بررسی محاسن و معایب لیفان‌۸۲۰

بررسی محاسن و معایب لیفان‌۸۲۰ .   اولین ایراد پیشرانه: شاید این سؤال در ذهنتان به وجود آید که چرا موتور قدرتمند ۲٫۴لیتری لیفان۸۲۰ شتاب و سرعت خوبی را ایجاد نمی‌کند؟ •    در پاسخ به سؤال شما باید بگم که از مهم‌ترین عوامل کم‌شتاب بودن لیفان۸۲۰ وزن زیاد این سدان اهل چین است. لذا علت […]

بررسی محاسن و معایب لیفان‌۸۲۰

.

 

اولین ایراد پیشرانه:

شاید این سؤال در ذهنتان به وجود آید که چرا موتور قدرتمند ۲٫۴لیتری لیفان۸۲۰ شتاب و سرعت خوبی را ایجاد نمی‌کند؟

    در پاسخ به سؤال شما باید بگم که از مهم‌ترین عوامل کم‌شتاب بودن لیفان۸۲۰ وزن زیاد این سدان اهل چین است. لذا علت این کندی بدسلیقگی مهندسین لیفان است که به این امر بی‌توجهی کرده‌اند چرا که اگر هوشمندانه‌تر عمل می‌کردند نتیجه بهتری را شاهد بودیم.

    نکته مهم دیگر هم این است که در پیشرانه لیفان‌۸۲۰ تناسب بین حجم موتور و قدرت خروجی وجود ندارد چرا که قدرت ۱۵۸ اسب‌بخار در برابر ۲۳۷۸ سی‌سی حجم بسیار کم است. (به جدولی که در قسمت شتاب قرار دادم توجه کنید و به حجم موتور و قدرت کمری دقت کنید.)

اما در زیر به توضیح درباره پیشرانه خواهیم پرداخت.

اول از همه لیفان مدل ۸۲۰ در کشور زادگاهش در ۲ نسخه عرضه می‌شود. که به شرح زیر است:

۱٫  چهارسیلندر خطی که ۱۶ سوپاپه با حجم ۱٫۸لیتر

۲٫  چهارسیلندر خطی که ۱۶ سوپاپه با حجم ۲٫۴لیتر

اما شرایط در ایران به این شکل نیست و کمپانی ارایه‌دهنده این سدان آن را با حجم ۲٫۴لیتری (گزینه دو) عرضه می‌کند، که این پیشرانه قادر است ۱۵۸اسب‌بخار قدرت را در دور موتور ۵۷۰۰ دور بر دقیقه تولید کند، گشتاور این خودرو نیز ۲۲۱نیوتن بر متر است.

 

گیربکس مدلی که کرمان موتور ارایه می‌دهد هم از آن یکی نسخه بهتر است چرا که دارای جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک است و یک کمپانی استرالیایی آن را ساخته است. این کمپانی که DSI نام دارد سیستم انتقال قدرت کمپانی‌های زیر را هم می‌سازد:

    فورد

    جیلی

    سانگ‌یانگ

    فیات‌کرایسلر

 

دومین ایراد شتاب کم:

اگر شما قصد خرید یک خودروی پر شتاب و چابک را در رنج قیمت ۸۰میلیون تومان را دارید، لیفان۸۲۰ به هیچ وجه انتخاب خوب و مناسبی نیست. اما علت چیست؟

درباره این سؤال باید گفت که لیفان۸۲۰ دارای ۱۵۴۵ کیلوگرم وزن خالص (بدون در نظر گرفتن مایعات و وسایل شخصی) است. که این وزن هرگز تناسب خوبی با پیشرانه لیفان‌۸۲۰ نداشته و ندارد. به همین علت شتاب صفر-۱۰۰ لیفان‌۸۲۰ به‌طور رسمی ۱۳٫۵ثانیه است که در عمل از این عدد هم بیش‌تر است. در ضمن حداکثر سرعت لیفان‌۸۲۰ به‌طور رسمی ۱۸۰کیلومتر در ساعت است. در زیر به بررسی شتاب و سرعت لیفان‌۸۲۰ نسبت به رقبایش می‌پردازیم:

