نتایج ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی!

نتایج ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی! فاز نخست سامانه ارزیابی و پایش خدمات دولت الکترونیک در راستای افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی رونمایی شد. سازمان فناوری اطلاعات، سامانه ارزیابی و پایش خدمات دولت الکترونیکی را به آدرس اینترنتی payesh.iran.gov.ir راه‌اندازی کرد. با راه‌اندازی این سامانه امکان خوداظهاری وضعیت خدمات الکترونیکی برای دستگاه‌های اجرایی و […]

نتایج ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی!

فاز نخست سامانه ارزیابی و پایش خدمات دولت الکترونیک در راستای افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی رونمایی شد.

سازمان فناوری اطلاعات، سامانه ارزیابی و پایش خدمات دولت الکترونیکی را به آدرس اینترنتی payesh.iran.gov.ir راه‌اندازی کرد. با راه‌اندازی این سامانه امکان خوداظهاری وضعیت خدمات الکترونیکی برای دستگاه‌های اجرایی و نیز امکان ارزیابی عمومی برای اقشار مردم فراهم شده است.

در همین حال متخصصان و ارزیابان خبره نیز می‌توانند نظرات کارشناسی خود در مورد خدمات الکترونیکی دولت در راستای افزایش کیفیت این خدمات از طریق این سامانه اعلام کنند.

امکان جمع‌آوری داده در درگاه‌های خدمات دولتی، ذخیره‌سازی اطلاعات، فراهم کردن بستری برای رشد خدمات دستگاه‌ها از طریق ارزیابی مستمر و ارایه پیشرفت هر دستگاه‌ها از جمله اهداف ایجاد این سامانه است.

وضعیت کلی دولت الکترونیک

سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های دولتی تا پایان سال۹۶، اعلام کرد که ۵دستگاه از جمله معاونت علمی و سازمان سنجش در این زمینه همکاری نکردند.

رضاباقری‌اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران، آخرین نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های دولتی را اعلام کرد. این ارزیابی از وضعیت بلوغ و الکترونیکی شدن ۹۳دستگاه اجرایی و ۱۸۰۰سرویس تا پایان سال ۹۶ به دست آمده است.

بلوغ الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی

وی با بیان این‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال۹۶ بیش از ۴۷درصد دستگاه‌های دولتی از نظر حضور در وب به بلوغ الکترونیکی رسیده‌اند، گفت: امتیاز وضعیت تعاملی خدمات الکترونیکی دولت ۴۲٫۵ درصد، وضعیت تراکنشی این خدمات ۲۷٫۸ درصد و وضعیت یکپارچگی آنها ۴۰٫۶ درصد ارزیابی می‌شود و در مجموع می‌توان گفت که میانگین وضعیت بلوغ دستگاه‌های اجرایی تا این بازه زمانی، ۴۰ درصد است.

۱۰ دستگاه اجرایی برتر در دولت الکترونیک

باقری اصل با اشاره به نتایج ارزیابی‌های انجام شده گفت: بیمه مرکزی جمهوری‌اسلامی، وزارت‌اقتصاد، گمرک، سازمان ملی استاندارد و شرکت بازرگانی دولتی ایران ۵دستگاه نخست در این ارزیابی‌ها بودند که رتبه‌های اول در ارزیابی خدمات الکترونیکی را برمبنای شاخص‌هایی چون میزان استفاده از خدمات، نوع سرویس و تعداد کاربران به دست آوردند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: برمبنای این ارزیابی‌ها، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان امور مالیاتی، شرکت مادر تخصصی زیربناهای حمل‌ونقل، شرکت مدیریت منابع آب و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور رتبه‌های ۶ تا ۱۰ این جدول را از آن خود کرده‌اند.

به گفته وی در این رده‌بندی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، سازمان مدارس غیردولتی، شرکت تولید نیروی برق حرارتی، سازمان فضایی ایران و انستیتو پاستور با کم‌تر از ۱۰درصد بلوغ الکترونیکی، در پایین‌‌ترین رده‌های این جدول قرار گرفته‌اند.

رتبه ۲۳ سازمان فناوری اطلاعات در رده‌بندی الکترونیکی

باقری‌اصل با اشاره به رتبه ۲۳سازمان فناوری اطلاعات ایران، رتبه ۱۹ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، رتبه۴۸ ستاد وزارت ارتباطات، رتبه۵۴ مرکز تحقیقات مخابرات، رتبه۸۱ پست‌بانک و رتبه۹۲ سازمان فضایی ایران به عنوان زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات گفت: اگرچه سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی این بخش باید در جایگاه بالاتری قرار داشته باشد اما به‌طور قطع، ارزیابی خدمات الکترونیکی این سازمان با سخت‌گیری بیش‌تری نسبت به سایر دستگاه‌ها انجام شده و پیشرفت‌های اخیر این سازمان در این ارزیابی‌ها قرارداده نشده است.

وی گفت: بر مبنای مصوبه هیأت‌عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، این سازمان از نظر الکترونیکی شدن تا پایان امسال به لیست ۱۰ سازمان نخست در این زمینه می‌رسد. در همین حال، سایر زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات همچون سازمان فضایی ایران و پست‌بانک نیز برنامه ارتقای رتبه و افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی را در دستور کار قرارداده‌اند.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: از نظر بلوغ الکترونیکی، بیش‌ترین رشد را وزارتخانه اقتصاد، بیمه‌مرکزی، سازمان امورمالیاتی، شرکت بازرگانی دولتی ایران، شرکت مادر تخصصی زیربناهای حمل‌ونقل، سازمان ملی زمین و مسکن، رگولاتوری، سازمان غذا و دارو، ناجا و وزارت‌ارشاد داشته‌اند.

عدم همکاری ۵ دستگاه اجرایی در ارزیابی خدمات الکترونیکی

باقری‌اصل با اشاره به مکاتبات انجام شده برای اعلام ارزیابی دستگاه‌های اجرایی از خدمات دولتیشان گفت: در این زمینه به‌رغم مکاتبات متعدد ۵دستگاه اجرایی از جمله معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان‌سنجش، سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان بازنشستگی کشوری، با ما همکاری نکردند. در همین حال دو دستگاه نیز در پاسخ به درخواست برای ارزیابی خدمات الکترونیکی، خواستار عدم ارزیابی شدند. از سوی دیگر ۱۹دستگاه در سرعت پاسخگویی عالی عمل کرده و سرعت پاسخگویی ۳۸ دستگاه ضعیف گزارش شده است.

وی با بیان این‌که مرحله چهارم ارزیابی از خدمات الکترونیکی دستگاه‌های دولتی از تیرماه آغاز می‌شود و نتایج آن در هفته دولت اعلام عمومی خواهد شد، تأکید کرد: در بخش خدمات الکترونیکی دولت، ۲۳پروژه اولویت دار در شورای‌اجرایی فناوری اطلاعات به تصویب رسیده است که ۳پروژه در راس این پروژه‌ها قرار دارد و سازمان فناوری اطلاعات ناظر اجرایی شدن این پروژه‌ها است. سامانه معاملات دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک و مالیات الکترونیک این ۳ پروژه هستند.

به گفته باقری‌اصل در راستای ارایه خدمات سلامت الکترونیک، ۳۷۸ بیمارستان به این سیستم متصل شده و فرایند حذف دفترچه بیمه و الکترونیکی شدن اسناد پزشکی در حال انجام است.