تولید خودروهای هیبریدی با تقویت زیرساخت‌ها

تولید خودروهای هیبریدی با تقویت زیرساخت‌ها مهدی‌قره‌داغلی- در خصوص افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، قرار بر این شد تجدیدنظر صورت بگیرد که به نظر می‌رسد دولت تجدیدنظر در این خصوص ترتیب داده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، متأسفانه برخی در داخل تلاش دارند با سوء‌استفاده از نوسانات قیمت ارز، سودهای کلانی از واردات خوردهای هیبریدی به‌دست […]

تولید خودروهای هیبریدی با تقویت زیرساخت‌ها

مهدی‌قره‌داغلی- در خصوص افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، قرار بر این شد تجدیدنظر صورت بگیرد که به نظر می‌رسد دولت تجدیدنظر در این خصوص ترتیب داده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، متأسفانه برخی در داخل تلاش دارند با سوء‌استفاده از نوسانات قیمت ارز، سودهای کلانی از واردات خوردهای هیبریدی به‌دست بیاورند.

این در حالی است که دولت باید میان خودرو‌های هیبریدی و تنها با نام هیبریدی، تفکیک قایل شود، به همین دلیل قرار بر این شده که دولت در خصوص خودروهای هیبریدی کاهش تعرفه دهد و در خصوص خودروهای با نام هیبریدی تعرفه به‌صورت متعادل تعیین شود.

خودروهای هیبریدی به چند دسته تقسیم می‌شود، برخی در ظاهر به نام خودرو‌های هیبریدی وارد می‌کنند که، به‌معنای واقعی، هیبریدی نیستند، یعنی بخشی با برق کار می‌کنند، بعد از آن با سوخت بنزین حرکت می‌کنند؛ لذا برخی تلاش دارند که تعرفه واردات این خودرو کاهش یابد؛ چراکه این خودرو‌ها در زمره خودروهای بنزینی قرار می‌گیرد.

خودروهای هیبریدی بنزینی که وارد می‌شوند، تا میزان ۸۰کیلومتر مسافت را با نیروی برق طی می‌کنند و مابقی با بنزین حرکت می‌کند. بالاخره همین میزان نیز می‌تواند مصرف سوخت را کاهش بدهد؛ لذا دولت نظر داشت که تعرفه این خودرو‌ها افزایش پیدا کند ولی با توجه به اعتراضات صورت گرفته، میزان تعرفه را متعادل کرد.

اما خودروهای هیبریدی که کاملاً با برق کار می‌کنند، دستگاه شارژ همراه دارند، این خودرو برای شارژ شدن، نیاز به ایستگاه‌های شارژ دارند، ولی متأسفانه زیرساخت‌های لازم جهت این کار در کشور وجود ندارد؛ بدین جهت این خودرو‌ها به صورت صددرصد قابلیت استفاده در کشور ما را ندارد.

در این باره حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن معتقد است که: تولید خودروهای هیبریدی در داخل در دستور کار کمیسیون صنایع‌ومعادن و همچنین کمیسیون حمایت از تولید ملی است. در خصوص افزایش تعرفه معتقد هستیم باید هر دو طرف قضیه را نگاه کرد. نیابد این تعرفه‌ها دائمی باشد تا رقابت ایجاد شود و همچنین نمی‌توان ناگهانی کاهش تعرفه صورت بگیرد؛ لذا باید نظارت و دقت صورت بگیرد که خودروسازان در جهت ارتقای محصولات خود قرار بگیرند و تولیدات باکیفیت‌تری روانه بازار کنند و از طرفی نیز با کاهش تعرفه‌ها باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی خواهد شد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های اصل۴۴ قانون‌اساسی مجلس، گفت: بنابراین باید به صورت منطقی و با فاصله، کاهش تعرفه صورت بگیرد و خودروسازان، خودروهای بی‌کیفیت را از چرخه تولید خارج کنند و باعث رونق گرفتن بخش صنعت کشور و خودروسازی شوند.

