تعطیلی ۷۰ درصد صنایع کشور

تعطیلی ۷۰ درصد صنایع کشور معاون سابق توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر این‌که در شرایط فعلی جامعه بیش از گذشته به ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع نیازمندیم، ‌گفت: شکل‌گیری فرایندهای اتصال، فرهنگسازی، کاهش هزینه مفت‌خوارگی در کشور، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رونق سرمایه‌گذاری خارجی ۵ راهکار رونق شکل‌گیری […]

تعطیلی ۷۰ درصد صنایع کشور

معاون سابق توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر این‌که در شرایط فعلی جامعه بیش از گذشته به ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع نیازمندیم، ‌گفت: شکل‌گیری فرایندهای اتصال، فرهنگسازی، کاهش هزینه مفت‌خوارگی در کشور، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رونق سرمایه‌گذاری خارجی ۵ راهکار رونق شکل‌گیری ارتباط صنعت و دانشگاه است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا‌واعظ‌مهدوی ضمن اعلام این مطلب، ارتباط دانش و توسعه را از اصلی و کلیدی‌‌ترین ملزومات توسعه در هر جامعه‌ای دانست و اظهارکرد: شاید در هیچ مقطع تاریخی همانند امروز نتوانستیم در حوزه علم و آموزش فعالیتی داشته باشیم که در نهایت دانش و علم به دستاوردهای اقتصادی منتهی شود. امروزه در تمام طول حیات بشر، علم و دانش مبنای ایجاد ثروت ارزش‌افزا و ارزش‌آفرین شده است.

وی در ادامه به‌ کاربرد علم و دانش در زندگی روزمره در تاریخ اشاره و تصریح‌کرد: اگر به تاریخ نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که حتی در تخت جمشید بر روی سکو‌ها براساس یکسری رسوم، دانه‌های مختلفی را می‌رویاندند و براساس میزان رویش دانه‌ها، کشاورز‌ها می‌توانستند تشخیص بدهند با توجه به وضعیت آب و هوا چه محصولی را پرورش دهند، در واقع در طول تاریخ روش‌های مختلفی برای بهره‌وری وجود داشته است و البته در دوران حاضر از نظر رشد ارزش‌آفرینی علم و دانش در دوران بسیار منحصر به فردی قرار داریم.

به گفته وی، در شرایطی که ۷۰ درصد صنایع ما به دلیل واردات کالاهای خارجی تعطیل هستند، دانشجو و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید در چه ارگان‌هایی آموزش ببینند؟ متأسفانه علاوه بر تعطیلی صنایع کشور، سرمایه‌گذاری‌های صنعتی نیز در کشور ما پایین است و وقتی همه سرمایه‌های کشور وارد بانک‌ها می‌شود و مراکز بانکی ما سود بالای ۲۰ درصد می‌دهند و عرصه‌های تولید و کارآفرینی تا این اندازه سودمند نیست، طبیعی است که سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور صورت نمی‌گیرد.

تغییر عرصه تولیدات کشورهای توسعه‌یافته از صنایع سخت‌افزاری به نرم‌افزاری

معاون سابق توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، خاطرنشان‌کرد: علم و دانش امروزه محور مهمی در رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای به شمار می‌رود. در واقع صنایع و دستاوردهای جدید علمی بشر اصولاً در یک محیط دانش‌محور بارور می‌شود و حیطه‌هایی از قبیل هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، شبکه‌های نورونی، میکروالکترونیک و عرصه‌های مختلفی از این قبیل همه متکی بر علم و دانش است و امروزه ما شاهد هستیم که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، صنایع تولیدات سخت‌افزاری خود را از کشور خارج می‌کنند و در عرصه‌های متکی بر دانش نظیر IT، تکنولوژی‌های هوشمند و… روند توسعه خود را پیش می‌برند.

مهدوی یادآورشد: سرمایه‌گذاری‌هایی که امروزه در عرصه سیستم‌های هوشمند و موبایل صورت گرفته، نشان‌دهنده نقش دانش و علم در عرصه اقتصاد است و این نوع پیشرفت‌ها عرصه باز توسعه دانش را نشان می‌دهد. بنابراین دانش و علم باید در واحد‌ها و مراکز علمی تولید و عرضه شود، اگرچه کاربردی‌سازی آن باید در صنایع، کمپانی‌‌ها و شرکت‌ها انجام بگیرد.

ضرورت توجه به رویکرد علم و دانش در سرمایه‌گذاری‌های کلان

وی همچنین تأکیدکرد: سرمایه‌گذاری در علم و دانش از لحاظ نگاه کلان امروزه یک سرمایه‌گذاری ارزش‌افزایی است، اما نکته مهم ارتباط متقابل علم و صنعت به معنای تولید است که باید مورد توجه قرار گیرد. به عبارت دیگر، اگر ما یک خط تولیدی را در نظر بگیریم، درست است که ارزش‌ افزوده و کارآفرینی آن خط تولید با علم و دانش ایجاد می‌شود، اما علم و دانش باید از بستر آن خط تولید عبور کند؛ یعنی این‌که باید یک مهندس یا کارآفرین علم در کارخانه‌ مشغول شود و با خطوط تولید محصول عجین و درگیر شود، در این شرایط است که می‌تواند با علم و دانش خود خطا‌ها و موانع را در عرصه فعلی برطرف کند.

امر اجتناب‌ناپذیر پیوند دانشگاه و صنعت

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: دانش و علم یک توانایی بالقوه‌ای را ایجاد می‌کند که فعلیت پیدا کردن این توانایی در عرصه کار، تجربه، صنعت و کارخانه اتفاق می‌افتد. اگر فردی فکر کند که اقتصاد دانش‌بنیان را می‌تواند از دانشگاه صرفاً هدایت کند، اشتباه کرده و همچنین اگر تصور کند که اقتصاد و پیشرفت اقتصادی را از طریق صنعت، کارخانه و بدون دانش می‌تواند هدایت کند، باز در اشتباه است. امروزه پیوند بین دانشگاه و صنعت و حوزه تولید امری اجتناب‌ناپذیر است.