بررسی محاسن و معایب تندر۹۰- معایب ال۹۰

بررسی محاسن و معایب تندر۹۰- معایب ال۹۰     در ابتدا به بیان معایب این خودرو خواهیم پرداخت… ۱-میدان دید عقب محدود: خیلی از دارندگان تندر۹۰ از میدان دید کم عقب در هنگام رانندگی شکایت دارند و معتقدند که میدان دید عقب تندر۹۰ از مهم‌ترین معایب این خودرو به حساب می‌آید، اگر شما هم پشت […]

بررسی محاسن و معایب تندر۹۰- معایب ال۹۰

 

 

در ابتدا به بیان معایب این خودرو خواهیم پرداخت…

۱-میدان دید عقب محدود:

خیلی از دارندگان تندر۹۰ از میدان دید کم عقب در هنگام رانندگی شکایت دارند و معتقدند که میدان دید عقب تندر۹۰ از مهم‌ترین معایب این خودرو به حساب می‌آید، اگر شما هم پشت فرمان ال۹۰ نشسته باشید مطمئناً با این دوستان هم‌عقیده خواهید بود. چراکه ارتفاع زیاد درب صندوق عقب باعث کم‌تر شدن میدان دید راننده شده است، تا جایی که برخی معتقدند که اگر راننده تازه کاری پشت تندر۹۰ بنشیند به راحتی قادر به دنده عقب رفتن با ال۹۰ نخواهد بود.

۲-سیستم صوتی:

تندر۹۰ به هیچ‌وجه دارای سیستم صوتی خوبی نیست در زیر به بیان ایرادهای آن خواهیم پرداخت:

۱٫ نکته دیگر و ناامیدکننده در این بخش هم این است که سیستم پخش‌کننده تندر۹۰ در کمال تعجب قابلیت اتصال USB و بلوتوث را ندارد(AUX دارد فقط) و شما نمی‌توانید که آهنگ‌های خودتان را به وسیله موبایل و یا فلش پخش کنید.

۲٫ راننده تندر۹۰ هرگز نمی‌تواند از طریق این خودرو به مکالمه بپردازد.

پس اگر قصد خرید ال۹۰ را دارید و سیستم صوتی برایتان مهم است پس از خرید خودرو به فکر تعویض سیستم صوتی باشید.

 

۳-صندلی‌ها:

از مهم‌ترین قسمت‌های یک خودرو صندلی‌های آن است، چراکه باید هم بزرگ و هم راحت باشند، اگر این چنین نباشد در مسیرهای طولانی سرنشینان دچار خستگی می‌شوند، در تندر۹۰ ما شاهد صندلی‌های کاملاً معمولی هستیم به‌طوری که برخی از افراد معتقدند طراحان رنو از نیمکت پارک برای طراحی صندلی‌های عقب این خودرو کمک گرفته‌اند، جالب تر آن است که در نسخه کم آپشن تندر۹۰ حتی پشت سری هم برای صندلی‌های بخش عقب تعبیه نشده است. البته بالا بودن ارتفاع سقف باعث دلگرمی افراد قد بلند در سفرهای برون شهری خواهد بود. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

۴-طراحی داخلی و خارجی:

همان‌طور که در ابتدا مقاله هم اشاره کردم تندر۹۰ به اعتقاد خیلی از افراد اصلا خودرو زیبایی به حساب نمی‌آید، و خیلی از خریداران خودرو(در این بازه قیمتی)به علت طراحی این خودرو بی‌خیال خرید تندر۹۰ می‌شوند، تندر۹۰ نه فقط در بخش بیرونی بلکه در بخش داخلی هم دارای طراحی بسیار ضعیفی است به‌طوری که حتی در برابر خودروهای ساخت ایران هم حرفی برای گفتن ندارد، البته چند وقتی است که محصولی با نام تندرپارس (فیس‌لیفت جدید تندر۹۰) ارایه می‌شود، و طراحان ایرانی در بخش‌هایی تغییراتی را به تندر۹۰ داده‌اند تا شاید بتوانند کمی از این ایراد کم کنند اما متأسفانه این کار هم باعث رفع این ایراد نشده است.(حتی برخی معتقدند زشت‌تر هم شده است.)

