چالش صندوق مکانیزه فروش

چالش صندوق مکانیزه فروش نبود زیرساخت‌ها یا امتناع اصناف گروه تجارت – مجتبی قدیری چرا صندوق مکانیزه فروش طبق قانون صاحبان مشاغل مکلف به استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش رایانه‌ای هستند؛ مسأله‌ای که اجرای آن با چالش‌های اساسی مواجه است. باید یادآور شد در راستای شفاف‌سازی عملکرد مالی اصناف، دریافت مالیات عادلانه مستند به […]

چالش صندوق مکانیزه فروش

نبود زیرساخت‌ها یا امتناع اصناف

گروه تجارت – مجتبی قدیری

چرا صندوق مکانیزه فروش

طبق قانون صاحبان مشاغل مکلف به استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش رایانه‌ای هستند؛ مسأله‌ای که اجرای آن با چالش‌های اساسی مواجه است.

باید یادآور شد در راستای شفاف‌سازی عملکرد مالی اصناف، دریافت مالیات عادلانه مستند به عملیات مالی، صاحبان مشاغل مکلف به استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش هستند. علاوه بر این براساس ابلاغیه هیأت دولت، در اجرای ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و با توجه به هماهنگی به عمل آمده مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص تعیین اولویت سازمان مشاغل برای نصب، راه‌اندازی و استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش و نیز براساس ماده ۷۱ قانون نظام صنفی و همچنین دستورالعمل‌های ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، صاحبان مشاغل (اصناف) مکلف به استفاده از صندوق مکانیزه فروش که دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی و صدور فاکتور الکترونیکی (صورتحساب فروش) مطابق شرایط اعلام شده در دستورالعمل موضوع ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده ۱۶۹ مالیات مستقیم است.

فرایند مکانیزه پرداخت مالیات‌ و عوارض یکی از نمودهای بارز به‌ کارگیری دولت الکترونیک است که در چارچوب تسهیل خدماتی همچون ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی، ارایه صورت معاملات فصلی و همچنین ارایه صورتحساب‌های خرید و فروش از طریق سامانه‌های صندوق فروش از جانب مؤدیان امکان‌پذیر است.

یک صندوق و صد‌ها کارکرد

سامانه صندوق فروش از جمله فناوری‌هایی است که نصب آن به منظور صدور و ارایه فاکتور توسط فروشندگان انجام می‌پذیرد. این سامانه دارای امکانات و مزایایی است که روند داد و ستد و خدمات‌رسانی را برای صاحبان کالا و خدمات به شکلی مطلوب و مفید، تسهیل می‌نماید. صندوق مکانیزه فروش‌ (POS) ، اصناف را قادر می‌سازد تا عملیات فروش کالا و ارایه خدمات را به شکلی مطلوب مدیریت نمایند. نصب این سامانه به فروشندگان امکان می‌دهد تا با انجام یکسری عملیات، قسمت‌هایی نظیر ایجاد و به‌روزرسانی فهرست اموال و موجودی کالاها، فرایند خرید کالاها، گزارش‌گیری و ارتباط با مشتریان را به نحو مطلوب مدیریت نماید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین موارد کاربردی این سامانه اشاره می‌کنیم.

طبقه‌بندی فهرست اقلام و موجودی کالاهای با صندوق مکانیزه فروش

همچنین این صندوق به فروشنده این امکان را می‌دهد تا فهرست اقلام و موجودی کالاهای خود را براساس موضوعات متفاوت، طبقه‌بندی و مرتب نماید. طبقه‌بندی متداول و معمول در فهرست اموال و دارایی‌ها شامل مواردی نظیر وضعیت موجودی کالا‌ها در انبار، طبقه و توصیف کالا از قبیل سایز، رنگ و دیگر موارد است. بسیاری از نرم‌افزارهای نصب شده بر روی صندوق‌های فروش، اطلاعات بیش‌تری درباره وضعیت کالا‌ها به دست می‌دهند و امکان جستجوی کالای مورد نظر را براساس این اطلاعات فراهم می‌آورند. به عنوان مثال فروشنده می‌تواند تعداد کالاهای موجود در انبار را به سرعت برآورد کرده و فهرست اقلام را هر زمان و براساس وضعیت فعلی موجودی آنها، مجدداً مرتب و به‌روزرسانی کند.