همچنین سیدجواد‌حسینی‌کیا، عضو هیأت‌رییسه کمیسیون صنایع مجلس درخصوص افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی گفت: ایران خودور قصد دارد، تولید اتومبیل‌های هیبریدی را آغاز کند و اقدامات خوبی هم انجام داده است؛ بنابراین می‌توان با امکان تولید داخل افزایشات بی‌رویه تعرفه واردات را از بین برد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس افزود: خوروهایی که با نام هیبریدی به بازار عرضه می‌شوند، همان خوردوهای بنزینی هستند، و به نظر نمی‌توانند مشکل آلایندگی را برطرف کند

عضو هیأت‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین باید از ظرفیت‌های داخلی در جهت تولیدهای خودروهای هیبریدی در داخل استفاده کرد و می‌توان با تقویت زیرساخت‌های لازم از برون رفت ارز از کشور و ایجاد اشتغال در کشور حمایت کرد.

این در حالی است که گمرگ مقررات به‌روز شده‌ای از شرایط واردات انواع واردات خودروهای هیبریدی را اعلام کرد.

ارزش گمرکی خودروهای وارداتی براساس قیمت صادراتی و با مقایسه قیمت‌های جهانی در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو به صورت سالیانه تعیین می‌شود.

ارزش گمرکی تمامی خودروهای قابل ورود طبق تبصره۱ بند۴ ماده۱۷ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی پس از تعیین در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو منتشر می‌شود.

ارزش خودرو شامل قیمت خرید در کشور مبدأ (FOB)+ بیمه+ کرایه حمل است که اصطلاحاً سیف (Cif) گفته می‌شود.

اگر قیمت مندرج در اسناد خرید کم‌تر از قیمت صادراتی مصوب باشد، قیمت صادراتی ملاک عمل خواهد بود.

کرایه حمل از مبدأ کشورهای حوزه خلیج‌فارس به مقصد بندرعباس به‌طور متوسط هر خودرو سواری بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار آمریکا است.

به‌طور کلی خودروی سواری کم‌تر از ۱۵۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۲۲۹۰ جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شود و واردات این خودرو‌ها مشمول ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی است.

واردات خودروهای سواری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۲۳۱۹ طبقه‌بندی شده و مشمول ۷۵درصد حقوق و عوارض گمرکی است.

خودروهای سواری از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی هم در ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۲۳۲۹ طبقه‌بندی و مشمول ۹۵درصد حقوق و عوارض گمرکی است.

حقوق ورودی خودروهای هیبریدی

تا ۱۵۰۰ سی‌سی حقوق ورودی ۲۵درصد ارزش گمرکی

از ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی حقوق ورودی ۴۵درصد ارزش گمرکی

از ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی حقوق ورودی ۶۵درصد ارزش گمرکی

بیش‌تر از ۲۵۰۰ سی‌سی حقوق ورودی ۱۰۰درصد ارزش گمرکی

واردات خودرو مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده (از جمع ارزش گمرکی به‌علاوه حقوق ورودی)

۴درصد مالیات علی‌الحساب (از جمع ارزش گمرکی به‌علاوه حقوق ورودی)

عوارض هلال‌احمر معادل یک درصد حقوق ورودی

۵ درصد از ارزش فوب به عنوان عوارض خاص واردات خودرو

هزینه استاندارد معادل ۸درهزار ارزش cif

گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده

مصرف کم‌تر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر چرخه ترکیبی نیاز به اسقاط خودروی فرسوده ندارد

با مصرف ۵ لیتر و بین ۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۲ دستگاه خودروی فرسوده

با مصرف ۶ لیتر و بین ۶ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۴ دستگاه خودروی فرسوده

با مصرف ۷ لیتر و بین ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۶ دستگاه خودروی فرسوده

با مصرف ۸ لیتر و بیش‌تر در ۱۰۰ کیلومتر ۸ دستگاه خودروی فرسوده

لازم به ذکر است: هزینه‌ای برای اسقاط خودرو تعیین نشده و خرید و اسقاط و ارایه گواهی اسقاط جهت شماره‌گذاری بر عهده واردکننده است.

نکات مهم در واردات خودروهای سواری

واردات خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است.

واردات خودروهای سواری بالای ۴۰هزار دلار ممنوع است.