بلاتکلیفی واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران !

بلاتکلیفی واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران ! گروه محیط زیست – ۷ ماه پیش تفاهمنامه همکاری بین شهرداری و محیط‌زیست در خصوص واگذاری پارک پردیسان به شهرداری بسته شد؛ ولی طبق گفته مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران تا این لحظه واگذاری صورت نگرفته است. حیدرزاده به تفاهمنامه مشترکی که بین شهرداری و محیط‌زیست […]

بلاتکلیفی واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران !

گروه محیط زیست – ۷ ماه پیش تفاهمنامه همکاری بین شهرداری و محیط‌زیست در خصوص واگذاری پارک پردیسان به شهرداری بسته شد؛ ولی طبق گفته مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران تا این لحظه واگذاری صورت نگرفته است.

حیدرزاده به تفاهمنامه مشترکی که بین شهرداری و محیط‌زیست در خصوص پارک پردیسان در پاییز ۹۶ و در زمان محمدعلی نجفی منعقد شده بود اشاره کرد و گفت: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شهرداری و نمایندگان محیط‌زیست ایجاد شد و این کمیته هفته‌ای یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.

مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران تأکید کرد: در مسایل اجرایی هنوز کار به جایی نرسیده است، محیط‌زیست اعتقاد دارد که براساس طرح جامع اکوپارک پردیسان این تفاهمنامه باید انجام شود.

وی با بیان این‌که تاکنون از جلسات برگزارشده هیچ خروجی در حوزه عملیات و اجرا نداشته‌ایم، گفت: شهرداری هنوز پارک پردیسان را تحویل نگرفته است.

حیدرزاده به آخرین جلسه‌ای که با مسؤولان محیط‌زیست داشتند اشاره کرد و گفت: در آخرین جلسه شافعی، معاون توسعه محیط‌زیست اعلام کرد شهرداری باید کار را آغاز کند، ما عملکرد را ببینیم و نمایندگان شهرداری اعلام کردند ما نگاه پیمانکاری به این پروژه نداریم، تفاهمنامه‌ای است که باید طرفین آن را جلو ببرند.

در ادامه متن این تفاهمنامه آمده است که در بند ششم آن تأکید شده است که مالکیت پارک پردیسان همچنان در اختیار سازمان حفاظت از محیط‌زیست خواهد ماند.

تفاهمنامه سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران

متن تفاهمنامه در خصوص واگذاری پارک طبیعت پردیسان به شماره ۹۶٫۲۹۰۴۹ مورخ ۱۶/۷/۹۶ به شرح زیر است:

این تفاهمنامه فیمابین سازمان حفاظت محیط‌زیست به نمایندگی جناب آقای دکترعیسی‌کلانتری و شهرداری تهران به نمایندگی جناب آقای دکتر محمدعلی‌نجفی در خصوص پارک طبیعت پردیسان واقع در شمال غرب تهران، حدفاصل بزرگراه‌های شهید حکیم و شهید همت بعد از بزرگراه شهید شیخ فضل‌ا…نوری (مسیر شرق به غرب) که به عنوان یک بوستان اکولوژیک با هدف تأمین نیازهای تفرجی شهروندان تهرانی و ارایه خدمات آموزشی ایجاد شده، منعقد می‌گردد.

ماده یک: موضوع همکاری

با عنایت به اصل پنجاهم قانون اساسی: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌گردد» و در راستای اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، همچنین با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود در این عرصه و در جهت ایجاد و تکمیل فضای مناسب با شرایط مطلوب برای اوقات فراغت شهروندان و نیز مدیریت بوستان‌های تفرجی درون شهری توسط شهرداری و نظر به اهمیت حفظ یکپارچکی مدیریت بوستان‌های فوق‌الذکر، واگذاری مدیریت ساماندهی، بهسازی و بهره‌برداری بوستان طبیعت پردیسان به شهرداری تهران در چارچوب طرح جامع پارک، موضوع این تفاهمنامه می‌باشد.

