علیلو خبر داد:آزادسازی قیمت خودرو جفا به خریدار است

  روایت شورای رقابت از مدیریت بازار خودرو توسط شبکه خاص متصل به خودروسازان ; آزادسازی قیمت خودرو جفا به خریدار است علی علیلو در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به مصوبه شورای رقابت جهت آزادسازی قیمت برخی خودرو‌ها، گفت: آیا مقرر شده با این آزادسازی تعیین قیمت‌ها به بازار سپرده شود، و عرضه […]

 

روایت شورای رقابت از مدیریت بازار خودرو توسط شبکه خاص متصل به خودروسازان ; آزادسازی قیمت خودرو جفا به خریدار است

علی علیلو در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به مصوبه شورای رقابت جهت آزادسازی قیمت برخی خودرو‌ها، گفت: آیا مقرر شده با این آزادسازی تعیین قیمت‌ها به بازار سپرده شود، و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند یا این‌که جریانی خاص به دنبال افزایش قیمت و ایجاد آشفتگی در بازار هستند.

 نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که شورای رقابت از ساماندهی بازار خودرو توسط گروهی خاص و تحت تأثیر کنش‌ها و واکنش‌های خودروسازان و شبکه‌های متصل به آن‌ها خبر دارد، افزود: با توجه به وجود جریان‌هایی خاص در صنعت خودروسازی آزادسازی قیمت خودرو جفا به خریدار و ایجاد مشکلات جدید برای مشتریان است.

بستری برای عرضه و تقاضای سالم و بدون دست‌های پنهان در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود

علیلو با تأکید بر این‌که ابتدا باید بستر عرضه و تقاضای منطقی و صحیح ایجاد شود و پس از آن آزادسازی صورت گیرد، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر زمین‌های برای عرضه و تقاضای سالم و بدون دست‌های پنهان در بازار مشاهده نمی‌شود، تا بتوان از این طریق آزادسازی قیمت انجام داد.

وی با بیان این‌که آزادسازی واژه‌ای تکراری و نگران کننده برای مردم ایران است، یادآور شد: ۳ سال قبل خودروسازان با سوءاستفاده از آزادسازی، قیمت محصولات خود را تا حدود دو برابر افزایش دادند و این بار هم آزادسازی به ضرر مردم تمام خواهد شد و تنها خودروسازان به اهداف منفعت‌طلبانه خود دست پیدا می‌کنند.

آزادسازی تنها به افزایش قیمت منجر می‌شود

علیلو با تأکید بر این‌که لازمه آزادسازی قیمت خودرو نبود انحصار در بازار آن کالا و همچنین وجود رقابت است، افزود: خودروسازان به دلیل وجود چندین خودروساز خصوصی در کنار دو خودروساز بزرگ عقیده دارند، که بازار خودروی ایران انحصاری نیست، اما با نگاهی به بازار می‌توان متوجه نبود رقابت در سطح بازار و تصاحب بیش از ۹۰ درصد بازار توسط تولیدات دو خودروساز بزرگ شد که همین مسأله آزادسازی قیمت را با مشکلاتی مواجه کرده است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر بهره‌وری خودروسازان ارتقا پیدا کند و قیمت تمام شده نیز رقابتی باشد، اصولاً قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کنند اما با توجه به شرایط فعلی که رقابتی وجود نداشته، آزادسازی تنها به افزایش قیمت منجر می‌شود و دستخوش بازی‌های برخی افراد است.