سناریوی تعریف ۳۶ پروژه ۶ میلیارد دلاری در بازار نفت

بخش خصوصی تحریم‌ها را دور می‌زند؟ سناریوی تعریف ۳۶ پروژه ۶ میلیارد دلاری در بازار نفت گروه انرژی- زلزله‌ای که با لغو برجام از سوی آمریکا صورت گرفت تکانه‌های شدیدی را به ساختار پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی و صنعتی ایران وارد کرد. درحال حاضر همچنان پس لرزه‌ها ادامه دارد و مقامات و مسؤولان ایرانی در […]

بخش خصوصی تحریم‌ها را دور می‌زند؟

سناریوی تعریف ۳۶ پروژه ۶ میلیارد دلاری در بازار نفت

گروه انرژی- زلزله‌ای که با لغو برجام از سوی آمریکا صورت گرفت تکانه‌های شدیدی را به ساختار پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی و صنعتی ایران وارد کرد. درحال حاضر همچنان پس لرزه‌ها ادامه دارد و مقامات و مسؤولان ایرانی در پی یافتن راه‌حلی برای آرام کردن تنش‌ها و ناآرامی‌های پیش رو هستند.

روز به روز اخبار جدیدتری مبنی بر ترک شرکت‌های خارجی از بازار نفت و پتروشیمی ایران به گوش می‌رسد، خبرهایی که بارقه‌های امید مدیران چه دولتی و چه خصوصی را به یکباره خاموش می‌کنند. در این اوضاع و احوال یکی از راهکارهایی که مطرح شده، بازی دادن مهره‌های خصوصی در پروژه‌های کلان نفتی است تا ۳ رویکرد اصلی در بازار نفت ایران برآورده شود؛ ارتقای شرکت‌های ایرانی، بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز صنعت نفت و جذب سرمایه.

یک تیر و دو نشان در طرح جدید

البته منظور از بخش خصوصی در این مقال، شرکت‌های خصوصی خارجی هستند. استدلال مطرح شده بر این مبنا است که با توجه به این‌که شرکت‌های بزرگ غربی که منافعی در بازار آمریکا دارند به خاطر منافع خود از ایران خارج می‌شوند اما شرکت‌های کوچک به ایران آمده و در ایران می‌مانند. علی‌الخصوص در بخش تجهیزات صنعتی اگر این اتفاق رخ دهد با یک تیر به دونشان زده خواهد شد؛ وقتی شرکت‌های سازنده ایرانی با شرکت‌های کوچک تولید تجهیزات صنعت نفت که صاحب دانش و تکنولوژی هستند، جوینت شوند هم خلأهای تکنولوژی ساخت داخل همپوشانی می‌شوند و هم سرمایه مورد نظر تأمین می‌شود.

بر این اساس اگر چشم‌ها را بر روی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ببندیم؛ شرکت‌های کوچک می‌شوند هدف جدید بازار نفت ایران. البته به شرطی که مدیران این شرکت‌ها نیز دست رد به سینه ایران نزنند و تکنولوژی مورد نیاز را تأمین کنند.

جوینت شدن شرکت‌های خصوصی با اروپایی‌ها

حال این پیشنهاد از سوی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران روی میز اروپایی‌ها رفته است و مشخص نیست اروپایی‌ها چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ کنند؛ آیا ایران را همراهی می‌کنند تا از باتلاقی که آمریکا برایش ایجاد کرده سر سلامت به در ببرد یا این‌که قدمی برنخواهند داشت و با بهانه‌های واهی دست رد به سینه‌ ما می‌زنند؟

اما طرح مذکور از این قرار است که شرکت‌های کوچک ایرانی با شرکت‌های کوچک اروپایی جوینت شوند، از سوی دیگر پروژه‌های بزرگ نفتی به تعداد زیادی پکیج تقسیم شوند و هر بخش از پروژه توسط یکی از شرکت‌ها انجام شود.

هدف پیشنهاد مذکور این است که پروژه‌های بزرگ به چندین بخش کوچک تقسیم شود و به جای این‌که شرکت‌های بزرگ پروژه‌ها را انجام دهند، شرکت‌های صددرصد خصوصی ایرانی که با شرکت‌های خارجی جوینت شده‌اند این پروژه‌ها را انجام دهند.

با توجه به این‌که وزارت نفت حدود ۳۶ پروژه به ارزش ۶ میلیارد دلار تعریف کرده تا با مشارکت شرکت‌های ایرانی انجام شود، این شرکت‌ها موظفند تجهیزات خود را از سازندگان ایرانی تجهیزات صنعت نفت تهیه کنند.

در این راستا انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تلاش کرد با کمک وزارت نفت لیست شرکت‌های توانمند را تهیه و معرفی کند تا این شرکت‌ها در قراردادی که امضا می‌کنند از داخل لیست مذکور شرکتی را برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود انتخاب کنند. برای هر تجهیز ۵ الی ۶ شرکت معرفی شده است که پیمانکاران می‌توانند از این شرکت‌ها خریداری کنند.

در ادامه این فرایند پروژه‌های مذکور کوچک‌تر خواهند شد تا دانش شرکت‌های ایرانی در تعامل با شرکت‌های خارجی ارتقا یابد.

فاینانس ۲۰ میلیون یورویی در راه است

 رضا خیامیان، رییس استصنا در این خصوص به ایسنا گفت؛ وقتی این طرح را به کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا ارایه دادیم پاسخشان مثبت بود، گفتند هر کدام از شرکت‌های کوچک را از طریق investment bank European می‌توانند حدود ۲۰ میلیون یورو فاینانس کنند و این پروژه‌ها را با بخش خصوصی ایران انجام دهند. رییس‌جمهور هم در حرف‌هایشان مطرح کردند حرف درستی است که پروژه‌ها به پروژه‌های کوچک‌تر تقسیم شود.

وی با بیان این‌که منظور از پروژه، برداشت از میادین، ازدیاد برداشت، بازسازی تجهیزات صنعت نفت و… است، گفت: شرکت‌های بزرگ که منافعی در آمریکا دارند بالاخره از ایران می‌روند اما با شرکت‌های کوچک ارتباط زیادی داریم. اخیراً نامه‌ای از یک شرکت هلندی- آلمانی برای یکی از شرکت‌های عضو دریافت کردیم که اعلام کرده حاضر است در شرایط تحریم با ایران تعامل کند.

رییس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تأکیدکرد: شرکت‌های بزرگ توانایی مالی بالایی دارند اما دانش شرکت‌های کوچک همسطح شرکت‌های بزرگ است و شرکت‌های کوچک می‌توانند دور هم جمع شوند و یک کار بزرگ انجام دهند.