سیگار و قلیان؛ پل اعتیاد در آینده

سیگار و قلیان؛ پل اعتیاد در آینده گروه اجتماعی- دخانیات؛ سومین صنعت پولساز جهان است و البته تنها صنعتی است که هیچ سودی برای دولت‌ها ندارد چرا که باید چند برابر آن را هزینه سلامت کرد! به نسل‌های چند دهه اخیر که نگاه کنید، می‌بینید خیلی از قبح‌ها در جامعه شکسته شده و خیلی‌ها که […]

سیگار و قلیان؛ پل اعتیاد در آینده

گروه اجتماعی- دخانیات؛ سومین صنعت پولساز جهان است و البته تنها صنعتی است که هیچ سودی برای دولت‌ها ندارد چرا که باید چند برابر آن را هزینه سلامت کرد! به نسل‌های چند دهه اخیر که نگاه کنید، می‌بینید خیلی از قبح‌ها در جامعه شکسته شده و خیلی‌ها که روزی سیگار کشیدن جلوی بزرگ‌تر‌ها را تابو می‌دانستند اکنون در کنار هم نشسته و قلیان دود می‌کنند! در جامعه‌ای که بساط نشاط و تفریحش کم باشد صدالبته که یکی از عناصر جذب‌کننده می‌تواند دخانیات باشد. دخانیات سن و سال نمی‌شناسد و اکنون بزرگ و کوچک آن را استفاده می‌کنند. آمار‌ها می‌گویند بیش از ۸۰درصد معتادان امروزی کسانی هستند که در سنین پایین مصرف دخانیات را تجربه کرده‌اند!

افزایش مصرف دخانیات در بین جوانان

آمارهای منتشر شده از مراجع رسمی نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر مصرف دخانیات طی سال‌های اخیر خصوصاً در بین قشر جوان افزایش چشمگیری داشته است؛ به گفته مسؤولان وزارت بهداشت شیوع مصرف دخانیات در مردان ۲۵٫۱۶ و در زنان کشور ۴درصد گزارش شده است همچنین براساس تحقیقات شیوع مصرف دخانیات در زنان روبه افزایش است.

مالیات؛ راهی برای کنترل مصرف دخانیات

حال سؤالی که مطرح است این که آیا راهی برای کنترل مصرف دخانیات در جامعه وجود دارد؟ در این ارتباط محمدرضامسجدی؛ دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفته: در تمام دنیا از مالیات و افزایش قیمت به عنوان مؤثر‌ترین راه برای کاهش مواد دخانی یاد می‌شود که متأسفانه در کشور ما در این رابطه بسیار ضعیف عمل شده است و برخی از افراد با توجیهات عامه‌پسندانه به دنبال فرار از پاسخگویی در این زمینه هستند. به‌طوری که برخی ادعا می‌کنند در صورتی که مالیات مواد دخانی افزایش یابد میزان قاچاق این مواد نیز در کشور زیاد خواهد شد که می‌توان با برنامه‌ریزی‌های دقیق و نظارت بیش‌تر از ورود دخانیات به صورت قاچاق جلوگیری به عمل آورد.

گرایش روزافزون دختر‌ها به دخانیات

مطالعاتی مختلفی در جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در خصوص علل گرایش دختران به سمت دخانیات انجام شده است که آمار‌ها نشان می‌دهد تجربه مصرف قلیان در دختران دانشجو به ۴۰درصد افزایش یافته که این یک زنگ خطر جدی به شمار می‌رود. باید توجه کنیم که این دختران، مادران و همسران آینده هستند که پایه اصلی خانواده را تشکیل می‌دهند. در بررسی‌ها برخی از دختران اعلام کرده‌اند که به دلیل نداشتن مکان تفریحی و هزینه‌های بالای این اماکن به سمت قهوه‌خانه‌ها روی آورده‌اند و همچنین برخی دیگر اعلام کرده‌اند که فقط در یک مغازه خاص اقدام به کشیدن قلیان می‌کنند که پس از تحقیقات مشخص شد آن مکان موردنظر در قلیان‌های خود از موادمخدر یا روانگردان برای جذب و اعتیاد مشتری استفاده می‌کند. خانم‌هایی که اقدام به مصرف سیگار یا قلیان می‌کنند پس از گذشت مدتی دچار شکنندگی و ریزش مو، چروک پوست و تغییر شکل ناخن می‌شوند باید توجه داشت که هیچ جای بدن از دود مصون نخواهد ماند و حتی افرادی که در معرض دود استعمال دخانیات قرار دارند نیز با عوارضی مواجه خواهند شد.

