تولید ۹۰۰ هزار برگه اسقاط خودرو با نوسازی ناوگان فرسوده کشور

تولید ۹۰۰ هزار برگه اسقاط خودرو با نوسازی ناوگان فرسوده کشور مهدی قره‌داغلی، در حال حاضر متأسفانه مراکز اسقاط در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند و دلیل اصلی مشکلات مراکز اسقاط عدم اجرای مصوبات و قانون است. به گزارش مناقصه‌مزایده در سال گذشته مصوبه‌ای که براساس آن می‌بایست به ازای تولید هر خودرو با […]

تولید ۹۰۰ هزار برگه اسقاط خودرو با نوسازی ناوگان فرسوده کشور

مهدی قره‌داغلی، در حال حاضر متأسفانه مراکز اسقاط در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند و دلیل اصلی مشکلات مراکز اسقاط عدم اجرای مصوبات و قانون است.

به گزارش مناقصه‌مزایده در سال گذشته مصوبه‌ای که براساس آن می‌بایست به ازای تولید هر خودرو با مصرف بنزین بالای ۸٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر یک گواهی اسقاط توسط خودروساز ارایه می‌شد که حدود ۱۴۰ هزار ظرفیت ایجاد می‌کرد، لغو شد و به دلیل این‌که در ازای خرید گواهی اسقاط ۷۰۰ هزارتومان قیمت خودرو باید گران شود، لغو این مصوبه مراکز اسقاط را با مشکل جدی مواجه کرد.

طی طرحی که چندی پیش توسط رییس‌جمهور اعلام شد و قرار بر این شد که در سال جاری ۷۰ هزار کامیون از رده خارج خواهد شود.

گفتنی است که تمرکز این طرح روی کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست، به این ترتیب که سعی شده به ازای خودروهایی که مصرف سوخت آنها کم‌تر است، تعداد کم‌تری خودرو اسقاط شود و در ازای خودروهایی که مصرف سوخت آنها بیش‌تر است و تأثیر بیش‌تری در افزایش آلودگی دارند خودروهای بیش‌تری اسقاط شوند.

 با اسقاط ۷۰ هزار دستگاه خودروی سنگین، حدود ۹۰۰ هزار گواهی اسقاط تولید خواهد شد که باید محل مصرف این گواهی‌ها مشخص شود. طبق آمار جهت اسقاط خودروهای کشنده ۱۶، اتوبوس ۱۴، خودروهای سواری ۱، تاکسی ۲، وانت بسته به میزان ظرفیت حمل بار زیر یک تن ۲ و بالای یک تن ۳ عدد برگه اسقاط تولید می‌شود.

براساس این طرح واردکنندگان قطعات خودرو ملزم خواهند شد تا در ازای واردات قطعات، درصد مشخصی از ارزش قطعات را برای خروج خودرو فرسوده به دولت پرداخت کنند، به گفته کارشناسان طرح مذکور طرح بسیار خوبی است به شرط این‌که تصویب شود، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

هر چند این طرح به تنهایی نمی‌تواند جایگزین مصوبه‌های باطل شده باشد اما یک راه‌حل کارشناسانه و منطقی و قابل دسترس برای نوسازی بخشی از ناوگان خودروهای فرسوده است.

البته شرط اجرای موفق این طرح در گرو تصویب در مجلس می‌باشد تا ضمانت اجرایی داشته باشد، باید مراقب بود این طرح نیز به سرنوشت طرح‌های قبلی دچار نشود

مجموعه‌ای از طرح‌های مختلف مانند طرح جایگزینی، طرح خروج ناوگان فرسوده بدون دریافت مبلغ با حمایت دولت و از محل صرفه‌جویی‌ها و طرح الزام خودروسازان در کنار یکدیگر می‌تواند موجب موفقیت طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور شود.

در سال گذشته گواهی حاصل از اسقاط الزاماً در واردات خودرو و شماره‌گذاری خودرو استفاده می‌شد ولی اکنون نیاز به بیش از ۴۰۰ هزار گواهی به عبارتی به‌طور میانگین ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو نیست و مابقی ظرفیت مراکز اسقاط خالی است. از سوی دیگر چون جایگاه مصرفی برای گواهی اسقاط خودروی فرسوده وجود ندارد، امکان نوسازی و خروج خودرو نیز وجود ندارد لذا دولت باید محل مصرف جدید برای گواهی‌های اسقاط تعریف کند.

همچنین در قانون هوای پاک برای نوسازی خودروهای فرسوده ردیف اعتباری در نظر گرفته شده است و حالا که قانون هوای پاک پس از سال‌ها بررسی در مجلس مصوب شده است؛۶ ماه است که برای اجرا ابلاغ شده است اما اجرایی نمی‌شود.

در حال حاضر مراکز اسقاط با ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند از طرفی دولت با عدم رعایت قانون هوای پاک این ضرر را به مراکز اسقاط تحمیل می‌کند.

با توجه به مصوبه جدید دولت در خصوص کاهش تعرفه خودروهای وارداتی، این گونه به نظر می‌رسد که این مصوبه تأثیر چندانی بر مراکز اسقاط خودرو ندارد، زیرا طبق برآورد‌ها در سال‌جاری حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط خواهد شد؛ البته با احتساب ۲۱۰ مرکز دارای کد فعالیت، مراکز اسقاط آمادگی اسقاط سالیانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارا هستند که متأسفانه به دلیل لغو مصوبه اصلی مربوط به خودروسازان تمام فشار روی واردکنندگان قرار گرفت و واردکنندگان به تنهایی نمی‌توانند از تمامی گواهی‌های اسقاط استفاده کنند.

همچنین در این مورد مهدی نیکدار، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور معتقد است: نمی‌توان در مقابل تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو هیچ اسقاطی صورت نگیرد و تنها برای ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی که به کشور وارد می‌شود، ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار اسقاط در نظر گرفته شود.

متأسفانه خودروسازان از مشارکت در اسقاط کنار گذاشته شده‌اند، در حالیکه مجریان اصلی اسقاط باید خودروسازان و واردکنندگان باشند.