جلای طلای سرخ با مس سرچشمه

جلای طلای سرخ با مس سرچشمه محمد قره‌داغلی- شرکت ملی صنایع مس ایران دو مجتمع مس سرچشمه و خاتون‌آباد را در استان کرمان دارد و ۷۰ درصد فعالیت این شرکت در استان کرمان است. مجتمع مس سرچشمه به‌عنوان نخستین مجتمع تولیدی مس ایران از مجتمع‌های قدر و توانمند کشور است. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهره‌برداری از […]

جلای طلای سرخ با مس سرچشمه

محمد قره‌داغلی- شرکت ملی صنایع مس ایران دو مجتمع مس سرچشمه و خاتون‌آباد را در استان کرمان دارد و ۷۰ درصد فعالیت این شرکت در استان کرمان است. مجتمع مس سرچشمه به‌عنوان نخستین مجتمع تولیدی مس ایران از مجتمع‌های قدر و توانمند کشور است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بهره‌برداری از معادن مس از سال ۵۸ از سرچشمه آغاز شده و سال ۸۳ معدن میدوک و سال ۸۵ معدن سونگون راه‌اندازی شده است.

کارخانه ذوب سرچشمه سوم خرداد سال ۶۱ راه‌اندازی و نخستین محصول مس تولید شد که رویداد خیلی شگفتی در آن زمان بود و تاکنون ۵۵۰ میلیون تن خاک معدنی استخراج شده و ۸۲۰ میلیون تن ذخیره با عیار ۰٫۵۸ درصد مس و یک میلیارد و ۵۰ میلیون تن با عیار ۰٫۵۴ درصد سنگ معدن قابل استخراج دارد.

ایران حدود ۳ درصد تولید مس جهانی را دارد،: از ۶۰۰ میلیون تن مس خالصی که در دنیا وجود دارد حدود دو میلیون تن آن در ایران است.

بسیاری از قطعات مس سرچشمه استراتژیک هستند و بخش عمده‌ای از آنها از داخل استان کرمان تأمین می‌شود.

کاهش آلودگی با بهره‌برداری از کارخانه اسید و کارخانه ذوب سرچشمه در آذرماه امسال

تعداد کارکنان صنایع مس در استان ۱۵ هزار نفر است که ۸ هزار نفر در مس و ۷ هزار نفر در شرکت‌های خصوصی هستند و ۸۰ درصد نیرو‌ها بومی هستند، ضمن این‌که مالیات شرکت مس در استان کرمان پرداخت می‌شود.

مس سرچشمه معین اقتصادی منطقه ۶ استان(شهربابک، رفسنجان و انار) است و فعالیت‌های مختلفی از جمله در زمینه توانمندسازی، کارآفرینی، صنایع‌دستی و گردشگری در این منطقه در نظر گرفته شده و در بحث مشاغل خرد در مرحله اول کار با گروه ۱۵۰ نفری آغاز شد.

معدن مس سرچشمه به وسعت چند کیلومتر بزرگ‌‌ترین معدن مس روباز خاورمیانه است و فرایند تولید مس از معدن تا کاتد را شامل می‌شود.

ساخت دستگاه کاتد کنی توسط متخصصین مجتمع مس سرچشمه

 این در حالی است که سابقه ساخت دستگاه کاتد کنی در داخل کشور وجود نداشت، طراحی و ساخت این دستگاه به‌دست توانمند نیروهای متخصص صنعت مس سرچشمه برای نخستین بار در کشور انجام و به‌زودی در مجتمع مس میدوک نصب خواهد شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه؛ بالا بردن ایمنی فردی، سرعت کار و راندمان کاری است. همچنین در سیستم سنتی(دستی) به دلیل نحوه جدایش ورق مسی از بلانک (ورق اولیه)، احتمال دفرمه شدن کاتد و بلانک وجود دارد ولی با استفاده از این دستگاه، ضمن این‌که کیفیت ورق کاتد مطلوب است به بلانک‌ها هم آسیبی نمی‌رسد.

