گازرسانی و برداشت از میدان‌های مشترک تا تلاش برای احیای بازار نفت

  سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ گفت: گازرسانی، افزایش برداشت از میدان‌های مشترک، توسعه طرح‌های پالایشی و پتروشیمی، تقویت سازوکارهای تأمین منابع مالی، تلاش برای احیای بازار جهانی نفت ایران، فهرست اهم اقدام‌های اثربخش وزارت نفت همزمان با نهمین دوره مجلس است. اسماعیل جلیلی در گفت‌و‌گو با شانا، […]

 

سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ گفت: گازرسانی، افزایش برداشت از میدان‌های مشترک، توسعه طرح‌های پالایشی و پتروشیمی، تقویت سازوکارهای تأمین منابع مالی، تلاش برای احیای بازار جهانی نفت ایران، فهرست اهم اقدام‌های اثربخش وزارت نفت همزمان با نهمین دوره مجلس است.

اسماعیل جلیلی در گفت‌و‌گو با شانا، درباره مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در سال‌های نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: به‌عنوان نخستین برنامه مدنظر برای پرداختن به این موضوع، باید فعالیت برای گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها را عنوان کرد، زیرا در این دوره کوششهای خوبی از طرف دولت و وزارت نفت شکل گرفت.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس، افزود: در حوزه میدانی و عملیاتی، تحقق برنامه‌های افزایش برداشت گاز از میدان‌های مشترک مانند پارس جنوبی، فعالیت‌های مناسبی شکل گرفت که با ورود مراحل ١٢، ١٥ و ١٦ این مگاپروژه به عرصه تولید، بخشی از هدف «افزایش برداشت از میدان‌های مشترک» محقق شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: سرعت بخشی به پروژه‌های اولویت‌دار در پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز در همین فهرست قرار می‌گیرد، زیرا طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی سبب افزایش تولید گاز و میعانات می‌شود و پالایشگاه خلیج‌فارس _ پس از راه‌اندازی _ میعانات گازی را به بنزین باکیفیت بدل می‌کند.

نماینده مجلس نهم، ادامه داد: افزایش ظرفیت فرآورش در پالایشگاه و پتروشیمی‌ها نیز از برنامه‌هایی بود که در این دوره از طرف وزارت نفت و براساس برنامه‌ریزی‌ها پیگیری شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را نیز از اقدام‌های مؤثر این دوره دانست و گفت: با سازوکار مشخصی در بودجه سالانه تا سقف معین، تسهیلات به طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های مشترک نفت و گاز تخصیص داده می‌شود.

جلیلی، تلاش برای بازپسگیری سهم نفتی ایران را نیز در فهرست مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در سال‌های دوره مجلس نهم به‌خصوص همزمان با دولت یازدهم، برشمرد و گفت: در دولت یازدهم، تلاش‌های زیادی در حوزه دیپلماسی انرژی برای بازپسگیری سهم ازدست‌رفته ایران در بازار جهانی نفت انجام شد که براساس گزارش‌ها، میزان صادرات نفت ایران افزایش مناسبی داشته است.