانی کردند، هر چند که بانک‌های بزرگ اروپایی متأثر از شرایط برجام همچنان از ارتباط با همتایان ایرانی خود اجتناب کردند؛ اما بانک‌های کوچک اروپایی با ارتباطات خود توانستند کمی از بار سنگین مشکلات بانکی کشور ‌بردارند اما همچنان مشکل اصلی یعنی همکاری با بانک‌های بزرگ به قوت خود پابرجاست.

موضع بانک مرکزی

سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز با حضور در مجلس گفت که در حال حاضر مذاکراتی بین ایران با ۳ کشور اروپایی، چین و روسیه در حال انجام است که طبیعتاً با توجه به مقدماتی که برای این مذاکرات پیش آمده قرار شده ایران در شرایطی قرار گیرد که احساس کُند از برجام انتفاع لازم را می‌برد و اگر قرار باشد زمینه‌ای برای حرکت مثبت اقتصاد ما در برجام ایجاد نشود ایران نمی‌تواند به تعهداتش عمل کند. یکی از محورهای اساسی مذاکرات، ارتباطات بانکی است و همکاران ما در بانک مرکزی هم در این مذاکرات حضور دارند و امیدواریم شرایطی ایجاد شود که نظام بانکی بتواند ارتباطات بین‌المللی خود را داشته باشد. وی گفته که برقراری ارتباط با بانک‌های مرکزی اروپایی و ارتباط با بانک‌های بزرگ اروپایی برای بانک مرکزی و نظام بانکی کشور از بحث‌های اساسی است که دنبال می‌کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا بالاخره گره همکاری بانک‌های اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام باز می‌شود یا تهدیدهای ترامپ بر منفعت آنان خواهد چربید؟!