آینده ترسناک دنیا با فرمانروایی هوش مصنوعی!

آینده ترسناک دنیا با فرمانروایی هوش مصنوعی! گروه IT ما هم‌اکنون در چهارمین انقلاب صنعتی به سر می‌بریم؛ انقلابی که ویژگی بارز آن پیشرفت‌های مشهود در زمینه‌ ربات‌ها، اتومبیل‌های خودران و افزایش تعداد گجت‌های هوشمند خانگی است. هوش مصنوعی، فصل مشترک تمام این پیشرفت‌ها محسوب می‌شود. در طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های مربوط به هوش مصنوعی […]

آینده ترسناک دنیا با فرمانروایی هوش مصنوعی!

گروه IT

ما هم‌اکنون در چهارمین انقلاب صنعتی به سر می‌بریم؛ انقلابی که ویژگی بارز آن پیشرفت‌های مشهود در زمینه‌ ربات‌ها، اتومبیل‌های خودران و افزایش تعداد گجت‌های هوشمند خانگی است. هوش مصنوعی، فصل مشترک تمام این پیشرفت‌ها محسوب می‌شود. در طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های مربوط به هوش مصنوعی روند فزاینده‌ای داشته است. اما آیا ما از تمام معایب این تکنولوژی خبر داریم؟

اتومبیل‌های خودران؛ ماشین‌های قاتل؟!

بیایید فرض کنیم که در حین رانندگی، گروهی از کودکان در جلوی ماشین شما ظاهر می‌شوند. فرض کنید که ترمز ناگهان از کار می‌افتد. آیا با ماشین به دل کودکان می‌روید و آنها را می‌کشید، یا این‌که ماشین را به دیواری می‌کوبانید و خود را به کشتن می‌دهید؟ بسیاری از افراد معمولاً گزینه‌ دوم را انتخاب می‌کنند. حالا فرض کنید اتومبیل خودران شما با چنین موقعیتی روبه‌رو می‌شود. آیا این اتومبیل راننده را به کشتن می‌دهد یا کودکان را؟

اتومبیل‌های خودران مطابق الگوریتم‌های از پیش تعریف ‌شده عمل می‌کنند. شرکت‌هایی مانند فورد و مرسدس بنز معمولاً جواب واضحی به چنین سؤالی نمی‌دهند. یکی از مدیران بنز در همین رابطه گفته که اولویت اول اتومبیل‌های خودران، حفظ جان سرنشینان آن است. او البته در ادامه این نکته را بیان کرده که اتومبیل‌های آنها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که با چنین موقعیت‌هایی روبه‌رو نشوند. اما همه‌ ما می‌دانیم که چنین موقعیت‌هایی دیر یا زود اتفاق می‌افتند.

گوگل در این مورد صادقانه جواب داده و گفته که اتومبیل‌های آنها به‌ هیچ‌ عنوان به عابرین پیاده برخورد نمی‌کنند. پس در چنین سناریویی، اتومبیل خودران گوگل خود را به دیوار می‌کوباند و سرنشین‌‌ها را به کشتن می‌دهد. گوگل همچنین گفته که اتومبیل‌های آنها در مواقع اضطراری، برای کاهش میزان خسارت، به سمت وسیله‌ نقلیه‌ کوچک‌تر می‌روند. گوگل در همین زمینه پتنتی را ثبت کرده که براساس آن، ماشین‌‌ها گوگل در حین رانندگی همواره از وسایل نقلیه‌ بزرگ‌تر دوری می‌کنند و در عوض در نزدیکی اتومبیل‌های کوچک‌تر حرکت می‌کنند.

ربات‌های قاتل خودمختار!

وقتی که در مورد ربات‌های قاتل خودمختار حرف می‌زنیم، منظور ما ربات‌هایی هستند که بدون دخالت انسان می‌توانند افراد را بکشند. به همین خاطر پهپاد‌ها جزو ربات‌های قاتل محسوب نمی‌شوند، زیرا اپراتور‌ها آنها را کنترل می‌کنند. یکی از این ربات‌های قاتل، SGR-A1 است؛ یک اسلحه‌ پیشرفته که توسط سامسونگ و دانشگاه کره ساخته شده است. این اسلحه با بهره‌گیری از یک دوربین پیشرفته، به‌طور خودکار می‌تواند روی اهداف مشخصی قفل کند و آنها را به قتل برساند.