مشخصات                                                لیفان‌۸۲۰

حداکثر قدرت خروجی(اسب‌بخار)                  ۱۵۸     

حجم موتور(سی‌سی)                                 ۲۳۷۳

شتاب ۰-۱۰۰ (ثانیه)                                 ۱۳٫۵

حداکثر سرعت (کیلومتر/ساعت)                    ۱۸۰

 سومین ایراد استفاده از متریال بسیار بی‌کیفیت در کابین:

به نظر من بزرگ‌ترین ایراد لیفان‌۸۲۰ جنس کابین این سدان چینی است. این ایراد آنقدر مشهود هست که اگر با دقت کافی به عکس‌ها نگاه کنید در عکس هم متوجه آن خواهید شد.

لیفان‌۸۲۰ در بخش کابین بدجور در برابر رقبای خود کم می‌آورد. قسمت جلوی داشبورد لیفان‌۸۲۰ شامل یک سیستم صوتی به روز است (سیستم صوتی شامل یک صفحه نمایش و دکمه‌کنترلی بر روی فرمان خودرو) و یک تهویه هوای اتوماتیک است. اما نکته جالب در مورد کابین لیفان‌۸۲۰ صندلی‌های آن است که در همه آپشن‌ها با جنس چرم قابل عرضه است.

 

 

چهارمین ایراد کپی کاری در طراحی ظاهری و داخلی:

خوب همان طور که گفتیم متریال مورد استفاده در لیفان‌۸۲۰ ناامیدکننده است ولی وضع طراحی ظاهری و داخلی این سدان به چه نحو است؟

مهندسین کمپانی لیفان در سدان خود ترکیبی از محصولات محبوب و دوست داشتنی خودروسازان جهان را استفاده کرده‌اند. (شما در محصولات چینی دیده بودید که یک خودرو کاملاً شبیه به یک محصول از یک کمپانی مشهور است اما در لیفان کپی‌برداری ترکیبی و هنرمندانه‌تر شده) حالا این ترکیب در لیفان‌۸۲۰ به چه نحوی صورت پذیرفته؟؟

 

در بخش طراحی ظاهری:

دماغه لیفان‌۸۲۰ به شکل زیر است:

    جلو پنجره: فورد موندئو

    چراغ‌های جلو: آئودی A6

در بخش عقب لیفان‌۸۲۰:

    شاهد ترکیب هنرمندانه‌ای هستیم به نحوی که اگر به بخش عقب آئودی و سوناتا دقت کنید متوجه صحبت بنده خواهید شد. البته عده‌ای دیگر معتقدند که لیفان‌۸۲۰ به‌طور کامل از روی لکسوس ES کپی‌برداری شده است.

در نمای جانبی لیفان‌۸۲۰:

    رینگ‌های لیفان‌۸۲۰ و البته خطوط برجسته شباهت خاصی به سبک طراحی بی‌ام‌و دارد.

 

پنجمین ایراد رینگ‌های کوچک:

اگر شما هم به نمای جانبی لیفان‌۸۲۰ نیم نگاهی بیندازید متوجه حرف من خواهید شد که مهندسین و طراحان کمپانی چینی لیفان برای این سدان کشیده رینگ‌های بسیار کوچکی را برگزیدند. بدون شک انتخاب این سایز رینگ برای لیفان‌۸۲۰ ناامیدکننده است.

