تابوشکنی با گریم مردانه!

نگاهی به عملکرد دولت‌‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها تابوشکنی با گریم مردانه! گروه اجتماعی- ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی؛ تابویی که تاکنون هیچ دولتی موفق به شکستن آن نشده است. ضیافت حضور زنان در استادیوم‌‌ها معمولاً به وقت رقابت‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد! جایی که کاندیدای محترم برای به دست آوردن رأی صحبت از حضور […]

نگاهی به عملکرد دولت‌‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها

تابوشکنی با گریم مردانه!

گروه اجتماعی- ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی؛ تابویی که تاکنون هیچ دولتی موفق به شکستن آن نشده است. ضیافت حضور زنان در استادیوم‌‌ها معمولاً به وقت رقابت‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد! جایی که کاندیدای محترم برای به دست آوردن رأی صحبت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌کند اما در عمل…

در واقع سال‌هاست که از بحث حضور بانوان در استادیوم‌‌ها می‌گذرد اما تاکنون هیچ دولت و رییس‌جمهوری موفق به انجام آن نشده است و هر بار برخی از روحانیون با آن مخالفت کردند و معتقدند نمی‌توان تضمینی بر رعایت آن در صورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی داد.

اولین حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

نگاهی به تاریخ حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نشان می‌دهد که نخستین حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران به بازی ایران و بحرین در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۶ بازمی‌گردد. در این بازی که ایران به جام‌جهانی صعود کرد، علاوه بر زنان، رییس‌دولت اصلاحات نیز از تماشاگران ویژه بود. فیلم آفساید، که درباره دخترانی است که برای ورود به ورزشگاه آزادی تلاش می‌کنند نیز در طول همین بازی فیلمبرداری شده است. بار دیگر با همبستگی زنان کره‌ای، ۴دختر ایرانی توانستند در سال۱۳۷۸ وارد ورزشگاه آزادی شوند.

تلاش دولت‌نهم برای حضور زنان در استادیوم

در آغاز سال۱۳۸۵ محموداحمدی‌نژاد، رییس‌جمهور وقت با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان تربیت‌بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد. این نامه با اظهارنظرهای متفاوتی در میان مسؤولین کشور، نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی و خبرگزاری‌های خارجی همراه شد و در نهایت دولت نتوانست آن را به اجرا بگذارد و از تصمیم خود صرف نظر کرد.

ورود غیرقانونی اولین دختر به استادیوم آزادی

آذرماه سال۹۵ بود که برای اولین بار یک دختر موفق شد با گریم، پا در ورزشگاه آزادی بگذارد و بازی تیم پرسپولیس و راه‌آهن را از نزدیک نظاره کند. وی که ‌هانیه نام داشت بلافاصله عکسی از خود در شبکه‌های مجازی پخش کرد که نشان می‌داد وی موفق به حضور در استادیوم آزادی شده است. اتفاقی که پس از پیروزی انقلاب رخ نداده بود و خیلی‌‌ها را به حیرت انداخت.

گریم، راهی برای ورود به استادیوم

پس از پخش شدن خبر حضور یک دختر در استادیوم فوتبال، خبر‌‌ها و تصاویری از حضور دیگر دختران در استادیوم‌های فوتبال منتشر شد. دخترانی که با گریم توانسته بودند، حصار امنیتی را پشت سر گذاشته و از جو استادیوم فوتبال لذت ببرند.

حضور بانوان خارجی در استادیوم آزادی

شاید هیچ چیز برای بانوان ایرانی آزاردهنده‌تر از این که زنان دیگر کشور‌‌ها اجازه حضور در استادیوم آزادی و دیگر استادیوم‌های ورزشی را داشته باشند، اما آنها با منع حضور روبه‌رو شوند، نباشد؛ اما این اتفاق در برخی بازی‌های تیم‌ملی فوتبال ایران با کره‌جنوبی، سوریه و …  همچنین در بازی‌های تیم ملی والیبال در سالن ۱۲هزار نفر آزادی رخ داد و بدتر آن که بانوان ایرانی نه تنها اجازه حضور در استادیوم را نیافتند بلکه عده‌ای مدتی را در بازداشت به سر بردند!

زنان تاوان الفاظ زشت آقایان را می‌دهند

حسن‌روحانی، رییس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز همواره از موافقان حضور زنان در ورزشگاه‌ها بوده است. وی در هفته‌ای که گذشت در این باره گفت که اگر بخواهیم اسلام را به دنیا معرفی کنیم، بهتر این است که بگوییم دختران ما اجازه حضور در رقابت‌های ورزشی را ندارند یا بهتر این است که بگوییم، زنان و دختران ما با رعایت همه احکام و اصول دینی در رشته‌های مختلف ورزشی حضور یافته و موفقیت به دست می‌آورند. اگر به دنیا نشان دهیم که دختران ما با حجاب و عفاف کامل در میدان‌های ورزشی حضور می‌یابند، این تبلیغ اسلام است یا ضدتبلیغ؟» روحانی با این پرسش که «آیا ممانعت از حضور زنان در میادین ورزشی به عنوان تماشاگر تبلیغ به نفع اسلام است»، افزود: «می‌گویند در ورزشگاه‌های فوتبال حرف‌های زشتی زده می‌شود و صحیح نیست که زنان در آنجا حضور داشته باشند. آیا اگر مردهای ما در ورزشگاه‌ها چیزی بگویند که زیبا نباشد، باید زنان تاوان آن را پرداخت کنند؟»

گفتنی است بانوان ایرانی توانسته‌اند حق حضور خود در بازی‌های والیبال و بسکتبال را به دست آورند، اما فوتبال همچون میوه‌ممنوعه‌ای است که چیدنش کار سختی می‌نماید!

بانوان انتظار دارند که دولت روحانی بتواند آخرین و اصلی‌‌‌ترین سنگر را که اجازه قانونی برای ورود آنان به استادیوم‌های فوتبال است را بشکند؛ اتفاقی که این دولت وقت کمی برای انجام آن دارد.