سهم یک درصدی صادرات ایران در بازار واردات کشورهای منطقه معاون دبیرکل کانون کارآفرینان توسعهگرا گفت: ۱۵ کشور همسایه ما با هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار واردات، بزرگترین بازار منطقهای دنیا هستند که سهم ایران از صادرات به این کشورها فقط حدود یک درصد است. علیرضا شیرمحمدی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اظهارکرد: […]
سهم یک درصدی صادرات ایران در بازار واردات کشورهای منطقه
معاون دبیرکل کانون کارآفرینان توسعهگرا گفت: ۱۵ کشور همسایه ما با هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار واردات، بزرگترین بازار منطقهای دنیا هستند که سهم ایران از صادرات به این کشورها فقط حدود یک درصد است.
علیرضا شیرمحمدی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اظهارکرد: دومین منطقه دنیا با چنین حجمی از واردات، کشورهای آسهآن هستند که مالزی به عنوان مرکز آن، ۶۰ میلیارد دلار صادرات به این کشورها دارد.
وی با بیان اینکه با بررسیهای صورت گرفته، حوزه دیپلماسی اقتصادی یکی از موانع ما در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان بوده است، اضافهکرد: در دولت یازدهم با تدبیری که صورت گرفته بود با اجرایی شدن سوآپ گاز ترکمنستان شاهد افزایش ۳ برابری صادرات ایران به این کشور بودیم یعنی صادرات ما به این کشور از ۳۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش یافت اما به علت سوء مدیریت مدیران میانی، واردات گاز از ترکمنستان حذف و به تبع آن صادرات ما نیز کاهش یافت و به همان دوران ۱۰ سال قبل حدود ۳۰۰ میلیون دلار رسید.
شیرمحمدی گفت: رابطه سیاسی نزدیکی با روسیه که حجم واردات آن ۲۵۰ میلیارد دلار است، داریم اما زمانی که همه شرایط اقتصادی و سیاسی فراهم شد، صادرات ما به این کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.
وی با بیان اینکه توسعه صادرات نیازمند تعامل دولت با بخش خصوصی است، افزود: به عنوان مثال اگر رییسجمهور ترکیه به کشورهای آفریقایی سفر میکند برنامهریزی میکند که چگونه از فرصتهای اقتصادی در کشورهای آفریقایی برای بخش خصوصی خود استفاده کند اما به نظر میرسد دولت و بخش خصوصی ما در این حوزه از تجربه لازم برخوردار نیستند و شاید دولت نحوه تعامل با بخش خصوصی را بلد نیست.
شیرمحمدی گفت: در ۱۰ سال گذشته، ترکیه بیش از ۶۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی- مهندسی به ترکمنستان داشت و در حالیکه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از پرمصرفترین مواد در طرحهای ساختمانی و عمرانی، لولههای پلیاتیلن است، ترکیه مواداولیه لولههای پلیاتیلن را از ایران تهیه و با حمل ۴ هزار کیلومتری به غرب این کشور، آن را تبدیل به لوله میکند و این در حالیست که گاز، برق و دستمزدِ نیروی انسانی در این کشور بالاتر از کشور ماست، سپس لولههای ساخته شده را با عبور از کشور ما به ترکمنستان منتقل میکند و شاید در بعضی مناطق قیمت تمام شده آن ۳۰ درصد از قیمت پیشنهادی ایران گرانتر باشد اما میبینیم ترکیه از این فرصتها به نحو احسن استفاده میکند.
وی افزود: با استفاده از تجربیات منطقهای، این نکته قطعی به نظر میرسد که دیپلماسی اقتصادی میتواند شاه کلید همکاری میان بخش خصوصی، دولت و بازارهای منطقهای باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.