هم‌اکنون رژیم صهیونیستی و کره‌جنوبی از این اسلحه استفاده می‌کنند. در کره‌جنوبی، تعداد زیادی از این سلاح در مرز کره‌شمالی قرارداده شده‌اند. مقامات کره‌جنوبی می‌گویند که در حال حاضر این اسلحه را در حالت نیمه خودکار قرارداده‌اند. در چنین حالتی این اسلحه فقط بعد از تأیید اپراتور شلیک را آغاز می‌کند.

تصاحب مشاغل انسان!

بدون شک، ربات‌‌ها در آینده بسیاری از شغل‌‌ها را تصاحب خواهند کرد. بحث فقط بر سر زمان این تصاحب و مقیاس آن است. طبق نظر یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه‌ آینده‌پژوهی، ربات‌‌ها تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۱ درصد از شغل‌های ژاپن، ۳۰ درصد از شغل‌های بریتانیا، ۳۵ درصد از شغل‌های آلمان و ۳۸ درصد از شغل‌های آمریکا را خواهند گرفت. تا ۱۰۰ سال آینده، ربات‌‌ها بیش از نیمی از شغل‌‌ها را از آن خود خواهند کرد.

از جمله بخش‌هایی که تا حد زیادی تحت تأثیر این موضوع قرار خواهد گرفت، بخش حمل‌ونقل و انبارداری است که براساس تخمین‌‌ها ۵۶ درصد از شغل‌های مربوط به این بخش به ربات‌‌ها واگذار می‌شود. در ادامه باید به شغل‌های مربوط به تولید و خرده‌فروشی اشاره کنیم که براساس تخمین‌‌ها ربات‌‌ها به ترتیب حدود ۴۶ و ۴۴ درصد از شغل‌های مربوط به آنها را خواهند گرفت.

در مورد زمان این تصاحب‌ها، گفته می‌شود که تا سال ۲۰۲۷ کامیون‌های خودران به‌طور گسترده روانه‌ی جاده‌ها می‌شوند. تا سال ۲۰۴۹ ربات‌‌ها قادر به نوشتن کتاب خواهند بود و تا سال ۲۰۵۳ هم می‌توانند عمل‌های جراحی را انجام دهند. در کل می‌توان گفت که شغل‌های کمی از هجوم ربات‌‌ها در امان می‌مانند.

هوش مصنوعی منجر به نابودی انسان‌ها می‌شود؟!

پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است. این نگرانی‌‌ها تنها از جانب افراد معمولی نیست، بلکه نابغه‌هایی مانند استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و بیل گیتس هم در مورد این موضوع نگرانی شدید خود را ابراز کرده‌اند. بیل‌گیتس عقیده دارد که هوش مصنوعی آنقدر پیشرفت می‌کند که در نهایت از کنترل ما خارج می‌شود. استیون هاوکینگ هم نظر مشابهی دارد. او می‌گوید که شورش هوش مصنوعی یک‌شبه رخ نمی‌دهد، بلکه ماشین‌‌ها با پیشرفت زیاد در زمینه‌ کاری خود، انسان‌ها را نابود می‌کنند.

ایلان ماسک هم سرعت زیاد پیشرفت هوش مصنوعی را با «احضار شیطان» مقایسه کرده است. به عقیده‌ او، هوش مصنوعی بزرگ‌‌ترین تهدید بشریت محسوب می‌شود. برای جلوگیری از شورش ماشین‌ها، او به دولت‌‌ها پیشنهاد تصویب قوانین محدودکننده داده است تا با این کار، جلوی پیشرفت سریع هوش مصنوعی گرفته شود.

منبع: listverse؛ Digikala(mag)