پیشرفت صنعت سنگ با تهیه نظام آماری

پیشرفت  صنعت سنگ با تهیه نظام آماری محمد قره‌داغلی- قدمت استفاده از سنگ توسط بشر را بیش از چندین هزار سال برآورد کرده‌اند، صنعت سنگ در ایران قدمتی ۷ هزار ساله دارد. خرابه‌های تخت جمشید و آثار به جا مانده متعدد از دوره‌های مختلف هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان نشان می‌دهد این ماده معدنی در زندگی […]

پیشرفت  صنعت سنگ با تهیه نظام آماری

محمد قره‌داغلی- قدمت استفاده از سنگ توسط بشر را بیش از چندین هزار سال برآورد کرده‌اند، صنعت سنگ در ایران قدمتی ۷ هزار ساله دارد. خرابه‌های تخت جمشید و آثار به جا مانده متعدد از دوره‌های مختلف هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان نشان می‌دهد این ماده معدنی در زندگی مردم چه جایگاهی داشته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حدود ۱۴ استان در صنعت سنگ کشور فعال هستند، ایران به دلیل رخدادهای زمین‌شناسی دارای ظرفیت‌های قابل توجه انواع سنگ است و این موضوع گویای این است که صنعت سنگ کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

در حال‌ حاضر معروف‌‌ترین سنگ‌های ایران از معادن سنگ نی‌ریز، میبد و قروه، معادن گرانیت همدان، تراورتن رنگی آذرشهر، تراورتن سفید محلات، مرمریت نجف‌آباد اصفهان، معادن سنگ چینی الیگودرز، آباده، زنجان و گناباد است.

در ایران ۱۳۰۰ معدن سنگ‌های ساختمانی، ۶ هزار کارخانه سنگبری و دو هزار صنعت وابسته مانند ابزارسازان، فروشندگان، ماشین‌سازان و وجود دارد، که با اشتغالزایی ۳۸۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در ایران فعالیت می‌کنند.

به رغم این ظرفیت قابل توجه در تنوع سنگ، سهم ایران از بازار جهانی سنگ خام ۳ درصد و سنگ فرآوری یک درصد است.

سال گذشته یک و نیم میلیون تُن سنگ «کار شده» و سنگ «کار نشده»(خام) به ارزش ۳۷۰ میلیون دلار صادر شد. این میزان صادرات هم به لحاظ ارزش و هم از نظر وزن افزایش داشته است.

با توجه به این‌که از لحاظ میزان ذخایر سنگ در کشور محدودیتی وجود ندارد اما به دلیل عدم وجود مدیریت علمی و برنامه‌ریزی درست در استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و نامناسب بودن روش‌های استخراج و ضایعات بیش از حد به دلیل پایین بودن فناوری که همین عوامل باعث کاهش تناژ تولیدی سنگ خام مورد نیاز واحدهای فرآوری و افزایش نرخ تمام شده سنگ خام نسبت به رقیبان می‌شود.

استخراج درست و بهینه‌سازی بلوک در معادن سنگ یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از تولید ضایعات است. اگر استخراج سنگ از معدن با دقت و طبق استانداردهای موجود صورت پذیرد بسیاری از مشکلات مربوط به تولید ضایعات برطرف و در کارخانه هم برش سنگ به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و ضایعات بسیار کم‌تری خواهیم داشت

به گفته کارشناسان صنعت سنگ نیاز به مشوق‌های حمایتی دارد، دولت باید نقش حمایتی از این صنعت را داشته باشد، حمایت‌های دولتی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در صنعت سنگ را برطرف کند. تا به ارزش افزوده‌ای که در این حوزه به دنبال آن است دست بیابد.

متأسفانه کمبود نقدینگی و نیروی کار ماهر از چالش‌های اساسی این صنعت می‌باشد که آن را پاشنه آشیل صنعت سنگ با این همه ظرفیت در کشورمان می‌دانند.

البته در این مدت شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ آن‌طور که باید امور مربوط به این حوزه را دنبال نکرد، گفتنی است که بزرگ‌ترین مشکل صادرات سنگ ایران کمبود ارتباط‌های بین‌المللی و بین بانکی است.

سنگ‌های فرآوری شده ایرانی پاسخگوی نیاز کشور و حتی صادرات است اما متأسفانه بازار فروش مناسب نیست و با رکود داخلی و خارجی مواجه است.

خواسته اکثر فعالان سنگ از دولت دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت برای به روزرسانی و مجهز کردن ماشین‌آلات جهت بالا بردن کیفیت فرآوری خود است.

همین عوامل سبب شد که نشستی مشترک رییس هیأت عامل ایمیدرو با مدیران انجمن سنگ ایران برگزار شود که در آن مهدی کرباسیان با بیان این‌که صنعت سنگ نیاز به اولویت‌بندی دارد، گفت به‌طور حتم با فعال‌تر شدن شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ و عملیاتی کردن مصوبات آن، می‌توان موانع سد راه این بخش با ظرفیت را کنار زد.

و مهترین تصمیمات آن به شرح زیر است:

انجام اقدامات لازم در برنامه‌ریزی و تهیه نظام آماری صنعت سنگ با همکاری مدیریت آموزش و پژوهش ایمیدرو معاونت طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی این سازمان

برنامه‌ریزی‌های لازم برای آموزش نیروی ماهر با استفاده از تجربه سازمان فنی حرفه‌ای و همکاری ما بین انجمن سنگ ایران و معاونت برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو

صدور مجوز دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی

اجرایی کردن مصوبات شورای سیاست‌گذاری

نوسازی ماشین‌آلات صنعت سنگ

اعلام آمادگی ایمیدرو برای همکاری با فعالان صنعت سنگ و تلاش در جهت طرح پیشنهادات و مشکلات فعالان صنعت سنگ را در مجلس شورای اسلامی و پیگیری مسایلی که در حیطه کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است

مهم بودن توسعه زنجیره ارزش در صنعت سنگ کشور

آمادگی ایمیدرو در یکپارچه‌سازی نظام آماری صنعت سنگ و همکاری با انجمن سنگ

آمادگی خانه معدن در همکاری با دیگر انجمن‌ها در تهیه بانک آماری صنعت سنگ

پیگیری رفع موانع و تسهیل فعالان این حوزه نیاز به اجماع بین دستگاه‌های ذی‌ربط دارد

مهیا شدن شرایط برای حضور پررنگ سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت سنگ با سیاست‌گذاری‌های صحیح و ارایه آمار درست