بلیت‌های جام جهانی روسیه؛ فراتر از مزایده!

سفر به سرزمین جام جهانی از نگاهی دیگر بلیت‌های جام جهانی روسیه؛ فراتر از مزایده! مسعود طاهری- کم‌تر از ۱۸ روز به آغاز مهم‌ترین رقابت فوتبال در سطح جهان مانده است. رقابت‌هایی که کشورمان نیز به عنوان یکی از ۳۲ تیم راه یافته در آن حضور دارد و امیدوار است تا برای اولین بار بتواند […]

سفر به سرزمین جام جهانی از نگاهی دیگر

بلیت‌های جام جهانی روسیه؛ فراتر از مزایده!

مسعود طاهری- کم‌تر از ۱۸ روز به آغاز مهم‌ترین رقابت فوتبال در سطح جهان مانده است. رقابت‌هایی که کشورمان نیز به عنوان یکی از ۳۲ تیم راه یافته در آن حضور دارد و امیدوار است تا برای اولین بار بتواند از گروه خود در جام جهانی صعود کند.

رویای سفر به روسیه

سفر به روسیه برای دیدن بازی تیم ملی کشورمان آرزوی هر ایرانی است و بی‌شک حضور در بزرگ‌ترین فستیوال فوتبال در روسیه اتفاقی بی‌نظیر در زندگی هر فرد است. اتفاقی که میلیارد‌ها بیننده تلویزیونی دارد و احساس حضور در جو فوق‌العاده آن احساس ماندگار است. تیم ملی ایران در ۳ شهر سن پترزبورگ، کازان و سارنسک بازی‌های خود را به انجام خواهد رساند و علاقه‌مندان به فوتبال می‌توانند از دیدن بازی‌های تیم ملی لذت ببرند.

آغاز مشکلات سفر به روسیه

مشکلات سفر به روسیه دقیقاً از تورهای گردشگری آغاز می‌شود، تورهایی که قرار بود سفری راحت و آسان را برای علاقه‌مندان به فوتبال فراهم کنند اما حالا از تهیه بلیت بازی‌های تیم ملی نیز عاجزند! برخی از آنها از سال گذشته اقدام به خرید تورهای گردشگری ویژه جام جهانی کرده‌اند اما تورهایی که برخی از آنها به نام جام جهانی خریداری کردند، فاقد بلیت مسابقات است. یعنی هر شرکت‌کننده‌ای می‌بایست خودش برای ثبت نام در سایت فیفا و خریداری بلیت مسابقات اقدام کند، این درحالی است که بسیاری از آژانس‌های مسافرتی وعده تهیه بلیت را به مسافران خود داده‌اند!

سازمان میراث‌فرهنگی و جام جهانی روسیه

سازمان میراث‌فرهنگی ٧٧ آژانس را از بین آژانس‌های موجود انتخاب کرد که تور جام جهانی بفروشند، هر چند که انتخاب این آژانس‌ها نیز خود در هاله‌ای از ابهام بود چون همه این تعداد آژانس فعال در حوزه تورهای روسیه نبودند و برخی از آنها اصلاً سابقه کار در این حوزه را ندارند و کسی جز متولیان گردشگری، فهرست این آژانس‌ها را ندارد! از سوی دیگر موضوع آژانس‌های مسافرتی که برای برگزاری تورهای جام جهانی از سوی سازمان انتخاب شده بودند، باقی آژانس‌ها را دچار ناامیدی کرد، چرا که دیگر هیچ برتری نسبت به بقیه آژانس‌ها نداشتند. با این وجود آژانس‌ها هر کدام چه آنها که جزو لیست ٧٧ تایی بودند چه آنها که نبودند شروع به تبلیغ کردند. حتی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که بهمن ماه برگزار شده بود برخی از این دفاتر با تبلیغات گسترده‌ای ادعا می‌کردند که آنها نماینده فیفا در ایران هستند!

هزینه سفر به روسیه

هزینه سفر به روسیه برای عوام وحشتناک شده است. در پکیج تورهای تبلیغاتی ارقامی پایین‌تر از ۵۰ میلیون تومان به ازای هر نفر دیده نمی‌شود! در واقع سفر به ۳ شهر سن پترزبورگ، کازان و سارنسک تنها برای خواص مقدور است و این در حالی است که بسیاری از آژانس‌های مسافرتی از برگزاری جام جهانی در روسیه سوءاستفاده کرده و هزینه‌های مسافران را تا چند ۱۰ میلیون تومان افزایش داده‌اند! می‌توان گفت که اگر هزینه سفر به روسیه به مزایده گذاشته می‌شد شاید هزینه‌ای به مراتب کم‌تر برای علاقه‌مندان به همراه داشت.

فدراسیون فوتبال و جام جهانی

عدم تهیه بلیت مسابقات ایران در جام جهانی روسیه در حالی رخ می‌دهد که فدراسیون فوتبال نیز بار‌ها اعلام کرده که بلیت بازی‌های ایران را در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار نخواهد داد و هر مسافر خودش باید بلیت خریداری کرده باشد و حتی این ادعای آژانس‌داران که بلیت از قبل خریداری شده و می‌تواند در اختیار مسافر قرار بگیرد نیز دیگر جواب نمی‌دهد اکنون زمان خرید بلیت به پایان رسیده و این تعداد آژانس مسافرتی به دنبال راهی برای تهیه بلیت از سهمیه فیفا در ایران هستند تا جواب مسافران خود را بدهند.

حال شما تصور کنید که بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اید و سر آخر هم نتوانید بازی‌های تیم ملی را از نزدیک ببینید! از سوی دیگر اتفاقی که اکنون افتاده، اتفاقی بسیار بغرنج برای تیمی است که دلخوش به حضور هموطنانش در کنار زمین بازی است و بی‌شک حضور هواداران موهبتی بزرگ برای تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود.

باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا خواصی که توانسته‌اند بلیت سفر به روسیه را در جیب خود بگذارند، آیا موفق به حضور در استادیوم محل بازی‌های ایران می‌شوند یا باید در هتل محل اقامتشان به تماشای بازی‌های تیم ملی ایران بنشینند!