این مجتمع کارخانه‌های فرآوری و تغلیظ، ذوب و پالایشگاه بنا بر نیاز بازار داخلی مفتول ۸ میلیمتری تولید می‌کند و عمده مصرف مس در صنایع الکتریکی است، این مجموعه از فرایند خاک با دو روش، مس کاتد تولید می‌شود و کنسانتره مولیبدن، لجن آنود و… از محصولات جانبی مس سرچشمه هستند.

مجتمع مس سرچشمه سالانه ۲۹ میلیون تن سنگ معدن استخراج و با فرایند پیرومتالوژی ۶۶۰ هزار تن کنسانتره مس با عیار ۲۴ درصد و مولیبدن ۵۰ درصد تولید می‌کند که برنامه امسال تولید ۱۸۰ هزار تن مس آنود و ۱۴۰ هزار تن مس کاتد است و تولیدات ما از لحاظ کیفیت مطابق با استاندارد جهانی است.

برنامه مس سرچشمه برای امسال تولید ۴۷ هزار تن تولید مفتول است که به دلیل تکنولوژی و کیفیت کنسانتره تولیدی، از بهترین نوع کاتد در دنیا تولید می‌شود.

همچنین کارخانه اسید خاتون‌آباد با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در حال ساخت است که تاکنون ۴۷ درصد پیشرفت داشته است.

هم‌اکنون همه صنایع ۸۸ درصد انرژی را از سوخت‌های فسیلی می‌گیرند که با اجرای پروژه فلش، تفاوت بسیار زیادی در مصرف سوخت فسیلی ایجاد کرده به گونه‌ای که در حال حاضر مصرف یک ماه سوخت فسیلی با مصرف یک روز در دوره قبل برابری می‌کند.

مهم‌ترین آلاینده‌ای که از سال ۹۸ به بعد از صنعت مس حذف می‌شود، گاز دی اکسید گوگرد است که به اسید سولفوریک تبدیل می‌شود، همچنین با تبدیل کوره ذوب سرچشمه به تکنولوژی فلش، گاز دی اکسیدکربن نیز از چرخه تولید مس حذف می‌شود.

شرکت مس زیرساخت‌های بسیار مستحکمی برای منابع آب آماده کرده و طرح جامع آب در دهه ۸۰ کار شد و شرکت سعی کرده در زمینه آب، یک چرخه کاملاً بسته را داشته باشد و آبی را از دست ندهیم.

طی ماه نخست ۹۷، مجتمع‌های «مس سرچشمه» و «مس میدوک»، ۲۴ هزار و ۷۶۱ تن «مس آند» و ۱۴ هزار و ۲۱۱ تن «مس کاتد» تولید کردند که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (۱۹ هزار و ۱۸۴ تن مس ‌اند و ۱۳ هزار و ۴۴۷ تن مس کاتد)، به ترتیب ۲۹ و ۶ درصد رشد داشتند.

همچنین طی ماه فروردین، مجتمع مس سرچشمه ۳۵۷ تن «کنسانتره مولیبدن» و مس سونگون ۱۳۱ تن مولیبدن تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۵۷۶ تن کنسانتره مولیبدن و ۱۲۸ تن مولیبدن)، به ترتیب ۳۸ درصد کاهش و دو درصد رشد نشان می‌دهد.

فرایند ایجاد، استقرار، اجرا و بهبود سیستم مدیریت انرژی در سطح مجتمع‌های مس سرچشمه و شهر بابک توسط ممیزان مؤسسه توف‌اینترست آلمان؛ به‌منظور اخذ گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱؛ مورد ممیزی قرار گرفت.

برای انتقال آب ازخلیج‌فارس به معادن گل گهر، سرچشمه، میدوک و چادرملو یزد ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده‌ که تاکنون یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن تأمین اعتبار شده است.