بلاک‌چین؛ صدای پای انقلاب در بانک‌ها

بلاک‌چین؛ صدای پای انقلاب در بانک‌ها گروه بانک، بیمه، بورس- ورود پارادائم دیجیتالی به بانکداری کشور باعث شده تا مفاهیمی مانند بانکداری مدرن و دیجیتال خلق شود که این اتفاق جدید باعث حرکت هر چه بیش‌تر بانک‌ها به سمت فناوری‌های دانشی و در نهایت تحقق بانکداری دیجیتالی خواهد شد. در واقع هزینه پرداخت‌ها و تراکنش‌های […]

بلاک‌چین؛ صدای پای انقلاب در بانک‌ها

گروه بانک، بیمه، بورس- ورود پارادائم دیجیتالی به بانکداری کشور باعث شده تا مفاهیمی مانند بانکداری مدرن و دیجیتال خلق شود که این اتفاق جدید باعث حرکت هر چه بیش‌تر بانک‌ها به سمت فناوری‌های دانشی و در نهایت تحقق بانکداری دیجیتالی خواهد شد.

در واقع هزینه پرداخت‌ها و تراکنش‌های الکترونیکی زیان‌دهی شدیدی برای بانک‌ها به وجود آورده است. بانک‌ها دیگر آن بانک‌های سابق با حاشیه سود بالا نیستند که بتوانند هزینه‌های این تراکنش‌های الکترونیکی را از طریق سود بالای خود تضمین کنند. حداقل باید هزینه این خدمات به گونه‌ای طراحی شود تا بتواند با هزینه‌های بانک‌ها سربه‌سر بشود.

می‌توان گفت ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین به نوعی فرزند سیستم بلاک‌چین هستند، اما بلاک‌چین تنها محدود به همین‌‌ها نمی‌شود؛ بانک‌ها می‌توانند از سیستم شبکه‌ای برای مدیریت ارتباط با مشتریان، اعتبارسنجی و عقد قرارداد‌ها استفاده کنند که همه اینها در نهایت بانکداری غیرحضوری را گسترش خواهد داد. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از تراکنش‌های بانکی خارج از شعب بانک‌ها انجام می‌گیرد که با ورود بلاک چین به سیستم بانکداری کشور این آمار بیش‌تر هم خواهد شد.

زیرساخت بلاک‌چین قابلیت عمومی شدن ندارد

در همین ارتباط محمدگرکانی‌نژاد، مشاور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته: بلاک‌چین به لحاظ زیرساخت پردازشی و مصرف انرژی هنوز در نقطه‌ای قرار نگرفته که به‌عنوان زیرساخت، بتواند مورد استفاده عمومی قرار گیرد. در بخش فناوری مستقل در صنعت مالی و پرداخت اتفاقاتی انقلابی در دنیا و ایران در حال وقوع است. خوشبختانه در کشور در این موضوع فاصله زیادی از دنیا نداریم. اگر خدمات مالی و بانکی دو دهه گذشته با امروز را مقایسه کنید، تغییرات در پرداخت‌ها، صف بانک‌ها، مشکلات شب عید و… مشهود است، درحالی‌که در کشور هنوز در خدمات سلامت و بهداشت تغییرات بزرگی مشاهده نمی‌شود و نحوه ارایه و دسترسی مردم از ۱۵ سال گذشته تاکنون تحولی نداشته است و هنوز سرویس ویژه و مکانیزاسیون در این حوزه ارایه نشده است.

انقلاب بانکی در آینده‌ای نزدیک

می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که انقلابی در حوزه پرداخت در دنیا در حال رخ دادن است که در آینده نزدیک مرزهای سنتی پرداخت و بانکداری تغییر می‌کند و کارکرد بانک‌ها نیز عوض می‌شود. وقتی کارکرد بانک عوض شود فعالیت در این بخش با مدل کسب‌وکار سنتی بانکی قابل انجام نیست و باید تغییرات متناسب با شرایط به وجود بیاید که شخصی‌سازی خدمات یکی از نمونه‌های آن است، به این معنا که مشتریان بانک انتظار دارند خرید و پرداخت یکپارچه‌ای داشته باشند. بلاک‌چین به لحاظ زیرساخت پردازشی و مصرف انرژی هنوز در نقطه‌ای قرار نگرفته که به‌عنوان زیرساخت بتواند مورد استفاده عمومی قرار گیرد، ازاین‌رو پول رمزنگاری‌شده که زیرساخت مبتنی بر بلاک چین دارد از این قاعده مستثنا نیست.

بانک‌ها در پیشبرد بلاک‌چین نقش غالبی دارند

سیدجوادکاظمی‌تبار، استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز گفته: بلاک‌چین یا زنجیره‌ بلوکی، یک فهرست گسترش یابنده از اقلام است که آن را بلاک یا زنجیره‌ می‌‌نامیم. این زنجیره‌ها توسط روش‌های رمزنگاری تأمین امنیت می‌شوند. بلاک‌چین‌‌ها را می‌توان به صورت دفتر کل غیرمتمرکز و در برخی‌ موارد باز در نظر گرفت که می‌توانند تراکنش‌های بین دو نفر را به صورت کارآ و قابل راست‌آزمایی و دائمی ثبت کنند. بلاک‌چین‌‌ها معمولاً امن هستند و مقاومت خوبی‌ نسبت به خطا از خود نشان می‌دهند. همچنین خاصیت غیرمتمرکز بلاک‌چین‌‌ها آنها را علاوه بر تراکنش‌های مالی برای ثبت انواع وقایع همچون سوابق پزشکی‌ نیز مناسب می‌کند؛ ولی‌ از آ‌نجایی که در سامانه همتا به همتا نظر اکثریت تعیین‌کننده خواهد بود با وجود همه فواید بلاک‌چین، به دلیل طبیعت این سامانه، امکان تخلف وجود دارد.

به گفته او بانک‌ها نقش غالبی‌ در جلو بردن بلاک‌چین‌های تجاری و نیز استفاده از نقدینگی‌های رمز پایه خواهند داشت و ارسال پول بین‌المللی با کارمزد کم بازاری بسیار جذاب برای بانک‌ها خواهد بود.

حال باید دید که آیا بلاک‌چین آن‌طور که مقامات بانکی می‌گویند به دلیل زیرساخت قابلیت عمومی شدن ندارد یا بانک‌ها باید خود را با انقلابی بانکی همراه کنند.