شهرسازی بدون توجه به واقعیات هویتی!

شهرسازی بدون توجه به واقعیات هویتی! گروه راه و شهرسازی- از مشکلات کشور ما نحوه نادرست شهرسازی و دخالت‌های بی‌شمار نهادهای ذی‌ربط در این خصوص است. بافت‌های نامناسب شهری و عدم توجه به معیارهای جهانی و بومی موجب شده است شهرهای کشور آن طراوات و زیبایی لازم را نداشته باشند و عموم ساخت و ساز‌ها […]

شهرسازی بدون توجه به واقعیات هویتی!

گروه راه و شهرسازی- از مشکلات کشور ما نحوه نادرست شهرسازی و دخالت‌های بیشمار نهادهای ذی‌ربط در این خصوص است. بافت‌های نامناسب شهری و عدم توجه به معیارهای جهانی و بومی موجب شده است شهرهای کشور آن طراوات و زیبایی لازم را نداشته باشند و عموم ساخت و ساز‌ها با هدف تأمین سود انجام شود.

ساخت‌وساز باید در راستای بهبود محیط زندگی باشد نه سوددهی

محمدعلی‌مهری، کارشناس ارشد شهرسازی

طی یکی دو سال اخیر دولت با تزریق وام‌های مختلف جهت خانه‌دار شدن اقشار جامعه خصوصاً خانه اولی‌‌ها توانست چکشی بر این بازار کساد بزند و این چکش‌کاری را می‌توان به‌صورت واضح در واحدهای ۶۰-۷۰ متری مشمول وام مسکن مشاهده کرد، لذا اولویت اصلی در ساخت‌وساز‌ها باید در راستای بهینه‌سازی محیط زندگی باشد نه بر سوددهی به اقشاری خاص؛ اگر بخواهیم تحلیلی جامع و درست از وضعیت مسکن در ایران داشته باشیم باید به این منطق برسیم که در این برهه و وجود تهدیدات پی‌درپی زلزله از سال گذشته، داشتن خانه مقاوم حق هر خانوار است همچنین باید گفت این‌که در چند سال اخیر عرضه به‌مراتب بیش‌تر از تقاضا بوده است امری بدیهی است ولی باید این عرضه به سمت و سویی هدایت شود که خانه‌های نوساز و مقاوم جای خانه‌های کلنگی و ناپایدار را بگیرد و با توجه به این‌که عرضه درست صورت نگرفته و هم‌اکنون چند میلیون واحد آماده و نیمه‌کاره بدون استفاده وجود دارد، اگر برنامه‌ریزی دقیقی صورت می‌گرفت و این واحد‌ها با اهدای زمین و مشارکت ساکنان بافت فرسوده احداث می‌شد، حجم قابل‌ توجهی از عرضه و تقاضا منطبق می‌شد و ساخت‌وساز براساس منافع گروهی انجام می‌گرفت، از سویی باید توجه داشت که هرچند شاید این بار سود حاصل از فروش به‌اندازه ساخت‌وساز تکرار نشدنی ۱۰ سال پیش نباشد ولی به‌صورت مستمر ادامه دارد و رکودی در پی نخواهد داشت و اگر برای شهر‌ها رینگ‌بندی صورت گیرد مراکز شهر، سوای بازار و خیابان اصلی تقریباً از بافت جمعیتی خالی یا خیلی کم برخوردار است و ساخت‌وساز‌ها در رینگ‌های سوم و چهارم خودنمایی می‌کند لذا مناسب است دولت با همکاری بخش خصوصی و سازندگان به فکر جایگزینی و معاوضه برای ساکنان بافت فرسوده با واحدهای آماده بدون استفاده باشد و نسبت به مجاب کردن آن دسته از مالکانی که همچنان علاقه‌مند به حضور در محلات خود هستند از طریق تجمیع ریزدانه‌ها نسبت به ساخت مجتمع‌های مقاوم با شرایط و تیپ خانه‌های امروزی اقدام کند که نتیجه این اقدام باعث نشاط‌بخشی به شهر‌ها و محلات و همچنین خروج از رکود چندساله مسکن می‌شود.

 

حضور سنگین دولت از شهرسازی کمرنگ شود

علی نوذرپور، کارشناس شهرسازی

حضور سنگین دولت در حوزه محلی مسکن و شهرسازی کمرنگ‌تر و به حوزه ملی نزدیک‌تر شود؛ به گونه‌ای که انتظار داریم برای اولین بار وظایف محلی از وظایف ملی تفکیک و تعیین تکلیف اجرایی شوند و بهتر است وظایف اصلی دولت در زمینه مسکن به دست شهرداری‌ها سپرده شود و دولت با خارج شدن از وظیفه سنگین اجرا، بیش‌تر نظاره‌گر و برنامه‌ریز باشد.

 

ساخت شهرهای جدید بی‌هویت

در زمینه شهرسازی دو انتظار مهم از دولت‌ داریم که یکی نظریه‌های شهرسازی و انجام تبادل نظر وزارتخانه با دانشگاه‌هاست و دیگری توجه به معماری ایرانی اسلامی و کیفیت‌سازی است از سویی طرح ایجاد شهرهای جدید از دهه ۶۰ در کشور مطرح شد و به سمت اجرایی شدن رفت اما امروز با وجود ساخت شهرهای جدید هنوز اثری از فرهنگ آن شهر یا حتی الگویی از ساخت و ساز مناسب برای معرفی این‌که هدف از شهر جدید چه بوده دیده نمی‌شود که ساخت این شهر‌ها با هویت ملی و محلی کشور ما پیوند نخورده است همچنین وزارت راه و شهرسازی باید پیوند و ارتباط مناسبی با دانشگاه و حوزه داشته باشد و تعامل مدیران اجرایی و تولید اندیشه درباره شهرسازی کاهش یافته است؛ از سویی یکی دیگر از مشکلات ساخت و ساز شهری، ایجاد فروشگاه‌های بزرگ در کلان‌شهرهاست که بدون در نظر گرفتن نیاز شهر و محله ساخته شده و تنها به بعد مالی توجه شده اما در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور ایجاد فروشگاه‌های بزرگ بدون در نظر گرفتن جمعیت شهر و محله و دور از نظام شهرسازی صورت گرفته است.