 

اما به هر تدبیر برخی‌ها هم هستند که معتقدند طراحی تندر۹۰ خوب و با توجه به قیمتش منطقی است، پس این بخش را می‌توان برای آنها عیب به حساب نیاورد، چرا که طراحی یک خودرو تا حد بسیار زیادی سلیقه‌ای است.

 

۵-قیمت لوازم یدکی:

تندر۹۰ در کل خودروی کم‌خرجی است اما متأسفانه دارای قطعات پرخرجی است، البته ناگفته نماند که تندر۹۰ بعد از پژو ۲۰۶ در این رده قیمتی دارای قطعات گران‌تری نسبت به رقبایش است، و قیمت قطعات تندر۹۰ در حد قیمت دیگر خودروهای بالا رده خودش در بازار است.

 

۶-امکانات رفاهی:

تندر۹۰ که در اصل محصول داچیا رومانی است به هیچ وجه خودروی پر آپشنی نیست و مانند برادر بزرگ‌ترش داستر همه را از این لحاظ ناامید کرده است، ابتدا به بیان تیپ‌ها و نسخه‌های گوناگون ال۹۰ خواهیم پرداخت:

تندر۹۰ نسخه E0:

این نسخه کم‌آپشن‌‌ترین و طبیعتاً ارزان‌‌ترین نسخه تندر۹۰ است، ساده‌‌ترین راه تشخیص نسخه مذکور این است که به سپرهای آن توجه کنید چرا که کل سپر جلوی آن سیاه‌رنگ است. سطح امکانات رفاهی در این نسخه بسیار کم است به‌طوری که سرنشینان این خودرو باید شیشه‌های جلو را با دست بازوبسته کنند و یا در قسمت داشبورد چراغی تعبیه نشده است و در تاریکی مطمئناً باید از نور چراغ قوه برای پیدا کردن محتویات داشبورد کمک بگیرید. همچنین این نسخه دارای بد‌ترین نوع رینگ است.

 تندر۹۰ نسخه E0

تندر۹۰ نسخه E1:

این نسخه دارای آپشن‌های بیش‌تری نسبت به نسخه قبل است، و راه تشخیص آن این است که در بخش سپرجلو رنگ این سپر با رنگ خود ماشین یکی است و فقط جلو پنجره‌‌اش در پشتش رادیاتور قرار گرفته و مشکی رنگ است. در زیر امکانات رفاهی و ایمنی این نسخه قابل مشاهده است:

 تندر۹۰ نسخه E1

  کیسه‌های هوا (نوع و تعداد): یک عدد، کیسه هوای راننده

  سیستم‌های پایداری و کمک راننده: ترمز ضد قفل ABS

  سیستم‌های امنیتی و حفاظتی: سامانه ضدسرقت، قفل‌مرکزی با ریموت رادیویی

  سیستم فرمان و هدایت‌پذیری: قدرت کمکی هیدرولیکی

  نوع غربیلک: سه‌شاخه

  سیستم‌های تهویه مطبوع: کنترل دستی

  سیستم صوتی و تصویری: رادیو پخش CD به همراه پخش MP3

  سیستم صندلی‌های جلو: تنظیم دست

  سیستم آیینه‌ها: آیینه‌های جانبی تا شونده با قابلیت تنظیم دستی از داخل

  سیستم شیشه‌ها: شیشه‌های جلو با تنظیم برقی

  سیستم روشنایی جلو: چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور

  سیستم روشنایی عقب: چراغ مه‌شکن به همراه چراغ سوم ترمز

  سنسورهای پیش فعال: چراغ هشداردهنده عیب‌یاب موتور

تندر۹۰ نسخه E2:

