نمایشگاه نفت امسال بالا‌ترین سطح حضور خارجی‌ها را تجربه کرد

  بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درحالی پس از ۴ روز فعالیت روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه به‌کار خود پایان داد که این نمایشگاه از این جهت که در مدت کوتاهی پس از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها برگزار شد از اهمیت بالایی برخوردار بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، بازگشت شرکت‌های صاحب‌نام […]

 

بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درحالی پس از ۴ روز فعالیت روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه به‌کار خود پایان داد که این نمایشگاه از این جهت که در مدت کوتاهی پس از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها برگزار شد از اهمیت بالایی برخوردار بود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بازگشت شرکت‌های صاحب‌نام بین‌المللی به صنعت نفت ایران، علاوه بر این‌که مهر پایان چندین سال تحریم‌های ظالمانه علیه این صنعت را پررنگ تر کرد، زمینه‌ساز جریان یافتن خونی تازه در مبادلات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران شد.

از سوی دیگر، در شرایطی که پس از برجام نگاه‌ها به صنعت نفت به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور بود، انتظارات از این رویداد بین‌المللی بالا رفته بود، موضوعی که اکبر نعمت الهی، رییس شورای سیاست گذاری نمایشگاه صنعت نفت ایران نیز با آن هم‌‌‌نظر است. او درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت از این لحاظ که چند ماه پس از رفع تحریم‌ها برگزار می‌شد، از اهمیت بالایی برخوردار بود و از آن به عنوان یک سکوی پرتاب صنعت نفت به دوران پساتحریم نام برده می‌شد. خوشبختانه با توجه به استقبال گسترده شرکت‌های داخلی و به خصوص شرکت‌های خارجی، این هدف محقق شد به گونه‌ای که نمایشگاه بیست‌ویکم به بزرگ‌ترین در نوع خود در ۲۰ سال گذشته تبدیل شد.

رییس شورای سیاست گذاری نمایشگاه صنعت نفت ایران درباره حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال صنعت نفت تصریح کرد: در حدود ۹۰۰ شرکت خارجی در نمایشگاه امسال حضور داشتند که در نوع خود بیسابقه بود. این تعداد شرکت از ۳۸ کشور صاحب برند و فعال در صنعت و تجارت نفت بودند. نکته قابل توجه این‌که بر خلاف سال‌های قبل حضور فعال شرکت‌های خارجی و تلاش برای معرفی توانایی‌های آن‌ها برای جلب مشارکت و همکاری با شرکت‌های ایرانی و حضور در صنعت نفت کاملاً محسوس بود و نمایشگاه امسال را از سال‌های قبل متمایز ساخته بود. این تحرک، نشان از پایان عملی تحریم‌ها و تمایل جدی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به صنعت نفت ایران دارد.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود ک با این‌حال، امسال برخی از شرکت‌های نفتی بزرگ خارجی مانند توتال، شل و بی‌پی که در ماه‌های اخیر برای جلب همکاری به ایران آمده بودند، در نمایشگاه حضور نداشتند و این مسأله موجب انتقادهایی از سوی برخی رسانه‌ها شد و این مسأله را به عنوان نقطه ضعف نمایشگاه برجسته کردند. نکته‌ای که نعمت‌اللهی آن را رد می‌کند. به گفته رییس شورای سیاست گذاری نمایشگاه صنعت نفت ایران، به لحاظ کیفی نمایشگاه امسال بالا‌ترین سطح حضور شرکت‌های خارجی را تجربه کرد. شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه، بر خلاف سال‌های قبل، حضوری فعال و جدی در طول برگزاری نمایشگاه داشته و تلاش کردند تا در کنار نمایش دستاوردهای خود، نتایج عملی از این حضور را نیز داشته باشند. نکته قابل توجه این‌که در نمایشگاه امسال کشورهای صاحب برند در صنعت نفت مانند آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، روسیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، ترکیه و دیگر کشور‌ها هریک دارای پاویون اختصاصی در نمایشگاه بودند که سطح بزرگی از فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده بود. در کنار این، کشور‌ها و شرکت‌های بزرگ خارجی، در کنار برپایی غرفه، هیأت‌های مذاکره کننده به نمایشگاه اعزام کرده بودند که به توافقات خوب و مؤثری هم منجر شد. در مورد حضور نیافتن شرکت‌هایی مانند توتال، شل و بی‌پی باید این نکته یادآور شود که حضور نیافتن این شرکت‌ها در نمایشگاه امسال به دلیل کمبود زمان و به موقع اقدام نکردن آن‌ها برای ثبت نام بود.

