مذاکرات پرتامینا با شرکت نفت ادامه دارد

سراب معافیت‌های تحریمی پیش روی شرکت‌های خارجی مذاکرات پرتامینا با شرکت نفت ادامه دارد سمیه مهدوی- در دومینوی انصراف شرکت‌های خارجی از توسعه میادین نفتی و گازی پس از توتال و اینپکس حال نوبت به لهستانی‌ها و اندونزی‌ها رسیده است. تا پیش از دهن‌کجی ترامپ به برجام، کشورهای اروپایی مانند اندونزی برای میادین ایرانی سر […]

سراب معافیت‌های تحریمی پیش روی شرکت‌های خارجی

مذاکرات پرتامینا با شرکت نفت ادامه دارد

سمیه مهدوی- در دومینوی انصراف شرکت‌های خارجی از توسعه میادین نفتی و گازی پس از توتال و اینپکس حال نوبت به لهستانی‌ها و اندونزی‌ها رسیده است.

تا پیش از دهن‌کجی ترامپ به برجام، کشورهای اروپایی مانند اندونزی برای میادین ایرانی سر و دست می‌شکستند و به هر ترتیبی که بود خواستار این بودند که سند میدان منصوری را پشت قباله خود بیندازند.

اما تحریم‌های آمریکا سایه‌ای پر از ترس و تردید را بر سر شرکت‌های خارجی پهن کرده تا یک به یک آنها را وادار به عقب نشینی کند.

بر همین اساس پرتامینا تصمیم گرفته است امضای قرارداد میدان منصوری با ایران را موقتاً به تأخیر بیندازد.

اگر علت را جست و جو کنیم به همان گزینه اصلی یعنی ترس از اعمال تحریم‌ها می‌رسیم.

شاید پرتامینا نیز مانند توتال به دنبال معافیت تحریمی از ایالات متحده باشد؛ اما آیا واقعاً این مهم برای کشورهای خارجی قابل دستیابی خواهد بود یا همچنان به عنوان یک سراب برای هر دو طرف کارفرمای ایرانی و پیمانکاران خارجی باقی می‌ماند؟ در حال حاضر اخبار ضد و نقیضی بر سر ادامه حضور پرتامینا در میدان منصوری شنیده می‌شود، اما مذاکرات پرتامینا با شرکت ملی نفت همچنان ادامه دارد.

 

بایکوت موقت امضای قرارداد ؟

چندی پیش یک مقام وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی از تصمیم شرکت دولتی پرتامینا برای به تعویق انداختن موقت امضای قرارداد برای اداره میدان منصوری ایران خبر داد و گفت: پرتامینا تصمیم گرفته امضای قرارداد میدان منصوری با ایران را موقتاً به تعویق بیندازد.

 

همچنین سیامسو آلام، یکی از مدیران شرکت پرتامینا اظهار کرد این شرکت سرگرم بازبینی قرارداد است. پرتامینا پیش از این اعلام کرده بود که انتظار دارد قرارداد نفتی برای میدان منصوری در ماه مه امضا شود.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا هشتم ماه مه اعلام کرد از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بازخواهد گرداند.

 

استخراج روزانه ۳۰۰ هزار بشکه

این در حالی است که پیش از بازگشت تحریم‌ها این شرکت انتظار می‌کشید تا در آوریل سال ۹۷ به صورت نهایی یک مجوز فعالیت در میدان منصوری ایران را به دست بیاورد.

بر این اساس قرار شد روزانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت از این بلوک استخراج شود، این درحالی است که براساس برآورد‌ها این میادین دارای ذخایری به حجم بیش از ۵ میلیارد بشکه نفت هستند.

اگر این قرارداد به مرحله اجرا برسید پرتامینا سهمی ۸۰ درصدی را در این میدان از آن خود می‌کند و ۲۰ درصد نیز متعلق به یک شریک ایرانی می‌شود.

اگر شرکت پرتامینا از ارایه پیشنهاد رسمی خود برای توسعه دو میدان نفتی ایران به نام‌های آب تیمور و منصوری سرباز بزند مشخص نیست این دو میدان چه سرنوشتی پیدا کنند.

توسعه منصوری ادامه می‌یابد

به‌تازگی وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی اعلام کرده است، قرارداد میان شرکت نفت و گاز پرتامینا و شریک ایرانی این شرکت برای توسعه یک میدان نفتی در ایران به رغم تحریم‌های جدید آمریکا ادامه خواهد یافت.

اگو سیاهریال، مدیر کل نفت و گاز وزارت انرژی اندونزی گفته، این قرارداد لغو نشده است، زیرا دولت اندونزی همچنان در حال مذاکره در مورد این موضوع با سهامداران مربوط است.

ارایه MDP بعد از ۶ ماه

علی‌کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت؛ پس از امضای قرارداد محرمانگی با شرکت پرتامینا در سال ۹۵ گفته بود: ما از پرتامینا خواسته‌ایم تا حضور یک شرکت بین‌المللی دیگر را در کنار خود داشته باشد، چرا که انتقال تکنولوژی نیز از اهداف اولویت‌دار ما است.

همچنین غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بیان کرده بود: «انتظار می‌رود با گذشت ۶ ماه طرف اندونزیایی پیش‌نویس طرح توسعه (Pre-MDP) را ارایه کند و تصمیم‌گیری‌های بعدی محقق شود.

تولید ۹۳ هزار بشکه‌ای از میدان منصوری

هم‌اکنون تولید روزانه نفت از مخزن میدان نفتی منصوری (آسماری) حدود ۹۳ هزار بشکه در روز است، این میدان تحت حوزه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون است.

مخزن آسماری میدان نفتی منصوری در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد، این میدان در امتداد میدان‌های آب تیمور و سوسنگرد در سال ۱۳۴۲ با حفاری چاه شماره یک منصوری کشف شد، مخزن آسماری این میدان دارای ابعاد ۳۰ کیلومتر طول و ۳ کیلومتر عرض است.

از نظر زمین‌شناسی، سازند مزبور به ۸ لایه تقسیم بندی شده است که با توجه به سطح تماس آب و نفت، فقط لایه‌های یک، دو و ۳ در ناحیه نفتی مخزن قرار گرفته‌اند، تاکنون ۱۵ حلقه چاه روی این مخزن حفر شده است که از این تعداد، ۱۴ حلقه تولیدی نفت و یک حلقه مشاهده‌ای آب است.

درحال حاضر این میدان تحت حوزه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون قرار دارد.