افراد کلیدی دلار را متحول کردند

  دلار در هفته اخیر به چند دلیل دچار نوسان شد. در این بین اظهارات مقامات ارشد اقتصادی و بانکی جهانی تأثیر ویژه‌ای در تحول ارزش این ارز داشت. به گزارش ایسنا، تحولات بازار جهانی نفت در هفته منتهی به ۸ مه ۲۰۱۶ (۱۹ اردیبهشت‌ماه) بیانگر تقویت ارزش دلار در برابر چند ارز عمده است. […]

 

دلار در هفته اخیر به چند دلیل دچار نوسان شد. در این بین اظهارات مقامات ارشد اقتصادی و بانکی جهانی تأثیر ویژه‌ای در تحول ارزش این ارز داشت.

به گزارش ایسنا، تحولات بازار جهانی نفت در هفته منتهی به ۸ مه ۲۰۱۶ (۱۹ اردیبهشت‌ماه) بیانگر تقویت ارزش دلار در برابر چند ارز عمده است. این ارز نسبت به ین ۰٫۵۷، یورو ۰٫۳۹، فرانک ۱٫۲۶ و پوند ۱٫۳۹ درصد افزایش ارزش داشته است.

تحلیل‌ها بیانگر آن است که بازار ارز تحت تأثیر برخی اخبار اقتصادی و همچنین اظهارات نفرات کلیدی و تأثیر‌گذار بر اقتصاد جهان در هفته گذشته دچار نوسانات کوتاه‌مدتی شد، با این حال به نظر می‌رسد افزایش ارزش این ارز نقطه شروعی برای یک روند صعودی در نرخ دلار باشد.

این در حالی است که بانک مرکزی گزارش داده که دلیل تضعیف نرخ دلار، در ۵ مورد قابل بررسی است.

اظهارات وزیر دارایی و رییس بانک مرکزی ژاپن مبنی بر نگران‌کننده بودن تقویت اخیر ین ژاپن و تأثیر منفی آن بر رشد اقتصادی این کشور و همچنین کاهش ارزش شاخص‌های جهانی سهام و کالا‌ها و در نتیجه گرایش به ارزهای مطمئن با نقدشوندگی بالا از جمله دلایل تأثیر‌گذار در ارزش دلار بوده است.

کاهش کسری تجاری ماه مارس آمریکا به پایین‌‌ترین سطح ۱۳ ماهه و رشد ۱٫۱ درصدی و فراتر از انتظار سفارشات کارخانه‌ای و همچنین قرار گرفتن شاخص ISM خدمات این کشور در بالا‌ترین سطح از دسامبر گذشته و از سویی دیگر ترس معامله‌گران از غافلگیر شدن پیش از انتشار گزارش اشتغال غیرکشاورزی آمریکا و بستن موقعیت‌های فروش دلار از دیگر عواملی بود که دلار را تقویت کرد.

 

اما نظرات مقامات بانکی باز هم بازار ارز را تحت تأثیر قرارداده است. این در حالی است که مصاحبه رییس فدرال رزرو نیویورک با نیویورک‌تایمز و اشاره به این‌که نرخ بهره کلیدی آن‌ها می‌تواند سریع‌تر افزایش یابد، در جمع عوامل تقویت‌کننده ارزش دلار بوده است.