بیمه‌نامه‌های کشتیرانی پاشنه آشیل تجارت جهانی

بیمه‌نامه‌های کشتیرانی پاشنه آشیل تجارت جهانی گروه راه و شهرسازی- یکی از ارکان مهم در حمل و نقل دریایی بیمه کشتی‌ها است که وجود آن لازم و ضروری است و هرگونه خدشه در نحوه اجرای آن می‌تواند موجب بروز نوسانات بسیار تعیین‌کننده در تجارت بین‌المللی شود لذا می‌توان به صراحت اعلام کرد انواع بیمه‌نامه‌های دریایی […]

بیمه‌نامه‌های کشتیرانی پاشنه آشیل تجارت جهانی

گروه راه و شهرسازی- یکی از ارکان مهم در حمل و نقل دریایی بیمه کشتی‌ها است که وجود آن لازم و ضروری است و هرگونه خدشه در نحوه اجرای آن می‌تواند موجب بروز نوسانات بسیار تعیین‌کننده در تجارت بین‌المللی شود لذا می‌توان به صراحت اعلام کرد انواع بیمه‌نامه‌های دریایی مانند پاشنه‌آشیل تجارت دریایی که وزن اصلی تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد. شناخت انواع بیمه کشتی‌ها حایز اهمیت است، باید توجه داشت در بیمه کشتی شرکت بیمه با توجه به نوع پوشش شناور‌ها مسؤول جبران خسارت بدنه شناور‌ها است که در بعضی پوشش‌ها ۳٫۴ مسؤولیت ناشی از تصادم و همچنین زیان همگانی تحت پوشش قرار می‌گیرند. بنابراین در بیمه کشتی خسارت ناشی از خطرات ذیل تحت پوشش قرار می‌گیرند.

انواع خسارت‌های وارد به کشتی‌ها

– آتش‌سوزی و انفجار

– طوفان

– به گل نشستن و یا برخورد با صخره

– تصادم شناور بیمه شده با شناورهای دیگر

– برخورد هواپیما یا وسایل مشابه و یا اشیای که از آنها سقوط کند به مورد بیمه، برخورد مورد بیمه با وسایل نقلیه زمینی، حوضچه تعمیرات تجهیزات و تأسیسات ساحلی

– زمین لرزه، فوران آتشفشان یا صاعقه

– حوادث ناشی از بارگیری، ‌تخلیه یا جابه‌جایی کالا (یا ماهی صید شده در مورد شناورهای صیادی)

– ترکیدن دیگ بخار، شکست شفت

– زیان همگانی و هزینه‌های نجات

– خسارت وسایل و ادوات صیادی (در مورد شناورهای صیادی)

مسؤولیت ناشی از تصادفات دریایی

در صورتی‌که کشتی بیمه شده با کشتی دیگری اعم از شناور یا ثابت تصادم کند و بیمه‌گذار مسؤول جبران خسارت شناخته شود موارد ذیل قابل پرداخت است.

– تلف یا آسیب‌دیدگی کشتی دیگر یا محمولات آن کشتی و یا هر شی دیگر

– تأخیر یا زیان معقول ناشی از عدم استفاده کشتی دیگر یا محمولات آن کشتی سهم زیان همگانی، هزینه‌های نجات (قراردادی یا غیرقراردادی) به کشتی دیگر و یا اموال آن قابل پرداخت است .

جزییات پوشش‌های بیمه کشتی

اموال و منافعی که تحت عنوان بیمه کشتی توسط شرکت‌های بیمه مورد تأمین قرار می‌گیرد با توجه به شرکت‌های بیمه و قوانین اختصاصی آن متفاوت است.

برای مثال در بیمه مسؤولیت در برابر اشخاص ثالث (کشتی و شناور) این بیمه‌نامه کلیه خطرات و مسؤولیت‌های احتمالی مورد بیمه را در برابر اشخاص ثالث در دریا (کلیه اجسام ثابت و متحرک در دریا) را تا سقف مورد تعهد در بیمه‌نامه تحت‌پوشش بیمه قرار می‌دهد. علاوه بر این کلیه مسؤولیت بیمه‌گزار (مالک شناور) را در برابر کارکنان، خدمه و مسافرین شناور را در طول عملیات دریایی و در مقابل حوادث و مسؤولیت‌های ناشی از فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی را جبران می‌نماید. (برای اطلاعات بیش‌تر به وب‌سایت رسمی بیمه‌ها در پوشش بیمه‌ای مسؤولیت کارفرما در برابر کارکنان، خدمه و مسافرین شناور، فرانشیز لحاظ نشده، خسارت پرداختی بدون نیاز به رأی دادگاه و صرفاً با تأیید پزشک معتمد بیمه‌گر تا سقف مورد تعهد پرداخت می‌شود. علاوه بر خطراتی که بدنه و ماشین‌آلات را تهدید می‌کند صاحبان شناور‌ها به واسطه نوع فعالیت خویش مسؤول حفظ سلامت کارکنان و وسایل آنها و محمولات مورد حمل نیز می‌باشند. به منظور جلوگیری از ضرر مالکان و برای ایجاد اطمینان در سفرهای دریایی کلوپ‌هایی تأسیس شده‌اند که به کلوپ‌های (پی‌اند آی) معروف هستند که در سطح جهان دارای فعالیت بسیار گسترده‌ای بوده و خساراتی را که ناشی از مسؤولیت مالکان می‌باشد را پوشش می‌دهند.

بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی

در صورتی‌که بدنه و ماشین‌آلات به عنوان مورد بیمه تحت پوشش بیمه قرار گیرد، بیمه‌گر تعهد می‌کند در صورت از بین رفتن کشتی و یا آسیب دیدن بدنه، ماشین‌آلات و تأسیسات و ملزومات آن ناشی از وقوع هر یک از خطرهای بیمه شده، زیان وارد به بیمه‌گذار را تا حداکثر مبلغی که به‌عنوان ارزش مورد بیمه در بیمه‌نامه تعیین شده با توجه به شرایط بیمه‌نامه جبران کند. در این صورت تعهد بیمه‌گر جبران خسارت به شیء مورد بیمه است و در شرایط از بین رفتن کشتی مبلغ بیمه شده و یا ارزش روز کشتی، هر کدام که کم‌تر باشد، پرداخت می‌شود، مگر این‌که بیمه کشتی مبتنی بر مبلغ توافق شده بیمه شده باشد در این صورت تعهد بیمه‌گر پرداخت همان مبلغی است که مورد توافق قرار گرفته است و لو این‌که ارزش روز کشتی کم‌تر از آن مبلغ باشد. در صورت آسیب‌دیدگی کشتی تعهد بیمه‌گر جبران هزینه تعمیر و بهای قطعات تعویضی و متفرعات آن خواهد بود لذا بدیهی است پرداخت خسارات جزء در صورتی مورد تعهد بیمه‌گر خواهد بود که کشتی در بیمه Total loss مقابل اینگونه خسارت‌ها نیز بیمه شده باشد.