تأثیرات افزایش نرخ عوارض آزاد راه‌ها بر پیمانکاران راهسازی

تأثیرات افزایش نرخ عوارض آزاد راه‌ها بر پیمانکاران راهسازی   گروه راه و شهرسازی- اخیراً نرخ عوارض آزادراه‌های مشارکتی افزایش یافته است که این امر با نظرات مختلف کارشناسان و مسؤولین مواجه شده است و هر کدام از نقطه نظری به بررسی و نقاط مثبت و منفی پرداخته‌اند، زیرا ‌این امر در روند مشارکت سرمایه‌گذاران […]

تأثیرات افزایش نرخ عوارض آزاد راه‌ها بر پیمانکاران راهسازی

 

گروه راه و شهرسازی- اخیراً نرخ عوارض آزادراه‌های مشارکتی افزایش یافته است که این امر با نظرات مختلف کارشناسان و مسؤولین مواجه شده است و هر کدام از نقطه نظری به بررسی و نقاط مثبت و منفی پرداخته‌اند، زیرا ‌این امر در روند مشارکت سرمایه‌گذاران و پیمانکاران راهسازی بسیار اثر‌گذار خواهد بود.

پیمانکاران آزادراهی نمی‌توانند مانند کامیون‌داران اعتراض کنند

علی‌آزاد، دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی معتقد است نرسیدن به خواسته‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پروژه‌های آزادراهی می‌تواند امکان ادامه حیات را از آنها بگیرد و شاید دیر رسیدن به تقاضاهای آنها رساندن نوشدارو بعد از مرگ سهراب باشد لذا بحثی که امروز برای سرمایه‌گذاران در پروژه‌های زیرساختی مطرح است، مربوط به سودآوری یا افزایش درآمد نمی‌شود بلکه تمام بحث‌‌ها به ادامه‌ حیات این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری مجدد مربوط است. از سویی به گفته وی این‌که دولت بعد از یک دوره زمانی حدوداً ۲۰ ماهه قبول کرده نرخ عوارض آزادراهی به‌طور میانگین ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، تنها می‌تواند یک مسکن کوتاه‌مدت باشد، زیرا در بسیاری از آزادراه‌ها نرخ افزایش یافته پایین‌تر از این میانگین است و همین مسأله شرایط را برای آینده سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند، همچنین اعتراضات اخیر کامیون‌داران و برنامه‌ریزی که برای بهبود شرایط آنها صورت گرفت، تأکیدکرد: پیمانکاران آزادراهی نمی‌توانند اعتراضات این چنینی داشته باشند، زیرا امکان آن‌که یک آزادراه یا مسیر بزرگ بسته شود وجود ندارد، اما اگر برای آنها شرایط مناسبی در نظر گرفته نشود آنها عملاً توان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید را نخواهند داشت لذا حتی در زمینه‌ اعتراضات راننده‌های کامیون نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود. قطعاً افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها نرخ تمام شده ساخت آزادراه‌های جدید را بالا خواهد برد و سرمایه‌گذاران برای حفظ خود در این عرصه نیاز به حمایت دارند از طرفی طبق قراردادهای ابتدایی باید در مدت ۱۸ سال اصل سرمایه سرمایه‌گذاران و سود در نظر گرفته شده در این مسیر باز گردد. این در حالی است که در عمل تقریباً هیچ یک از پروژه‌های ایران شرایط این چنینی ندارند و همین امر کار را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید دشوار می‌کند. همچنین براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی نرخ عوارض آزادراهی در سال ۱۳۹۷ به‌طور میانگین حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت که آخرین بار که این وزارتخانه نرخ جدید عوارض را اعلام کرده بود به شهریورماه سال ۱۳۹۵ باز می‌گردد.

با افزایش عوارض کسی از آزادراه استفاده نمی‌کند

مصطفی‌ملکی‌صادقی، معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان

افزایش عوارض در آزادراه خرم‌آباد- پل زال باعث بیش‌تر شدن تردد به سمت محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر- پل زال می‌شود که بدون شک این موضوع کاهش ایمنی و افزایش تلفات جاده‌ای را در پی خواهد داشت. هر چند از سال ۸۹ که این آزادراه افتتاح شده تأثیر زیادی در کاهش تلفات جاده‌ای داشته و با افزایش عوارض شاید خیلی‌‌ها از این محور استفاده نکنند. از سویی با توجه به قرابت فرهنگی که بین استان ما و شهرستان اندیمشک وجود دارد، تردد در این آزادراه زیاد است و مطمئناً خیلی‌‌ها توانایی پرداخت این عوارض را ندارند همچنین از نظر بحث حمل و نقل عمومی، رانندگان سواری و مینی‌بوس نمی‌توانند این مبلغ افزایش عوارض را از مسافران بگیرند و نیز باید گفت افزایش ایمنی، ایجاد رغبت و افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی از وظایف ما هستند که متأسفانه این مسایل در معرض خطر قرار گرفته است.

 

حمایت مدیرکل راه و شهرسازی لرستان از افزایش عوارض!

علی‌علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان

افزایش قیمت عوارض، سالیانه اتفاق می‌افتد و این رقم افزایشی در آزادراه خرم‌آباد- پل زال پس از ۱٨ انجام شده، درحالی‌که سالیانه باید این افزایش صورت گیرد. این میزان افزایش عوارض برای ارتقای ایمنی و نگهداری آزادراه هزینه می‌شود و این افزایش قیمت کارشناسی بوده و در معاونت توسعه وزارت راه چکش‌کاری شده است. همچنین با انتقاد از افزایش عوارض توجیه فنی کل آزادراه زیر سؤال می‌رود درحالی‌که ۲۵ درصد محور تبدیل به تونل شده، پیچ‌های خطرناک حذف شدند و برخوردهای رخ‌به‌رخ از بین رفته و باید مردم را تشویق کنیم تا از این مزیت بهره‌مند شوند.

افزایش ۲۰ درصدی عوارض آزادراه‌ها

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که در عوارض آزادراه‌های مشارکتی در سال جاری به‌طور میانگین ۲۰ درصد افزایش درآمد پیش‌بینی کرده است که براساس برآوردهای صورت گرفته از سوی این وزارتخانه به منظور مقابله با استهلاک جاده و همچنین بازگشت سود سرمایه حاصل از احداث آزادراه‌ها می‌بایست سالانه به‌طور متوسط درآمد آزادراه‌ها ۴۰ درصد افزایش پیدا کند اما این وزارتخانه با توجه به لزوم حفظ شاخص‌های رفاهی و کاهش فشار تورمی بر کاربران جاده‌ها، نرخ‌های جدید را به‌طور میانگین با ۲۰ درصد افزایش درآمد پیش‌بینی کرده است. این نرخ‌های جدید در حالی اجرایی می‌شود که پیش از این در شهریور سال ۱۳۹۵ وزارت راه و شهرسازی از افزایش میانگین ۱۴ درصدی نرخ عوارض آزادراهی در کشور سخن گفته بود همچنین در فهرست جدید ارایه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نام ۱۹ آزادراه مشارکتی به چشم می‌خورد که در بین آنها آزادراه کنارگذر غربی اصفهان با افزایش ۳۳ درصدی بیش‌ترین و آزادراه اهواز به بندر امام با ۵ درصد افزایش کم‌ترین سهم را در جابه‌جایی نرخ‌های جدید داشته‌اند.