شرکت ایرانی گوی سبقت را از مناقصه‌گران نفتی ربود

پرونده نخستین برون‎سپاری بهره‎برداری و تعمیرات نفتی روی میز خصوصی‌ها شرکت ایرانی گوی سبقت را از مناقصه‌گران نفتی ربود گروه انرژی- میدان نفتی آزادگان واقع در غرب کارون، حجم ذخایر نفتی قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. این میدان با تقسیم شدن به دو بخش شمالی و جنوبی پروسه مناقصات را تا حدودی […]

پرونده نخستین برونسپاری بهرهبرداری و تعمیرات نفتی روی میز خصوصی‌ها

شرکت ایرانی گوی سبقت را از مناقصه‌گران نفتی ربود

گروه انرژی- میدان نفتی آزادگان واقع در غرب کارون، حجم ذخایر نفتی قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. این میدان با تقسیم شدن به دو بخش شمالی و جنوبی پروسه مناقصات را تا حدودی معطل گذاشته است. آزادگان‌جنوبی که حدود ۱٫۲میلیارد دلار سالانه برای کشور درآمدزایی دارد از مدت‌ها قبل بنا بود با به مناقصه محدود بین‌المللی تعیین تکلیف شود، هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برد. اما در این بین آزادگان شمالی گوی سبقت را از میدان مجاور خود ربود و توانست بعد از فاز نخست توسعه که روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت از آن تولید می‌شود؛ نوبت برداشت را به فاز دوم برساند.

ضریب بازیافت ۵٫۷ درصدی آزادگان شمالی

میدان نفتی آزادگان شمالی از نظر جغرافیایی با مساحتی حدود ۴۶۰ کیلومتر مربع بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود ۱۲۰ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده است. میزان نفت درجای این میدان براساس مطالعات اولیه معادل ۶٫۵ میلیارد بشکه برآورد شده است. فاز اول توسعه این میدان به صورت بیع متقابل انجام شده است.

ضریب برداشت از میدان نفتی آزاگان شمالی در فاز یک، ۵٫۷ درصد و تعداد چاه‌های حفر شده ۵۸ حلقه است. شبکه جمع‌آوری واحد فرآورش نفت و سیستم انتقال نفت و گاز، تأسیسات احداث شده در فاز یک طرح توسعه میدان نفتی میدان نفتی آزادگان‌شمالی محسوب می‌شود.

میزان تولید از میدان نفتی آزادگان‌شمالی در فاز یک ۷۵ هزار بشکه در روز برآورد شده بود که در حال حاضر این میزان تولید در سرویس قرار دارد. توان بالقوه تولید فاز اول ۸۵ هزار بشکه در روز است. در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی تولید می‌تواند تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز ارتقا پیدا کند.

درآمدزایی ۱٫۵ میلیارد دلاری

با توجه به این‌که تاکنون بیش از ۳۱ میلیون بشکه از میدان نفتی آزادگان شمالی برداشت شده، این میدان بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته است.

همچنین سرمایه‌گذاری این میدان ۲٫۲ میلیارد دلار بوده و میزان اشتغالزایی در زمان پیک کار در این میدان ۵ الی ۶ هزار نفر و در حال حاضر ۸۰۰ نفر است این درحالی است که حدود ۶۰۰ نفر از این تعداد بومی هستند.

برنده شدن شرکت ایرانی در مناقصه

مدیرعامل شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO) گفت: پس از استقرار کامل گروههای اجرایی و تجهیزات کارگاهی، پروژه بهرهبرداری از میدان آزادگان شمالی به شرکت اُیکو تحویل شده است.

مهردادداودی افزود: با برنده شدن شرکت اُیکو در مناقصه‌ بهره‌برداری پروژه میدان آزادگان‌شمالی که از سوی شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد، این شرکت نسبت به استقرار گروه مدیریت و گروه‌های اجرایی اقدام کرد.

حضور دو ساله اویکو در آزادگان شمالی

وی با بیان اینکه این پروژه، نخستین برونسپاری کامل بهرهبرداری و تعمیرات میدان به بخش خصوصی به شمار میرود، به راهبردهای جدید این شرکت برای ورود به بهرهبرداری از میدان‌های بالادستی با توجه به تجارب پروژههای انجام شده قبلی اشاره و عنوان‌کرد: بهرهبرداری از میدان آزادگان‌شمالی در بخش روزمینی به مدت دو سال و قابل افزایش تا ۵ سال به شرکت اُیکو واگذار شده است.

داودی به اهمیت جذب نیروهای بومی و اهتمام این شرکت برای استفاده از این نیرو‌ها تأکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری آموزش‌های فنی و تخصصی در این پروژه انجام شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: اُیکو ایمنی را سرلوحه تمام فعالیت‌های خود قرارداده است.

براساس سیاست جدید شرکت ملی نفت ایران مبنی بر واگذاری بهرهبرداری برخی میدان‌ها به بخش خصوصی، مناقصه واگذاری بهرهبرداری میدان آزادگان شمالی از سوی شرکت نفت و گاز اروندان برگزار و شرکت اُیکو برنده این مناقصه شد.