این نسخه پر آپشن‌‌ترین و طبیعتاً گران‌‌ترین نسخه تندر۹۰ است و راه تشخیص آن هم این است که در بخش سپرجلو، رنگ‌سپر و جلوپنجره با رنگ خودرو یکی است. نسخه مذکور دارای با کیفیت‌‌ترین رینگ در بین ۳نسخه ال۹۰ است. این نسخه هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک عرضه می‌شود. در زیر امکانات رفاهی و ایمنی این نسخه قابل مشاهده است:

 تندر۹۰ نسخه E2

  کیسه‌های هوا (نوع و تعداد) : دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

  سیستم‌های پایداری و کمک راننده: ABS دارای ۴ کاناله به همراه EBD

  سیستم‌های امنیتی و حفاظتی: سامانه ضدسرقت، قفل مرکزی با ریموت رادیویی

  سیستم فرمان و هدایت‌پذیری: قدرت کمکی هیدرولیکی

  نوع غربیلک: سه‌شاخه

  سیستم‌های تهویه مطبوع: کنترل دستی

  سیستم صوتی و تصویری: رادیو CD به همراه MP3 به همراه ۴بلندگو

  سیستم‌های مولتی مدیا: دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده

  سیستم صندلیهای جلو: دارای تنظیم‌دستی، پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع

  سیستم آیینه‌ها: آیینه‌های جانبی به همراه تنظیم برقی

  سیستم شیشه‌ها: بالابر شیشه‌های جلو و عقب برقی

  سیستم روشنایی جلو: چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، مه‌شکن جلو

  سیستم روشنایی عقب: چراغ مه‌شکن به همراه چراغ سوم ترمز

  سنسورهای پیش فعال: چراغ هشدار دهنده عیب‌یاب موتور

خوب نوبت می‌رسد به بررسی محاسن تندر۹۰:

اولین حسن موتور پرقدرت و پرتوان:

به‌طور قطع مهم‌ترین حسن تندر۹۰ موتور این خودرو است، داچیا رومانی در زیر کاپوت این خودروی پرفروش موتوری با حجم ۱۵۹۸ cc قرارداده است، بی‌شک بالا بودن دور موتور در دنده‌های مختلف باعث کشش بالای این خودرو شده است، اگر دنده عقب را هم حساب کنیم گیربکس ال۹۰ را باید ۶ دنده‌ای حساب کنیم، البته نسخه اتومات ال۹۰ پنج‌دنده‌ای است، موتور ال۹۰ شانزده سوپاپه است و سیستم انژکتور چند نقطه‌ای هم دارد، قدرت تندر۹۰ به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، در زیر مشخصات موتور ال۹۰ قابل مشاهده است:

  حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه/اسب‌بخار): ۱۰۵ اسب‌بخار در ۵۷۵۰دور در دقیقه

  حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه/نیوتن متر): ۱۴۰ نیوتون متر در ۳۷۵۰دور در دقیقه

  توان خروجی حجمی (اسب‌بخار بر لیتر): ۶۵٫۶ اسب‌بخار بر لیتر

دومین حسن شتاب و مصرف سوخت:

با توجه به بالا رفتن قیمت سوخت در چند سال اخیر مطمئناً مصرف سوخت از فاکتورهای بسیار مهم برای خرید یک خودرو است، ال۹۰ از لحاظ مصرف سوخت در بازه قیمتی خود بهترین جایگاه را دارد، مصرف سوخت شهری، جاده‌ای و ترکیبی این خودروی فرانسوی به ترتیب برابر با ۱۱٫۱، ۶٫۶ و ۸٫۳ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است. حجم باک این خودرو هم ۵۰ لیتر است.

درخصوص شتاب تندر۹۰ هم باید گفت که ال۹۰ قادر است در مدت زمان ۱۱٫۷ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت برسد، در ضمن حداکثر سرعت تندر۹۰ هم ۱۷۵کیلومتر در ساعت است.

                            

سومین حسن صندوق عقب:

حجم صندوق عقب تندر۹۰ یکی از مهم‌ترین محاسن این خودرو محسوب می‌شود چرا که در این بازه قیمتی و حتی در این کلاس خودرویی بیش‌ترین حجم را دارد، حجم صندوق عقب تندر۹۰ از سمند هم کمی بیش‌تر است و این امر باعث می‌شود که در مسافرت خیال سرنشینان را راحت کند.

