نفت برنت با مقررات جدید قد می‌کشد

نفت برنت با مقررات جدید قد می‌کشد مقررات بین‌المللی درباره سوخت‌های مورد استفاده در کشتیرانی ممکن است عرضه بازار نفت را محدودتر کرده و قیمت‌ها را در دو سال آینده به ۹۰ دلار در هر بشکه برساند. به گزارش ایسنا، سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) مقررات جدیدی دارد که از ابتدای سال۲۰۲۰ به اجرا درخواهد آمد […]

نفت برنت با مقررات جدید قد می‌کشد

مقررات بین‌المللی درباره سوخت‌های مورد استفاده در کشتیرانی ممکن است عرضه بازار نفت را محدودتر کرده و قیمت‌ها را در دو سال آینده به ۹۰ دلار در هر بشکه برساند.

به گزارش ایسنا، سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) مقررات جدیدی دارد که از ابتدای سال۲۰۲۰ به اجرا درخواهد آمد و کشتی‌داران را ملزم خواهد کرد میزان سولفور سوخت‌های مورد استفاده‌شان را به میزان چشمگیری کاهش دهند.

کشتی‌هایی که اقیانوسهای جهان را می‌پیمایند از نفت کوره سنگین استفاده می‌کنند که بسیار آلوده است. مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی این سوخت را به دلیل سولفور بالای آن هدف گرفته است. مقررات فعلی غلظت سولفور به میزان ۳٫۵درصد را مجاز کرده اما تا سال۲۰۲۰ کشتی‌‌‌ها باید این غلظت را به ۰٫۵ درصد کاهش دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش «نفت ۲۰۱۸» اعلام کرد سوخت بانکر آخرین مامن سولفور است که در اکثر محصولات نفتی حذف شده است.

کشتی‌داران گزینه‌های متعددی برای نیل به این هدف دارند و احتمالاً یک رویکرد منفرد نخواهد بود. آنها ممکن است اسکرابرهایی را برای حذف سولفور از سوخت نصب کنند یا از سوخت‌های دارای سولفور کم یا از LNG استفاده کنند. اسکرابر‌‌ها نیز پرهزینه هستند با این حال از نظر برخی کشتی‌داران ارزش استفاده دارند در حالی که LNG گزینه گرانی محسوب می‌شود.

اما بسیاری از کشتی‌داران سوخت‌های حاوی سولفور اندک مانند بنزین استفاده می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که تا سال۲۰۲۰ تقاضا برای بنزین به ۱٫۷۴ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد که بیش از یک‌میلیون بشکه در روز نسبت به سال۲۰۱۸ افزایش خواهد داشت. این مسأله موقعیت نفت کوره را که در حال‌حاضر متداول است، تغییر می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که تقاضا برای نفت کوره دارای سولفور بالا از ۳٫۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به ۱٫۳ میلیون بشکه در روز در سال۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت.

پالایشگاه‌های فرآوری‌کننده محصولاتی مانند دیزل و بنزین سود خواهند کرد. در این بین پالایشگاه‌هایی که نفت کوره سنگین تولید می‌کنند، با محصول مازاد که روی دستشان باد کرده است مواجه می‌شوند.

مجتمع‌های پالایشگاهی می‌توانند از انواع مختلف نفت برای تولید بنزین استفاده کنند اغلب نفت کوره به عنوان یک محصول جانبی ندارند. از سوی دیگر پالایشگاه‌های کوچک‌تر و ساده‌تر قادر نیستند همین کار را کرده و برخی از آنها ناچار خواهند شد تعطیل کرده یا ارتقا دهند.

تحلیلگران مورگان‌استنلی در یادداشتی نوشتند: نفت برنت ممکن است تحت تأثیر مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی ممکن است تا سال ۲۰۲۰ به ۹۰دلار در هر بشکه صعود کند.

در حالی که نفت تحت تأثیر محدودیت عرضه اوپک و رویدادهای ژئوپلیتیکی نظیر تصمیم آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، به مرز ۸۰ دلار صعود کرده اما تغییرات مقررات تأثیر مذکور را تشدید خواهد کرد.