رابطه مستقیم جیب با تورم پنهانی!

آشنایی با انواع تورم رابطه مستقیم جیب با تورم پنهانی! گروه بانک، بیمه، بورس- تا قرن نوزدهم به معنی افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا معنی داشت و امروز آن را به نام افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت می‌شناسند. تورم؛ امروزه از بر هم خوردن تعادل میان کالای موجود در […]

آشنایی با انواع تورم

رابطه مستقیم جیب با تورم پنهانی!

گروه بانک، بیمه، بورس- تا قرن نوزدهم به معنی افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا معنی داشت و امروز آن را به نام افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت می‌شناسند. تورم؛ امروزه از بر هم خوردن تعادل میان کالای موجود در جامعه با مقدار نقدینگی یا پول در گردش پدید می‌آید. به عبارت بهتر، وقتی کالا کمیاب و پول یا قدرت خرید برای مالکیت آن زیاد باشد، خلأ حاصل تورم نام می‌گیرد. برای محاسبه تورم سالانه قیمت یک کالا را در یک ماه مشخص و با سال گذشته مقایسه کرده و از این طریق تورم سالانه را تعیین می‌کنند.

انواع تورم

تورم نقطه به نقطه

تورمی من درآوردی از سوی ماست. تورمی که کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند نمی‌تواند این نوع تورم معیاری برای کاهش یا افزایش قیمت‌ها باشد. برای مثال شاخص قیمت اردیبهشت ۹۲ (میانگین موزون قیمت سبد خانوار) به شاخص قیمت مدت مشابه سال قبل یعنی شاخص قیمت در اردیبهشت ۹۱ مقایسه شود.

۱-تورم معمولی(تورم عادی)

تورمی است که در بیش‌تر جوامع، حتی جوامع پیشرفته و توسعه‌یافته نیز وجود دارد. نرخ سالانه آن بین ۳ تا ۵ درصد است که منجر به افزایش آرام و تدریجی سالانه قیمت‌ها می‌باشد.

۲-تورم پنهانی

این تورم مخصوص جوامعی است که دارای اقتصاد متمرکز سوسیالیستی و دولتی می‌باشند و گا‌هی نرخ آن به بالای ۴۰ درصد نیز می‌رسد. در این نوع تورم معمولاً مسؤولان اقتصادی نرخ واقعی را به مردم اعلام نمی‌کنند. بیش‌ترین ضرر در این نوع تورم متوجه کارکنانی است که دارای حقوق ثابت هستند زیرا با افزایش در نرخ کالا‌ها حقوق آنان ثابت می‌ماند.

۳-تورم تقاضایی

این نوع تورم به دلیل عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی و ریزش بیش از حد معمول پول در جامعه بوجود می‌آید.گا‌هی افزایش قیمت‌ها تا حدود ۵۵ درصد ادامه می‌یابد و نظام اقتصادی و جامعه در موقعیت خطرناکی قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین دلایل آن اعطای بیش از حد اعتبارات به مردم و تزریق پول به جامعه است.

۴-تورم هزینه‌ای

این تورم ناشى از افزایش هزینه تولید کالا‌ها و سودپرستى فروشندگان است. تورم فوق را تولیدکنندگان و فروشندگان مى‌توانند به‌طور مصنوعى با استفاده از شیوه احتکار و… بوجود آورند.

۵-تورم وارداتی

یکی از خطرناک‌‌ترین انواع تورم، تورم وارداتی است. این نوع تورم به صورت بالقوه از کشورهای صنعتی و پیشرفته به کشور‌های وابسته و در حال توسعه سرایت می‌کند.

۶-تورم جهنده

این نوع دیگرى از نمودهاى تورم است که یکى از خطرناک‌ترین آنها به شمار مى‌آید. نرخ میانگین افزایش قیمت‌ها در این تورم بالاتر از ۵۰ درصد و گاهى تا صددرصد نیز مى‌رسد. در این تورم ممکن است برخى از کالاها افزایش قیمتى متجاوز از هزار درصد به‌طور فردى داشته باشد.

۷-تورم رکودی

همانگونه که از ظاهر آن روشن مى‌گردد این تورم نه تنها تورم به مفهوم افزایش مهار نشده قیمت‌هاست که در آن کسادى و رکود وجود دارد. بنابراین با توجه به این مطلب لازم است توضیح فشرده‌اى نیز در باب[ رکود] بیاوریم تا در نهایت بتوان این پدیده خطرناک اقتصادى را شناخت.

دلایل ایجاد تورم

دلایل اقتصادی: افزایش حجم پول در گردش، اعتبارات بانکى بى رویه، واردات حساب نشده، کم توجهى به بخش تولید، صنایع مونتاژ، افزایش هزینه‌هاى دولتى، وجود واسطه‌ها و دلال‌ها در اقتصاد، صدور کالاهاى مورد نیاز جامعه به خارج، ناسالم بودن نظام توزیع، ناهماهنگى میان بخش‌هاى مختلف تولید.

دلایل غیراقتصادی

بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله، خشکسالی و…، وقوع حوادث سیاسی یا اجتماعی مانند جنگ، کودتا، ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی، ترس از آینده، سودجویی و منفعت‌طلبی بیش از اندازه اعضای جوامع.