توتون‌های معطر؛ راهی برای جذب بیش‌تر جوانان

بی‌شک یکی از عوامل اصلی جذب جوانان به دخانیات و مخصوصاً مصرف قلیان وجود توتون‌های معطر در بازار است. به‌طور کلی در قوانین تبلیغات دخانیات ممنوع است اما مشاهده می‌کنیم که برخی از این اماکن با افزودن موادمعطر اقدام به جذب مشتری می‌کند که این موضوع نیز غیرقانونی است. توتون‌های معطر و معسل از بد‌ترین نوع این ترکیبات هستند که با مواد معطر شیمیایی ترکیب شده و به دست مشتری می‌رسد که متأسفانه به دلیل بویی که از خود ترشح می‌کنند خاصیت اغواکنندگی دارند.

آمارها

* در حال‌حاضر آمار میزان قاچاق دخانیات به کشور به ۱۲۰۰تریلی در سال می‌رسد.

* شیوع مصرف دخانیات در مردان ۲۵٫۱۶ و در زنان کشور ۴درصد گزارش شده است.

*۱۴درصد ایرانی‌‌ها دخانیات مصرف می‌کنند.

*۷۲۰۰ ماده سمی در دود قلیان وجود دارد.

* در دود سیگار بیش از ۴هزار نوع ماده سمی وجود دارد.

* در توتون قلیان نیز ۷۲۰۰ نوع ماده سمی وجود دارد.

* سالانه در کشور ۵۰ میلیارد نخ سیگار دود می‌شود.

*۶ هزار نفر در سال قربانی سیگار کشیدن سایر افراد خواهند شد.

*۴۰ درصد دختران دانشجو تجربه مصرف قلیان دارند.

 

زیر یک

مصرف دخانیات سالانه جان ۱۱هزار ایرانی را می‌گیرد

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد، با اشاره به این‌که سالانه حدود ۱۱هزار نفر در ایران به دلیل مصرف دخانیات از بین می‌روند، بر ضرورت راه‌اندازی کلینیک‌های ترک سیگار تأکید کرد.

به گزارش مهر، دکتر رامین ابریشمی در آستانه برگزاری نهمین همایش داروسازی بالینی ایران و هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی در ارتباط با استعمال دخانیات در کشور، گفت: در ایران سالیانه حدود ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که علاوه بر هزینه‌های مستقیم موجب صرف هزینه حدود ۳۰هزار میلیارد تومان جهت درمان بیماری‌های ناشی از سیگار می‌شود.

عضو کمیته علمی هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی و نهمین همایش داروسازی بالینی ایران افزود: برابر آمار موجود تخمین زده می‌شود سالانه ۱۱هزار نفر در ایران به دلیل مصرف دخانیات از بین می‌روند همچنین تخمین زده می‌شود حدود ۱۱درصد مردم ایران سیگاری هستند.

وی ادامه داد: برابر آمار جهانی ۷۰ درصد مرگ‌های ناشی از سیگار در کشورهای در حال پیشرفت رخ می‌دهد و در دنیا سالیانه ۵ میلیون نفر به دلیل مصرف سیگار از بین می‌روند.

ابریشمی گفت: علل مرگ ناشی از سیگار شامل سرطان ریه، بیماری‌های انسدادی مزمن ریه، همچون برونشیت مزمن و آمفیزم و بیماری‌های عروق کرونر و سکته مغزی است.

این متخصص داروسازی بالینی، افزود: سیگار کشیدن قابل پیشگیری‌‌ترین علت مرگ در دنیا است همچنین سیگار باعث آسیب به قسمت‌های مختلف بدن از جمله آسیب به چشم شده و آب مروارید را به همراه دارند ریزش مو، پیر شدن پوست و چروک پوست، سکته‌های قلبی و مغزی بیماری‌های، لثه بیماری‌های ریه، اختلالات جنسی در آقایان و خانم‌ها، پوکی استخوان و سرطان‌های مختلف اعم از معده، مثانه، کلیه، ریه، دهانه رحم و…، می‌شود.

وی با بیان این‌که ۷۰ درصد سیگاری‌ها تمایل به ترک دارند و نیمی از آنها در یک‌سال گذشته جهت ترک سیگار اقدام کرده‌اند، ادامه داد: ترک سیگار خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با سیگار را کاهش می‌دهد و روش‌های مختلفی برای ترک سیگار شامل ترک ساده، ترک به کمک روان درمانی و ترک دارویی وجود دارد.

ابریشمی خاطرنشان کرد: ترک به کمک دارو درمانی و روان درمانی مؤثر‌‌ترین روش ترک سیگار است و ترک ساده در واقع بدون کمک گرفتن از دارو و روانشناسی بوده و فقط منجر به ۳ تا ۶ درصد ترک موفقیت سیگار می‌شود.