وی درباره انتقادهای مطرح شده که دستاوردهای نمایشگاه و در کل دستاوردهای دولت در موضوع برجام را زیر سؤال می‌برد نیز تصریح کرد: چنین موضعی از سوی رسانه‌های منتقد و مخالف، امری قابل پیش‌بینی است. باید توجه شود که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم و به خصوص پس از اجرای برجام، جریان رسانه‌ای منتقد و مخالف دولت و برجام، کدام موضع مثبت را اتخاذ کرده است؟ این جریان رسانه‌ای تلاش دارد از هر مسأله کوچکی استفاده کرده و دستاوردهای بزرگ دولت و صنعت نفت را زیر سؤال برد. جریان مزبور به همراهی رسانه ملی، روند نامناسبی را در تخریب دولت و دستاوردهای صنعت نفت در پیش گرفته و از هیچ فرصتی برای این کار دریغ نمی‌کند. جای طرح این سؤال است که حضور نیافتن چند شرکت اروپایی چرا باید این جریان سیاسی و رسانه‌ای را اینقدر نگران و مضطرب کرده باشد؟ به راستی اگر شرکت‌هایی که مدنظر این جریان است حضور گسترده و فعالی در نمایشگاه ۲۱ داشتند، دیگر زمینه‌ای برای انتقاد از نمایشگاه و وزارت نفت وجود نداشت؟ چرا قطعا وجود داشت، زیرا اینبار جریان رسانه‌ای منتقد این ساز را کوک می‌کردند که حضور این شرکت‌ها، باعث تضعیف شرکت‌های داخلی شده است. بنابراین واضح است که این جریان و رسانه‌هایشان در هر حالتی باید دست به انتقاد، تخریب و مخالفت و بداخلاقی بزند، زیرا موجودیت خود را بر این اساس قرارداده است و این مسایل فقط بهانه‌ای برای آنهاست. آیا عجیب نیست که آن‌ها حضور فعال و با نشاط بیش از ۱۹۰۰ شرکت داخلی و خارجی را نادیده می‌گیرند و به صرف حضور نیافتن چند شرکت، بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی صنعت نفت در خاورمیانه را زیر سؤال می‌برند در حالی که در شرایط پسابرجام باید همه تلاش کنند تا با ارایه تصویری جذاب از پتانسیلهای کشور زمینه جلب همکاری‌های بین‌المللی را در کشور ارتقا داد تا پروژه «ایران‌هراسی» دشمنان نقش برآب شود. این‌که عده‌ای تلاش می‌کنند ایران منزوی شده و دستاوردهای دولت دیده نشود خدمت به کشور به شمار نمی‌رود. در اینجا تأکید می‌کنم که نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت به لحاظ کیفیت و کمیت حضور شرکت‌های خارجی از موفق‌‌ترین نمایشگاه‌ها بود و به‌طور جدی معتقد هستم که نقش مهمی در بازیابی صنعت نفت و احیای موقعیت کشورمان در سطح بین‌المللی داشت که آثار عینی آن در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.

به گفته نعمت‌اللهی، نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت از شلوغ‌‌ترین و پربازدید‌ترین نمایشگاه‌های سال‌های اخیر بود. بنابراین نفس برگزاری آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در نمایشگاه امسال شاهد حضور برخی هیأت‌های خارجی در سطح بالا بودیم. دیدار وزیر نفت عمان از نمایشگاه و همچنین وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند، هیأت ۳۵ نفره لهستانی به ریاست معاون وزیر انرژی این کشور، معاون توسعه تجاری پرتقال، و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی از نکات قابل توجه بود. حضور معاون اول رییس‌جمهور و حمایت قاطع ایشان، وزیر صنعت معدن و تجارت و معاونان حقوقی و علمی رییس‌جمهور، نمایندگان فعلی و آینده مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه باید یادآور شد.

 

رییس شورای سیاست گذاری نمایشگاه صنعت نفت ایران درباره مذاکرات و توافقاتی که میان شرکت‌های و هیأت‌های داخلی و خارجی صورت گرفت توضیح داد: انجام مذاکره و توافق جزیی ذاتی از برگزاری نمایشگاه است که در نمایشگاه امسال نیز این مهم وجود داشت. در جریان برگزاری نمایشگاه بین شرکت‌های ایرانی خصوصی و دولتی توافقات خوبی به دست آمد. همچنین قراردادهای متعددی بین شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت نفت در حوزه‌های مختلف منعقد گردید. از جمله قراردادهای خوبی بین پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‌های داخلی در حوزه‌های مختلف جهت مطالعه و اجرای طرح‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بسته شد که به غنای نمایشگاه امسال افزود. علاوه براین توافقات قابل توجهی بین شرکت‌های ایرانی با شرکت‌ها، هیأت‌های خارجی از کشورهای کره جنوبی، ایتالیا، فرانسه، آلمان، هند، نروژ، روسیه هلند و چین بدست آمد که در نوع خود کم سابقه بود. در کل می‌توان ادعا کرد که عمده توافقات ومذاکرات صورت گرفته درخلال نمایشگاه ۲۱ حول افزایش توان فنی و دانش تخصصی شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت نفت بود که انشاا… اثرات آن را در آینده مشاهده خواهیم کرد.