قیمت طلا همچنان قد می‌کشد؟

نگاهی به وضعیت طلایی‌‌ترین کالا بازار از دیروز تا امروز قیمت طلا همچنان قد می‌کشد؟ مسعود طاهری- قیمت طلایی طلا همچنان در ایران و جهان ادامه دارد. طلا که تا همین دو، سه سال پیش کالایی بود که کم‌تر کسی سراغش را می‌گرفت، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به یک کالای ارزشمند تبدیل شد؛ کالایی […]

نگاهی به وضعیت طلایی‌‌ترین کالا بازار از دیروز تا امروز

قیمت طلا همچنان قد می‌کشد؟

مسعود طاهری- قیمت طلایی طلا همچنان در ایران و جهان ادامه دارد. طلا که تا همین دو، سه سال پیش کالایی بود که کم‌تر کسی سراغش را می‌گرفت، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به یک کالای ارزشمند تبدیل شد؛ کالایی که کم‌کم سرمایه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند.

پایین آمدن نرخ سود بانکی

یکی از علل خروج سرمایه از بانک‌ها، به تصمیم بانکی دولت بر می‌گردد، جایی که شورای‌پول و اعتبار تصمیم گرفت نرخ سودبانکی را به دلیل به انجام رسیدن برجام و توافق بزرگ نظام جمهوری‌اسلامی با قدرت‌های غربی کم کند. جو روانی ناشی از این تصمیم دولت در آن زمان طوری بود که دولت تصمیم به اتخاذ کم کردن نرخ سودبانکی گرفت، اما کم‌کم مردم تصمیم گرفتند تا سرمایه خود را از بانک‌ها خارج و روانه بازارهای مالی دیگر کنند.

تثبیت جایگاه ترامپ

با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری به خوبی مشخص بود که سیاست وی مبنی بر افزایش فشار‌ها بر ایران خواهد بود و قطعاً تصمیمات وی بازارهایی همچون ارز و طلا را دستخوش تغییرات خواهد کرد. ترامپ با تثبیت جایگاهش به عنوان رییس‌جمهور آمریکا اکتبر گذشته خبر داد که برای آخرین بار تن به باقی ماندن کشورش در برجام خواهد داد. همین خبر کافی بود تا در بازارهای جهانی زلزله‌ای ایجاد شود و جوروانی آن دامنگیر طلای داخلی نیز شود.

رونق طلا در بازار سکه آتی

سکه آتی پس از اعلام این خبر به شدت افزایش یافت و طی دو هفته نزدیک به ۲۰۰هزار تومان رشد را تجربه کرد. هجوم مردم برای خرید این سکه‌ها به خوبی گویای این بود که قرار است در آینده‌ای نزدیک اتفاقاتی در بازارهای طلای جهان و ایران رخ دهد. مردم ترجیح دادند تا سرمایه‌های خود را از بانک‌ها خارج و آن را در سکه آتی سرمایه‌گذاری کنند. برنده واقعی نیز کسانی بودن که در ابتدای صف خرید قرار داشتند و سکه آتی را نزدیک به یک‌میلیون تومان خریداری کردند.

تأثیر خروج ترامپ از برجام بر طلا

حال پس از گذشت نزدیک به یکسال از افزایش فشار‌ها بر نظام جمهوری‌اسلامی، شاید بد‌ترین اتفاق می‌توانست خروج آمریکا از برجام باشد، اتفاقی که ماه گذشته رخ داد و رییس‌جمهور آمریکا در نطقی خبر از خروج کشورش از برجام داد تا تکلیف قیمت طلا برای آینده‌ای نزدیک بیش‌ازپیش مشخص شود. قیمت طلا در بازار داخلی طی ماهی که گذشت به شدت رشد کرد و مردم برای اولین بار در تاریخ کشورشان شاهد سکه بهار آزادی دومیلیون تومان شدند!

تلاش دولت برای حفظ قیمت طلا

دولت سعی کرد از طریق بانک کارگشایی اقدام به مزایده سکه‌های طلا کند تا بلکه بتواند به صورت دستوری قیمت بازار را کنترل کند. پس بانک کارگشایی اقدام به فروش سکه در بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰تایی کرد اما تأثیر خاصی بر قیمت بازار نگذاشت و جوروانی همچنان بر بازار سکه حاکم ماند.

طلا در بازارهای داخلی و جهانی

سکه طلای بهارآزادی در روزی که گذشت قیمت ۱۹میلیون و ۵۰۰هزار ریال را تجربه کرد و سکه امامی اما همچنان با قیمت بیش از دو میلیون و ۳۶هزار تومانی خود نگاه‌ها را در بازار طلا به خود جلب کرد. در بازار جهانی با وجود این‌که طلا هفته گذشته از مرز ۱۳۰۰دلار عبور کرد اما این فلز نتوانسته سطوح مقاومت کلیدی را درهم شکسته و به قیمت‌های بالاتری صعود کند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا طلا در هفته پیش‌رو می‌تواند باز هم ارقام جدید را جا‌به‌جا کند یا همچنان دولت می‌تواند با تصمیمات خود قیمت آن را تثبیت کند؟