پله پله تا ادغام بانک ها

نگاهی به مأموریت ویژه بانک مرکزی پله پله تا ادغام بانک ها گروه بانک، بیمه، بورس- سال ۹۶ بود که یکی از داغ‌‌ترین وعده‌های بانک مرکزی در رسانه‌ها پخش شد: ادغام بانک‌ها! مسأله‌ای که خیلی زود نقل محافل شد، چرا که در شرایط فعلی شبکه بانکی کشور که با کمبود نقدینگی، افت کفایت سرمایه در […]

نگاهی به مأموریت ویژه بانک مرکزی

پله پله تا ادغام بانک ها

گروه بانک، بیمه، بورس- سال ۹۶ بود که یکی از داغ‌‌ترین وعده‌های بانک مرکزی در رسانه‌ها پخش شد: ادغام بانک‌ها! مسأله‌ای که خیلی زود نقل محافل شد، چرا که در شرایط فعلی شبکه بانکی کشور که با کمبود نقدینگی، افت کفایت سرمایه در کنار موازی‌کاری برخی بانک‌ها رنج می‌برد، این کار بسیار دشوار می‌نمود.

علل ادغام بانک‌ها

حال سؤال این بود که علت ادغام بانک‌ها چیست؟ می‌توان گفت تعدادی از بانک‌ها در قیاس با بانک‌های بزرگ خصوصی داخلی و حتی نوع مشابه خارجی از کفایت سرمایه بسیار کمی برخوردار هستند و برای انجام مأموریت‌های خود با تنگنای مالی مواجه‌ هستند. از سوی دیگر داشتن یک یا دو بانک قدرتمند با منابع عظیم مالی و کفایت سرمایه بالا و با کیفیت بهتر از داشتن چندین بانک کوچک و متوسط با توان پایین یا متوسط است.

محاسن ادغام بانک‌ها

ادغام و تولد بانک‌های بزرگ موجب نفع بردن اقتصاد کشور از طریق سرمایه‌گذاری‌های کلان، سپرده‌گذار با افزایش اطمینان و اعتماد، سهامدار با رونق سهام خود و مردم نیز با تسهیل دریافت تسهیلات خواهد شد. باید توجه داشت یک بانک وقتی می‌تواند از عهده اجرای نقش خود در اقتصاد کشور برآید که بتواند بدون اتکا به منابع بازار بین بانکی، منابع بانک مرکزی و روش‌هایی چون پرداخت نرخ سود بالا برای جذب سپرده به‌کار خود ادامه دهد. موضوعی که اکنون بسیاری از بانک‌ها از آن عاجز هستند.

جرقه ادغام بانک‌ها

خرداد ماه سال گذشته بود که سیف، رییس کل بانک مرکزی خبر از ادغام بانک‌ها داد. وی گفت که در حال حاضر بانک‌ها و مؤسسات بسیاری در کشور با عناوین مختلف اما با یک فرماندهی واحد فعالیت می‌کنند و می‌توان چند بانک را با هم ادغام کرد. در شهریور سال قبل نیز امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد که مؤسسه‌های مالی وابسته به نهادهای نظامی در چارچوب قانون ساماندهی می‌شود. اسفندماه همان سال نیز فرشادحیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی به صورت رسمی از ادغام مؤسسه تعاونی اعتبار ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار خبر داد و اعلام کرد که تا بهار ٩٧ کار ادغام انجام خواهد گرفت. براساس گفته‌های فرشاد حیدری این توافق بین نیروهای مسلح انجام شده است. وی همچنین به سپرده‌گذاران این مؤسسات اطمینان داد که هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که این ادغام یکی از رویکردهای مناسب بانک مرکزی برای تقویت نظام بانکی است.

اولین ادغام بانکی

بدین‌ترتیب نخستین گام برای پروژه ادغام بانک‌های نظامی برداشته شد تا این‌که طی روزهای اخیر وعده بانک مرکزی برای آغاز ادغام بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی وابسته به نهادهای نظامی و انتظامی با پیوستن مؤسسه اعتباری ثامن به بانک انصار کلید خورد و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد به هم پیوستگی بیش‌تر آنها باشیم. طبق طرح کلی بانک مرکزی قرار بر این است که ۶ بانک و مؤسسه حکمت، قوامین، انصار، کوثر، مهر اقتصاد و ثامن در مرحله اول به دو بانک و در نهایت به یک بانک بزرگ تبدیل شوند. در کنار بانک‌های حکمت، قوامین و انصار، ۳ مؤسسه مالی و اعتباری کوثر، مهر اقتصاد و ثامن نیز وجود دارد که در جریان ادغام از اولویت بیش‌تری برخوردارند.

حال اگر بانک مرکزی سیاست ادغام تعاونی‌های اعتباری در مؤسسات و ارتقای جایگاه مؤسسات موجود به بانک را اجرا کند شاهد یکدست شدن نظام بانکی خواهیم بود؛ اتفاقی که در نهایت نفعش بیش از ضررش به نظر می‌آید.