طراحان لیفان در انتخاب رینگ و لاستیک این خودرو کمی خساست به خرج داده و برای لیفان‌۸۲۰ رینگ ۱۶ در نظر گرفته‌اند که با نگاه به عکس‌ها متوجه می‌شویم که این رینگ برای این خودروی کشیده کمی کوچک به نظر می‌رسد. این نکته را فراموش نکنید که لیفان‌۸۲۰ از این نظر هم به تویوتا کمری شباهت دارد. (معمولاً رینگ‌های محصولات تویوتا کوچک است و توی ذوق می‌زند)

 

 

از معایب لیفان‌۸۲۰ که گذر کنیم به محاسن آن می‌رسیم

سیستم تعلیق:

سیستم تعلیق از آیتم‌های مهم در یک خودرو به شمار می‌آید چرا که باعث می‌شود که سرنشینان خودرو ناهمواری و بالا و پایین جاده را کم‌تر لمس کنند. لذا با بررسی‌ سیستم تعلیق (در کل باید بگم که فنرها، کمک فنر‌ها و همه مواردی که به جهت ایجاد آسایش در سفر و فرمان‌پذیری خودرو به‌کار گرفته می‌شود) لیفان‌۸۲۰ متوجه می‌شوید که کمپانی سازنده برای این سدان سیستم تعلیق از نوع مک فرسون(جلو) و البته مستقل چندمیله‌ای (مولتی لینک) (عقب) قرارداده است. همین امر هم باعث شده که لیفان‌۸۲۰ از این بابت نمره قابل قبولی را دریافت کند.

 

امکانات رفاهی خوب:

مطمئناً یکی از نقاط قوت لیفان‌۸۲۰ امکانات رفاهی این خودرو است (در بازه قیمتی خود) به همین علت هم این آیتم را در بخش محاسن قرارداده‌ایم. در زیر امکانات رفاهی این سدان چینی قابل مشاهده است:

    سقف سانروف

    ۶ کیسه هوا

    چراغ‌های جلو هالوژن و عقب LED

    روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو

    خاموش شدن چراغ‌های جلو با تأخیر، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو و چراغ روشنایی روز Day light

    سیستم ترمز ضد قفل ABS

    سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

    سیستم کمکی ترمز BAS

    سیستم پایداری الکترونیکی ESP

    ترمز پارک پدالی

    صندلی راننده با تنظیم گودی کمر و صندلی چرمی

    تنظیم برقی صندلی راننده در ۶جهت

    گرمکن صندلی راننده

    سیستم ورود بدون کلید Keyless

    استارت دکمه‌ای

    سیستم ضدسرقت، قفل کودک، مجهز به سیستم ISOFIX

    کمربندهای جلو پیش‌کشنده

    سنسور دنده عقب، دوربین عقب و چراغ داشبورد

    کروز کنترل(Cruise Control)

    تنظیم فرمان در ۴جهت

    تهویه مطبوع اتوماتیک

    سیستم پخش MP5 با خروجی USB، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، AUX، بلوتوث، ۶ بلندگو، GPS

 

خدمات پس از فروش کرمان موتور:

کمپانی کرمان موتور سابقه زیادی در ساخت خودرو دارد و همواره در مدت فعالیتش عملکرد خوبی در خدمات پس از فروش ارایه داده است. چه در زمانی که دوو را مونتاژ می‌کرد و چه الان که به مونتاژ محصولات چینی پرداخته است. لذا خریداران محصولات این کمپانی عنوان می‌کنند که در زمان سرویس به خوبی رفع عیب‌های مونتاژی انجام پذیرفته است. در ضمن اگر قصد خرید یک لیفان‌۸۲۰ را دارید خیالتان از بابت لوازم یدکی راحت باشد.

ابعاد لیفان‌۸۲۰:

همان طور که در جدول زیر مشخص است ابعاد لیفان‌۸۲۰ با تویوتا کمری تقریباً برابر است. و همین امر هم باعث شده تا لیفان‌۸۲۰ خودرویی جادار باشد. البته این را هم بگویم که فاصله محوری لیفان‌۸۲۰ و تویوتا کمری بدون حتی یک سانتی‌متر کم و زیاد با هم برابرند. در ضمن این را هم فراموش نکنید که همین کشیدگی باعث شده که این سدان فضای خوب و زیادی را برای سرنشینان خود خلق کند و ۵شخص درشت جثه بدون هیچ مشکلی در این خودرو قرار می‌گیرند.