۱٫ حجم صندوق عقب رانا: ۴۰۰لیتر

۲٫ حجم صندوق عقب ۲۰۶ صندوق دار: ۳۲۵لیتر

۳٫ حجم صندوق عقب تندر۹۰: ۵۱۰لیتر

۴٫ حجم صندوق عقب سمند LX (موتور‌ای اف ۷) : ۵۰۰ لیتر

۵٫ حجم صندوق عقب پژو پارس: ۴۷۰ لیتر

 

چهارمین حسن استهلاک کم:

از مهم‌ترین محاسن تندر۹۰ باید به‌کارایی خوب این خودرو اشاره کرد، بخشی که در خودروهای چینی از بزرگ‌ترین معایبش به شمار می‌آید، اگر قیمت بالای لوازم یدکی تندر۹۰ را فاکتور بگیریم این خودرو در کل یک خودروی کم هزینه به شمار می‌آید، بی‌شک اگر به خودرو رسیدگی کافی کنید، تا چندین سال احتیاجی به تعمیرش ندارید، این مزیت را در کم‌تر خودرویی (در این محدوده قیمتی)سراغ دارم.

پنجمین حسن ایمنی:

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتم تندر۹۰ موفق شده ۳ستاره از ۵ستاره ایمنی مؤسسه اروپایی ENCAP را دریافت کند، و بی‌شک در این بازه قیمتی عملکرد بسیار مناسبی محسوب می‌شود، چرا که اکثر رقبای تندر۹۰ در هیچ آزمون ایمنی حتی شرکت هم نکرده‌اند و اطلاعاتی از آنها در این خصوص در دست نیست.

 

قطعات داخلی ال۹۰ توسط مهندسین رنو به گونه‌ای طراحی شده است که در زمان تصادف فشرده می‌شوند، در ضمن باک‌بنزین تندر۹۰ هم در کف خودرو و با فاصله از کمک فنرهای آن قرار گرفته شده است که همین امر باعث می‌شود که در زمان تصادف از عقب باک‌بنزین سوراخ نشود، مهندسین رنو در پشت صندلی‌های عقب تندر۹۰ یک لایه عرضی قرار داده‌اند که همین امر باعث شده که از صندوق عقب جسمی به کابین خودرو راه پیدا نکند، داشبورد‌ها هم دارای ساختار لانه زنبوری جالبی هستند، که این ساختار در کنار جنس آن (پلی پرولین) باعث می‌شود که در زمان تصادف از جلو زانو فرد دچار آسیب‌دیدگی نشود.

 

خوب با این تفاسیر فقط می‌توان سمند، پژو پارس و دنا را رقیب جدی تندر۹۰ در بخش ایمنی دانست، چرا که بی‌تردید پراید، تیبا و… توان رقابت در برابر تندر۹۰ را نخواهند داشت و اختلاف بین آنها با تندر۹۰ به شدت زیاد است، اما در بین محصولاتی که ذکر کردم به جرأت می‌توانم بگویم که سمند به اعتقاد من دارای بدنه مقاومی است و بدنه آن توان رقابت با تندر۹۰ را دارد.

ششمین حسن ابعاد:

در بخش معایب از طراحی بد صندلی‌ها گفتیم اما در این بخش می‌خواهیم در خصوص فضای مناسب کابین برای شما بگوییم، چرا که عده زیادی اعتقاد دارند که با توجه به ارتفاع مناسب سقف در سفرهای طولانی صندلی‌ها باعث اذیت آنها نمی‌شود، (با توجه به رقبا و قیمتش می‌توان حرفشان را تا حدودی منطقی دانست.) و به نوعی فضای مناسب در تندرو ۹۰ باعث خنثی شدن ایراد صندلی‌ها در این خودرو شده است، شاید داچیا این حسن را مدیون طراحی جعبه‌ گونه تندر۹۰ است.