 ماده دو: اهداف

۱٫ ارایه تسهیلات رفاهی لازم برای گذراندن اوقات فراغت در یک بستر طبیعی و اکولوژیکی برای کلیه اقشار و گروه‌های سنی و اجتماعی

۲٫افزایش ظرفیت‌های محیط‌زیستی و اجتماعی بوستان پردیسان با هدف حفظ ذخایر اکولوژیک شهر

۳٫آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه نسبت به بهره‌برداری صحیح از مواهب زیست‌محیطی و منابع طبیعی در جهت دستیابی به مفهوم علمی توسعه پایدار

ماده ۳: تعهدات شهرداری تهران

۱٫ارایه خدمات مرتبط با موضوع طرح جامع پارک طبیعت پردیسان (مصوب کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور) با اولویت تأمین آب، امنیت، روشنایی، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفظ و بهسازی فضاهای نمایشی گیاهی، استفاده از انرژی‌های نو و فراهم‌سازی امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی بدون تغییر در ساختار بوستان و با حفظ اجزا و عناصر اصلی طرح جامع پردیسان

۲٫ایجاد محل مناسب در پاک به‌عنوان قرنطینه گونه‌های گیاهی و سایر گونه‌ها در مواقع نیاز

۳٫پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز در اجرای طرح پارک پردیسان در بودجه سالانه و سنواتی شهرداری

۴٫برگزاری برنامه‌های آموزشی عمومی و تخصصی، به ویژه در مناسبت‌های زیست‌محیطی

۵٫احداث موزه گونه‌ها گیاهی و جانوری

ماده چهار: تعهدات سازمان حفاظت محیط‌زیست

۱٫در اختیار گذاشتن کلیه اسناد طرح جامع پارک پردیسان و اطلاعات مرتبط

۲٫دراختیار گذاشتن عرصه پارک و کلیه تجهیزات مربوطه به استثنای اماکن و ابنیه سازمان حفاظت محیط‌زیست اعم از ساختمان‌های اداری، موزه‌ها، سالن‌ها و…

۳٫ارایه خدمات فنی و تخصصی جهت ارایه مفاد طرح

۴٫همکاری و همراهی کامل در جهت تحقق اهداف و همچنین مفاد بند ۱ ماه ۳

۵٫فراهم نمودن بسترهای قانونی و اجرایی لازم برای شهرداری تهران جهت تحقق کامل مفاد تفاهمنامه

۶٫پاسخگویی به مبادی ذی‌ربط قانونی و معارضین احتمالی در قبال بهره‌برداری و مدیریت شهرداری

۷٫سازمان حفاظت محیط‌زیست حق واگذاری تمام یا قسمتی از بوستان به غیر اعم از هر شخص حقیقی و حقوقی و یا نهاد و سازمان دولتی و غیردولتی را در طول مدت تفاهمنامه (۱۵سال) از خود سلب می‌نماید.

۸٫برای جبران بخشی از هزینه‌ها، منابع درآمدی کاربری‌های رفاهی- تفریحی و خدماتی بوستان براساس محدوده تعیین شده در ردیف ۲ ماده ۴، طی مدت اجرای قرارداد به شهرداری تعلق می‌گیرد.

ماده ۵

به منظور هماهنگی لازم در اجرای تفاهمنامه، تعیین مصادیق اجرایی و نظارت بر حسن اجرای توافقات، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان طرفین تشکیل و گزارش اقدامات انجام شده را هر ۳ ماه یک بار به ریاست محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری محترم تهران ارایه خواهد داد.

ماده ۶: حقوق مالکانه بر طرح اعم از عرصه و اعیان

اجرای این تفاهمنامه هیچ‌گونه حقی را برای مالکیت ایجاد نخواهد کرد و سازمان حفاظت محیط‌زیست مالک عرصه و اعیان پارک خواهد بود.

ماده ۷: مدت تفاهمنامه

اعتبار این تفاهمنامه از تاریخ امضا (مهرماه۱۳۹۶) به مدت ۱۵ سال شمسی بوده و قابل تمدید است.

منابع :سازمان محیط زیست ،فارس شهر نوشت