تسهیل فرایند سفارش و خرید کالا و خدمات

این سامانه، کالاهای رو به اتمام در انبار را مشخص کرده و فروشنده را در انجام فرایند سفارش و خرید کالا و خدمات با قیمت‌های منطقی‌تر و پایین‌تر یاری می‌رساند. فروشنده می‌تواند فرم سفارش کالا را به سرعت ایجاد کرده وآیتم‌هایی را همزمان به آن اضافه کند. همچنین این قابلیت وجود دارد که سفارش‌های ایجاد شده برحسب تاریخ سفارش، تاریخ تحویل و یا تاریخ لغو سفارش دسته‌بندی و پیگیری شده و متناسب با شرایط کالای سفارش داده شده، تصمیمات لازم را اتخاذ شوند. به‌طور مثال فروشندگان قادرند با بررسی سوابق سفارشات، وضعیت کالاهایی را که در حال سفارش آنها هستند و یا قبلاً آنها را سفارش داده‌اند، پیگیری نمایند.

کاهش خطا در انجام محاسبات صندوق‌داران

همچنین این سامانه به جهت بهره‌گیری از پردازنده‌های محاسباتی، امکان وقوع خطا در انجام محاسبات صندوق‌داران را کاهش داده و سرعت کار آنها را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. سامانه صندوق فروش با ایجاد امکان انجام انتقال وجه به صندوق‌داران، خدمات مربوط به آن از قبیل پرداخت‌های نقدی، چک و کارت‌های اعتباری را به مشتریان ارایه می‌دهد. علاوه بر آن صندوق‌داران می‌توانند همزمان از وضعیت موجودی کالا‌ها و اجناس در فروشگاه مطلع شوند. مدیران فروشگاه‌ها نیز می‌توانند کنترل و نظارت مطلوبی بر این فرایند داشته باشند. برخی مزایای دیگر استفاده از این سیستم، به‌کارگیری قابلیت جستجوی خودکار براساس میزان تخفیف‌ها، پیش‌فروش‌ها و سطوح ترجیحی قیمت‌هاست.

مدیریت ارتباط با مشتریان

مدیریت ارتباط با مشتریان از دیگر قابلیت‌های به‌کارگیری سامانه صندوق فروش است. با استفاده از این سامانه می‌توانید برای هر مشتری که از فروشگاه شما خرید می‌کند، یک پروفایل ایجاد کنید و اطلاعات متداول مشتریان از قبیل مشخصات فردی، کالاهای مورد علاقه و سوابق خرید آنها را در آن ثبت کنید. استفاده از ویژگی CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) در این سامانه به بهبود فرایند بازاریابی کمک کرده و به وسیله آن می‌توانید خرید خدمات یا کالاهای مبتنی بر علایق و سلایق مشتریانتان را به آنها پیشنهاد دهید.

گزارشگیری از روند انجام معاملات تجاری

گزارشگیری از روند انجام معاملات تجاری، از جمله مزایای این سامانه است. صندوق مکانیزه فروش به شما این امکان را می‌دهد تا تحلیل‌‌ها و گزارش‌هایی از خرید و فروش روزانه خود ایجاد کرده و یک پیش نمایش و سپس پرینت چاپی از آنها تهیه نمایید. همچنین شما با استفاده از این سیستم می‌توانید براساس نام کالا، سبک، نوع و کارخانه سازنده آن، نحوه فروش و عملکرد فروشندگان، صندوق‌داران و مشتریان خود را ارزیابی نموده و بر‌ترین و شاخص‌‌ترین آنها را بیابید. بسیاری از نرم‌افزارهای نصب شده بر روی سامانه مذکور، این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانید گزارش‌های خود را مستقیماً به فایل‌های اکسل، XML، CVS و یا ایمیل خود تغییر فرمت دهید.

و اما و اگرهای این صندوق

ناتوانی مالی و کم‌رغبتی برخی اصناف در تهیه صندوق‌های مکانیزه فروش، عدم وجود سیاست‌های تشویقی و تنبیهی شفاف و مناسب در جهت اجرای قانون، آشنا نبودن بسیاری از اصناف با سیستم‌های فروش الکترونیکی و عدم فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه از عواملی است که مانع گسترش بهره‌گیری از این صندوق‌‌ها شده است. در حالی که مجریان نصب صندوق فروش از مزیت‌ها و منفعت‌های این طرح می‌گویند، مسؤولان و فعالان اتحادیه‌های صنفی آن را غیرمنطقی و غیرقابل اجرا می‌خوانند.