صدور مجوز برگزاری مناقصه برای ۷ بسته سرمایه‌گذاری؛ به‌زودی

در مناطق نفتخیز جنوب محقق می‌شود صدور مجوز برگزاری مناقصه برای ۷ بسته سرمایه‌گذاری؛ به‌زودی گروه انرژی- مهر تأیید شورای اقتصاد هفته گذشته درحالی بر پای مصوبه ازدیاد برداشت ۲۹ مخزن نفتی خورد که این مخازن از نظر جغرافیایی در مناطق نفتخیز جنوب قرار گرفته‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده، قرار است برای محقق کردن طرح نفتی […]

در مناطق نفتخیز جنوب محقق می‌شود

صدور مجوز برگزاری مناقصه برای ۷ بسته سرمایه‌گذاری؛ به‌زودی

گروه انرژی- مهر تأیید شورای اقتصاد هفته گذشته درحالی بر پای مصوبه ازدیاد برداشت ۲۹ مخزن نفتی خورد که این مخازن از نظر جغرافیایی در مناطق نفتخیز جنوب قرار گرفته‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، قرار است برای محقق کردن طرح نفتی مذکور حدود ۴,۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد. با توجه به شرایط پیش آمده و سیلی که ترامپ بر گوش برجام زد تمام پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های خرید و فروش نفت و معاملات با مشتریان آسیایی و اروپایی بلاتکلیف مانده است. بنابراین تمام قراردادهایی که درحال حاضر از آن رونمایی می‌شود مشخص نیست تا چه حد توان و پتانسیل برای اجرایی شدن را خواهند داشت. حال مشخص نیست در این شرایط برای توسعه ۲۸ مخزن نفتی که در قالب قراردادهای عملیات محور تعریف شده‌اند، چه تعداد از بسته‌های سرمایه‌گذاری به مرحله عملیاتی شدن و جذب خواهد رسید.

براساس اخبار منتشر شده از ۲۹ بسته سرمایه‌گذاری که در حال تدوین است ۱۱ بسته از این تعداد مجوز برگزاری مناقصه را کسب کرده‌اند طی هفته جاری نیز مجوز ۷ بسته دیگر صادر خواهد شد تا تعداد پروژه‌هایی که به مناقصه می‌روند را به ۱۸ مورد برساند.

اگر این ۲۸ مخزن به مرحله توسعه برسند، ظرفیت تولید نفت این شرکت در طول دو سال آینده حدود ۳۴۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. برای عملیاتی شدن این ۲۸ میدان رقمی در حدود ۴,۶ میلیارد دلار مورد نیاز است که در این شرایط می‌تواند در بهبود و رونق بخشی بازار کار نقش مهمی را ایفا کند.

نوع قراردادی این طرح در قالب عملیات محور و میدان محور است که دو سال پیش از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب روی میز شرکت ملی رفت و تأییدیه لازم را از مدیران مربوط دریافت کرد، طرحی که انتظار می‌کشد تا فضای مناسبی را برای حضور سرمایه‌گذاران خرد و کلان فراهم کند، علاوه براین امر افزایش تولید نفت خام، افزایش درآمدهای ارزی کشور از دیگر اهدافی است که در این طرح دنبال می‌شود.

حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این خصوص گفته است: برای توسعه این مخازن، ۲۹ بسته سرمایه‌گذاری تدوین شده که از این میان مجوز برگزاری مناقصه برای ۱۱ بسته اخذ شده و مجوز برگزاری مناقصه ۷ بسته نیز به‌زودی ابلاغ می‌شود.

در این طرح انجام ۱۲۴ پروژه روزمینی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی روی چاه‌ها پیش‌بینی شده است و با اجرای آن، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه‌ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفتخیز جنوب شروع به‌کار می‌کنند و حجم فعالیت‌های این شرکت افزایش خواهد یافت.

به گفته بیژن عالی‌پور برای حمایت از سازندگان داخلی و کالای ایرانی در تمام اسناد مناقصه این طرح، پیمانکاران موظف هستند همه کالای مورد نیاز را که امکان تولید آن در کشور فراهم است از سازندگان داخلی تأمین کنند.

نگاهی به قراردادهای میدان محور

عالی‌پور بیان کرده است: ۱۰ گروه کالای اساسی صنعت نفت نیز در دست بومی‌سازی است که خوشبختانه پمپ درون‌چاهی SRP به عنوان یکی از این اقلام با همکاری این شرکت و دانشگاه شهید چمران ساخته و آزمایش میدانی شد.

وی در ادامه به نوع دوم الگوی قراردادی این شرکت اشاره کرد و گفت: در قالب قراردادهای میدان‌محور به پیشنهاد مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی نفت ایران مجوز توسعه ۴ میدان کرنج، شادگان، رگ‌ سفید و پارسی را صادر کرد.

 عالی‌پور افزود: پس از مذاکره با شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی، طرح توسعه دو میدان کرنج و شادگان نهایی شد که قرارداد توسعه میدان کرنج به ‌تازگی با شرکت پرگس به امضا رسید و قرارداد توسعه میدان شادگان به زودی نهایی می‌شود.

 وی گفت: با اجرای طرح توسعه میدان کرنج، تولید این میدان پس از ۵ سال از میزان فعلی ۱۲۷ هزار بشکه در روز به ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و سپس تثبیت می‌شود.

در پایان باید گفت، برای جامه عمل پوشاندن به شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی که در این شرایط از اهمیت خاصی برخوردار شده است در تمامی اسناد مناقصات پیمانکاران را موظف به استفاده از کالا و خدمات داخلی کنند. این در حالی است که ۴۱ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در استان خوزستان تولید می‌شود. بنابراین با توجه به این امر میزان درصد استفاده از تجهیزات داخلی یک خیز اساسی برمی‌دارد.