وزیر ارشاد: شرایط برای اعزام حجاج آماده نیست

  بیش از ۲۵ روز از پایان مذاکرات هیأت ایرانی با وزارت حج عربستان برای برگزاری حج ۹۵ می‌گذرد و هنوز جوابی از سوی مقامات سعودی به ۴ شرط ایران داده نشده تا شمارش معکوس برای پایان آرزوهای ۶۴ هزار نفری آغاز شود. به گزارش فارس، بیش از ۲۵ روز پیش در روز آخر مذاکرات […]

 

بیش از ۲۵ روز از پایان مذاکرات هیأت ایرانی با وزارت حج عربستان برای برگزاری حج ۹۵ می‌گذرد و هنوز جوابی از سوی مقامات سعودی به ۴ شرط ایران داده نشده تا شمارش معکوس برای پایان آرزوهای ۶۴ هزار نفری آغاز شود.

به گزارش فارس، بیش از ۲۵ روز پیش در روز آخر مذاکرات هیأت ایرانی به ریاست سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت با هیأت عربستانی به ریاست وزیر اسبق حج این کشور می‌گذرد.

در روز آخر مذاکرات هیأت ایرانی ۴ پیش شرط خود برای عربستانی‌‌ها را به عنوان خطوط قرمز مذاکرات ترسیم کردند و در مقابل نیز هیأت عربستانی مهلتی چند روزه خواستند تا به درخواست‌های ایران پاسخ دهند.

این پاسخ عربستانی‌‌‌ها اگر مثبت می‌بود، مقدمات برگزاری حج تمتع ۹۵ برای ایرانی‌‌‌ها به سرعت انجام می‌شد تا با فرا رسیدن موسم حج، ۶۴ هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی اعزام شود. اگر هم منفی می‌بود که عربستان، ۶۴ هزار زائر را از حق شرعی خود و یک واجب شرعی محروم می‌ساخت.

اما سعودی‌‌‌ها در این میان تصمیم به سکوت گرفتند تا نه در مقابل ایران کوتاه آمده باشند و نه مستقیماً کسی را از یک واجب الهی محروم ساخته باشند. آن‌‌ها سیاست سکوت را در پیش گرفتند تا فرصت‌سوزی کنند.

این فرصت سوزی تا به امروز که محدوده زمانی قرمز برای جمهوری اسلامی است ادامه داشته و باعث شده تا شمارش معکوس برای تباه شدن آرزوهای ۶۴ هزار زائر ایرانی آغاز شود.

سعید اوحدی در مصاحبه‌ای که پیشتر با فارس داشته گفته بود: ۲۰ روز از مذاکرات می‌گذرد اما عربستانی‌‌‌ها تاکنون موضع شفافی در قبال خواسته‌های ما اتخاذ نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که محدوده قرمز زمانی چه زمانی است و ما تا کی منتظر پاسخ سعودی‌‌‌ها می‌مانیم، گفته بود: برای عقد قرارداد مسکن، تغذیه، حمل‌ونقل و احداث آشپزخانه حداقل به ۲۵ روز زمان نیاز است و برای صدور ویزا برای کمیته‌های ما نیز ۲۰ روز زمان می‌برد. این در حالی است که تنها دو ماه تا آغاز موسم حج باقی مانده است.

حالا ۴ روز از زمانی که اوحدی خبر از ورود به محدوده زمانی قرمز داده می‌گذرد اما هنوز از سعودی‌‌‌ها خبر نشده است.

در همین ارتباط، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیگیری‌هایی درباره وضعیت حج امسال ایرانیان و صدور روادید حجاج کشورمان شده ولی دولت عربستان همچنان کارشکنی می‌کند.

علی جنتی در دیدار با آیت‌ا… موسوی اردبیلی با اشاره به آخرین وضعیت حج و زیارت اظهار داشت: تلاش می‌کنیم بحث حج را با سعودی‌‌‌ها حل کنیم، به این منظور هیأتی اعزام کردیم تا به مذاکره با آن‌‌ها بپردازند ولی آن‌‌ها با کارشکنی حاضر به دادن روادید به تیم مذاکره کننده نمی‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای ورود تیم مذاکره کننده ایرانی آنان را با بی‌اعتنایی تحقیر کردند و حتی از آن‌‌ها انگشت‌نگاری شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که برخوردهای سعودی‌‌‌ها سرد و نامناسب بود، گفت: در این مذاکره در زمینه روادید، حمل و نقل هوایی و تأمین امنیت حجاج مطالبی مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در زمینه روادید حجاج ایرانی هیچ قولی نداده است که در مجموع نشان می‌دهد شرایط برای اعزام حجاج آماده نیست.

 

وی عنوان کرد: ما تلاش خود را می‌کنیم تا اگر شرایط مساعد فراهم نشد معلوم شود کارشکنی از سوی آن‌‌ها بوده است.