قیمت پیشنهادی در مناقصات حفاری را رقابتی تر می‌کنیم

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده قیمت پیشنهادی در مناقصات حفاری را رقابتی تر می‌کنیم هزینه ۷۰میلیون‌تومانی برای نگهداری دکل‌های حفاری سمیه‌مهدوی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری با اشاره به این‌که در حال‌حاضر قیمت پایه مناقصات حفاری در حدود ۶۰میلیون تومان است، از هزینه‌های ۷۰میلیون تومانی دکل‌ها به صورت روزانه خبر […]

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده

قیمت پیشنهادی در مناقصات حفاری را رقابتی تر می‌کنیم

هزینه ۷۰میلیون‌تومانی برای نگهداری دکل‌های حفاری

سمیه‌مهدوی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری با اشاره به این‌که در حال‌حاضر قیمت پایه مناقصات حفاری در حدود ۶۰میلیون تومان است، از هزینه‌های ۷۰میلیون تومانی دکل‌ها به صورت روزانه خبر داد.

محمدرضا‌تاکایدی در گفت‌و‌گو با مناقصه‌مزایده با بیان این‌که قرارداد‌‌ها از دو منظر درآمد و هزینه قابل بررسی هستند؛ گفت: بخشی از قراردادهای ما ریالی و بخشی دیگر دلاری هستند، حداقل قراردادهای حفاری از۲۲-۲۳هزار دلار شروع می‌شود و به ۱۸هزار یورو هم می‌رسد.

وی با تأکید بر این‌که قرارداد‌‌ها را به ما دیکته می‌کنند که چه شرایطی از نظر درآمدی در آینده پیش‌رو خواهیم داشت؛ توضیح داد: هریک از قراردادهایی که با کارفرمایان منعقد می‌شود ماهیت متفاوتی دارند؛ به‌عنوان مثال مدل قراردادی که با شرکت متن امضا می‌شود با مدل قراردادی شرکت مناطق نفتخیز جنسشان فرق می‌کند.

تاکایدی، با اشاره به هزینه‌هایی که به صورت روزانه در فرایند پروژه‌های حفاری صورت می‌گیرد اذعان کرد: در حال‌حاضر به صورت متوسط بیش از ۷۰میلیون تومان هزینه در روز برای هر دکل حفاری تخصیص می‌یابد، که البته این رقم بستگی به نرخ جدید دلار می‌تواند به صورت تساعدی افزایش یابد.

تأثیر کیفیت قطعات در افزایش هزینه‌ها

این مقام مسؤول در خصوص میزان هزینه‌های روزانه هر دکل با توجه به داخلی یا خارجی بودن آن تصریح کرد: برای راهبری دکل مجموعه‌ای از هزینه‌های روتین وجود دارد؛ اعم از هزینه نیروی انسانی، گازوییل، تعمیرات و نگهداری و … وقتی این هزینه‌ها کنار هم گذاشته می‌شوند دیگر فرقی نمی‌کند دکل آمریکایی باشد، ایرانی و یا چینی.

وی ادامه داد: امکان دارد در دکلی از قطعات اروپایی و آمریکایی استفاده شود بنابراین هزینه‌ها گران‌تر تمام می‌شود، اگر چینی باشد ارزان‌تر، ولی اگر قطعه ایرانی باشد ممکن است در برخی موارد نه تنها ارزان‌تر تمام نشود بلکه مجموع هزینه‌ها را افزایش دهد، چرا که وقتی قطعه‌ای کیفیت مناسبی نداشته باشد ممکن است به جای یک‌مرتبه چندین‌بار از آن قطعه استفاده و به اصطلاح تعویض شود بنابراین هزینه ان متفاوت خواهد بود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری تصریح کرد: اگر هزینه روزانه از نظر میزان استفاده قطعه را براساس استاندارد بین‌المللی مبلغی بالغ بر ۱۵۰۰دلار برای اسپرپات هر دستگاه حفاری در نظر بگیریم ممکن است بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰دلار صرف هزینه‌های جاری در یک روز شود. بنابراین براساس استاندارد‌‌ها ممکن است هزینه‌ها کم‌تر یا بیش‌تر شود.

منتظر فراخوان مناقصات حفاری هستیم

تاکایدی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چند درصد از قرارداد‌‌ها را با ترک تشریفات اجرا می‌کنید، گفت: شرکت ملی حفاری سال‌گذشته در مناقصه جدیدی حضور نداشت و فقط یک مناقصه مربوط به شرکت اکتشاف بود که قرارداد آن (برای اجاره دو دستگاه دکل‌حفاری) در ماه گذشته امضا شد، اما تاکنون در عمده پروژه‌ها به صورت مناقصه شرکت کردیم و برنده شدیم.

وی در ادامه گفت: فقط یک قرارداد در سال‌های گذشته براساس موافقتنامه بود که با مناطق نفتخیز جنوب منعقد شد و طی آن ۵۰ دستگاه حفاری اجاره داده شد.

به گفته تاکایدی، در برخی موارد براساس شرایط کارفرما پروژه‌هایی به‌صورت ترک تشریفات به شرکت‌ها واگذار می‌شود، اما شرکت ملی حفاری عمده پروژه‌های خود را به صورت شرکت در مناقصات به‌دست می‌آورد.

وی در خصوص پروژه‌های سال‌جاری تصریح کرد: برای امسال منتظر فراخوان مناقصات کارفرمایان هستیم و حضور شرکت بستگی به بازار دارد که سعی ما براین است نرخ‌های‌مان رقابتی شود تا برنده شویم.

قیمت پایه مناقصات ۶۰میلیون تومان است

این مقام مسؤول ادامه داد: در حال‌حاضر قیمت پایه مناقصات در حدود ۶۰ -۷۰میلیون تومان است. ولی با این شرایط دیگر نرخ‌‌ها به این صورت باقی نخواهد ماند چرا که در حال‌حاضر ممکن است برای تأمین بخشی از قطعات مثل لوله حفاری و موتورآلات به بازار خارجی رجوع شود. بنابراین وقتی شرکت مجبور می‌شود ارزی هزینه کند ناخودآگاه تحت‌تأثیر شرایط نوسانات دلار قرار می‌گیرد و با مشکلات مربوط به آن دست به گریبان می‌شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم هم دولت و هم وزارت‌نفت مشکل را حل کند تا بتوانیم کماکان در گردونه فعلی حفاری باقی بمانیم.