درخت جینکوبیلوبا، دارویی به قدمت یک فسیل

درخت جینکوبیلوبا، دارویی به قدمت یک فسیل درخت جینکوبیلوبا به عنوان فسیل زنده معروف است، این گیاه تنها گیاهی است که قدمت آن به ۱۵۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد. اکثر درخت‌های این گیاه بیش‌تر از دوهزار و ۵۰۰ سال عمر دارند و در حقیقت این گیاه قدیمی‌‌ترین گونه گیاهی به جای مانده در جهان است […]

درخت جینکوبیلوبا، دارویی به قدمت یک فسیل

درخت جینکوبیلوبا به عنوان فسیل زنده معروف است، این گیاه تنها گیاهی است که قدمت آن به ۱۵۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد.

اکثر درخت‌های این گیاه بیش‌تر از دوهزار و ۵۰۰ سال عمر دارند و در حقیقت این گیاه قدیمی‌‌ترین گونه گیاهی به جای مانده در جهان است که خصوصیت‌های منحصر به فردی دارد. قطر آن حدود یک متر و ارتفاعش تا ۲۰ متر می‌رسد.

خواص دارویی:

این گیاه در درمان مشکلات گردش خون سرخرگی، تصلب شرایین مغزی، تورم مغزی، نارسایی عروق مغزی، ناشنوایی گوش داخلی، کاهش بینایی و شنوایی در اثر نارسایی عروق، اختلال در حافظه یا قدرت تمرکز، لنگی متناوب پا‌ها در نتیجه انسداد عروق و نرسیدن خون کافی به آنها، اختلال در شبکیه چشم، سرد شدن انتهای دست‌‌ها و پا‌ها به دلیل نرسیدن خون کافی به رگ‌های‌محیطی، تضعیف حافظه کوتاه‌مدت، زنگ زدن گوش‌‌ها با منشأ عروقی، بیماری‌های عروقی و سرگیجه با منشأ عروقی مؤثر است. ضمن این‌که براساس مطالعات، این گیاه دارویی به خصوص در بیماری آلزایمر و اختلال در حافظه به دلیل پیری یا بیماری مفید است..

براساس پژوهش‌های محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ایران این درخت می‌تواند در درمان اوتیسم مفید باشد.

هشدار:

ضمن این‌که گیاه جینکوبیلوبا علاوه بر دارا بودن ارزش‌های پزشکی، عوارض‌جانبی نیز به همراه دارد. عوارض جانبی جینکوبیلوبا در زنان حامله یا شیرده به وضوح دیده می‌شود. از عوارض جینکوبیلوبا، می‌توان به تهوع، بی‌قراری، اسهال، سرگیجه و سردرد اشاره کرد. برای افراد دچار اختلالات انعقادی، ممکن است جینکو بیلوبا میزان خونریزی را بیش‌تر کند. علاوه بر این، کودکان ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشند. از جمله عوارض دیگر این گیاه، ایجاد مشکلات روده‌ای- معدی، ورم و خارش شدید است.

شایع‌‌ترین عارضه مصرف این گیاه سردرد است که می‌توان با افزایش تدریجی دوز آن تا حد زیادی از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

منبع: سینا پرس