پرده آخر افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در تهران؟!

از شورا اصرار از فرمانداری انکار پرده آخر افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در تهران؟! گروه اجتماعی- افزایش نرخ کرایه حمل و نقل تاکسی و اتوبوس؛ چالش همیشگی بین دولت و شورای شهر تهران است. چالشی که معمولاً از اواخر هر سال آغاز و تا دو یا ۳ ماه بعد از آغاز سال جدید […]

از شورا اصرار از فرمانداری انکار

پرده آخر افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در تهران؟!

گروه اجتماعی- افزایش نرخ کرایه حمل و نقل تاکسی و اتوبوس؛ چالش همیشگی بین دولت و شورای شهر تهران است. چالشی که معمولاً از اواخر هر سال آغاز و تا دو یا ۳ ماه بعد از آغاز سال جدید ادامه می‌یابد!

افزایش نرخ کرایه اتوبوس

امسال نیز همچون سال‌های گذشته، شورای شهر تهران مصوبه‌ای برای افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی تصویب کرد که بخش اصلی آن مربوط به کرایه اتوبوس‌های خصوصی و دولتی بود. اواخر فروردین‌ماه امسال بود که محمد‌کرونی، دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن اشاره به ارسال لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس از سوی شهرداری برای بررسی به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از افزایش ۱۵ درصد نرخ کرایه برای اتوبوس‌های خصوصی و افزایش ۱۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌های دولتی خبر داد.

افزایش نرخ کرایه تاکسی

شورای اسلامی شهر تهران با هدف این‌که فشار مضاعفی به مردم نیاید، نرخ کرایه تاکسی را نیز افزایش داد اما مهم‌ترین قسمت تصمیم شورای شهر برای افزایش نرخ کرایه تاکسی به جایی بر می‌گشت که این شورا تبصره‌هایی را برای آن قائل شد. تبصره‌هایی جنجالی که از همان ابتدا می‌شد مخالفت فرمانداری را برای آنها متصور شد.

افزایش غیرمتعارف کرایه تاکسی

افزایش قیمت کرایه تاکسی در روزهایی که آلودگی هوا بیش‌تر است یکی از تغییراتی بود که شورای شهر تهران در نظر گرفته بود و از آن جنجالی‌تر آن‌که رانندگان تاکسی حق داشتند در ساعات پیک ترافیک تا ۲۰ درصد از مسافران کرایه بیش‌تری دریافت کنند. دیگر مورد نیز این بود که در گذشته نحوه محاسبه کرایه تاکسی بر این اساس بود که یک مبلغ «ورودیه» از مسافر گرفته می‌شد و تا یک مسافتی «آزاد» محاسبه می‌شد و پس از آن با توجه به کیلومتر سفر کرایه حساب می‌شد، اما در لایحه جدید مسافت آزاد حذف شده و مسافران ضمن پرداخت مبلغ ورودیه، سفرشان براساس «کیلومتر» محاسبه می‌شود.

مخالفت فرمانداری

فرمانداری تهران در نامه‌ای به شورای شهر تهران ضمن مخالفت با بندهایی از لایحه شورای شهر تهران با افزایش بیش از ۱۲٫۵ درصد نرخ کرایه‌ها مخالفت کرد. کمیته انطباق فرمانداری تهران برای مصوبه شورا درباره نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس و اشکالات آن جلسه‌ای برگزار کرده و مقرر شده بود که این مصوبه به شورای شهر برگشت داده شود تا نسبت به اصلاح آن اقدام شود. طبق نظر این کمیته افزایش قیمت کرایه تاکسی غیرمتعارف بود و در این لایحه دو تبصره وجود داشت که خلاف مقررات بود، به‌طوریکه براساس این مصوبه در روزهایی که شرایط جوی نامناسب است و یا در زمان پیک ترافیک کرایه‌ها ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

گفتنی است در بخش تاکسیرانی ۶۳۰ الی ۶۴۰ خط در شهر تهران فعالیت می‌کنند که قاعدتاً افزایش نرخ تاکسی در سال ۹۷ به‌طور متوسط در این خطوط اجرایی خواهد شد، ضمن این‌که افزایش نرخ تاکسی‌های گردشی نیز انجام می‌شود و این افزایش از طریق تاکسی مترهای نصب شده بر روی تاکسی‌‌ها محقق خواهد شد.

حال باید منتظر باشیم تا لایحه شورای اسلامی شهر تهران برای اصلاح نرخ کرایه‌ها به سرانجامی برسد. سرانجامی که شاید این بار حقوق مردم تهران در آن بهتر دیده شود و کرایه‌ها نیز مشمول بندهای عجیب و غریب نباشند.