«سرافراز»؛ سرافراز؟

    بعد از ریاست دو دوره‌ای علی لاریجانی و ضرغامی بر مسند صدا و سیما سرافراز حضوری کوتاه مدت بر رسانه ملی داشت و خیلی زود رفت. اهالی بهارستان در حالی عملکرد رییس سابق صداوسیما را به بوته نقد و بررسی کشیدند که طبق ارزیابی آن‌‌ها کفه انتقاد‌ها به مدیریت ۱۸ ماهه محمد سرافراز […]

 

 

بعد از ریاست دو دوره‌ای علی لاریجانی و ضرغامی بر مسند صدا و سیما سرافراز حضوری کوتاه مدت بر رسانه ملی داشت و خیلی زود رفت. اهالی بهارستان در حالی عملکرد رییس سابق صداوسیما را به بوته نقد و بررسی کشیدند که طبق ارزیابی آن‌‌ها کفه انتقاد‌ها به مدیریت ۱۸ ماهه محمد سرافراز نسبت به تعریف‌‌ها و تمجید‌ها سنگین‌تر است.

خبر رفتن سرافراز، رییس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به اندازه دوران ۱۸ ماهه حضورش بر این مسند، پرسروصدا بود.

دوره‌ای که کشور در آن شاهد اتفاقات مهم و اثرگذاری در پهنه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود و طبیعتاً نحوه انعکاس و بازتاب آن در تنهاترین، فراگیر‌ترین و اختصاصی‌‌ترین رسانه تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان نقاط مورد اهمیت در بررسی کارنامه رییس صداوسیما به شمار می‌رود.

اکنون که حکم ریاست جدید سازمان صداوسیما از سوی رهبر انقلاب صادر شد و سرافراز جای خود را به عبدالعلی علی عسگری داد، خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با نمایندگان به ارزیابی عملکرد وی در طی ۱۸ماه مدیریت سرافراز بر مسند یکی از اصلی‌‌‌ترین و حساس‌‌ترین سازمان‌ها نشست.

از منظر بهارستان‌نشین‌‌ها کدورت ایجاد شده میان مردم و رسانه ملی، تبلیغات و رواج فرهنگ مصرف‌گرایی، رفتارهای جناحی و تخریب دور از تصور برجام، ایجاد فضا برای معرکه‌گیری‌ یک جریان‌ سیاسی خاص و تأثیرگذاری آن‌‌ها بر تصمیم‌گیری‌ها، سانسور، خودسانسوری و… موضوعاتی است که بیش از موارد دیگر عامل ضعف مدیریت سرافراز به شمار می‌رود و به زعم آن‌ها همین عوامل سبب خارج شدن او از مسیر رشد و موفقیت شد. از سوی دیگر برخی نمایندگان مدیریت سرافراز را با وجود شرایط سخت کمبود بودجه، مثبت و قابل قبول ارزیابی کردند.

بنا بر این گزارش، مسعود پزشکیان، علیرضا محجوب، محمد باقری‌بناب، عباس قاییدرحمت، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نصرا… پژمانفر و لاله افتخاری از دو جناح فکری حاضر در مجلس نهم تحلیل و ارزیابی خود را در این باره بیان کردند.

هرچه رسانه ملی می‌گوید، مردم خلافش عمل می‌کنند

مسعود پزشکیان در ارزیابی خود نسبت به عملکرد رییس سازمان صدا و سیما، گفت: آن‌چه که امروز از نظر فرهنگی از سوی صدا و سیما مشاهده می‌شود نادرست است به گونه‌ای که هرچه این سازمان تبلیغ می‌کند مردم خلاف آن عمل می‌کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مردم به چیزی اعتماد کنند باید بر اساس دیدگاه‌های آن پیش روند؛ به عنوان مثال صدا و سیما تلاش کرد شایبه تفرقه و اختلاف را در لیست مشخصی به وجود بیاورد و مردم را نسبت به آن بدبین کند درحالی که به ویژه در شهری مانند تهران، رأی اکثریت مردم رفت به سمت همان لیستی که این سازمان تلاش کرد رأی نیاورد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: این‌که رسانه ملی تلاش کند پیامی را برساند ولی مردم خلاف آن انجام دهند، نشانه خوبی نیست و نشان می‌دهد چندین جای کار لنگ می‌زند و باید این اشکال رفع شود.

وی با اشاره به این‌که با جابه‌جایی آدم‌ها این مشکل نیز رفع نمی‌شود، یادآور شد: باید نگاه‌ها تغییر کند و با یافتن مشکل، به دنبال راه‌حل علمی باشند زیرا با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها، مشکلی حل نخواهد شد.

پزشکیان در ورد تلاش این سازمان نسبت به چابک‌سازی و تعدیل نیروها، افزود: باید از مسؤولان این سازمان پرسید که چرا این نیرو‌ها را جذب کردند که بخواهند بعد از مدتی آن‌ها تعدیل کنند؟! چرا یک سازمانی عده‌ای را به‌کار می‌گیرد ولی بعد از مدتی که این افراد نیز با اتکا به همین شغل، زندگی و خانواده تشکیل می‌دهند، آن‌ها را اخراج می‌کند؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: این‌که با افراد مانند یک دستمال کاغذی برخورد می‌کنیم به گونه‌ای که هروقت به آن‌ها نیاز داشتیم از ظرفیتشان استفاده کنیم و زمانی که خوشمان نیامد آن‌ها را به دور بیندازیم، دور از انصاف است باید تلاش شود تا ثبات و امنیت شغلی و کاری بر قرار شود تا افراد تکلیف خودشان را بدانند؛ البته این معضل نه تنها در صدا و سیما بلکه در دیگر نهاد‌ها نیز وجود دارد.

جولان تبلیغات محصولات خارجی در صداوسیما به رغم تأکید رهبر انقلاب به اقتصاد مقاومتی

همچنین علیرضا محجوب در این خصوص با بیان این‌که صدا و سیما برای تولید درآمد خود تکیه زیادی بر تبلیغات داشت درحالی که این افزایش تبلیغات با همسو با مصرف گرایی بود، گفت: اگر چه هر تبلیغی لزوماً به معنای افزایش مصرف نیست اما به‌طور کلی شبکه‌های تلویزیونی در همه جای دنیا، درآمد خود را از توسعه مصرف به دست می‌آورند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از سویی دیگر آن‌چه که مورد توجه زیادی قرار گرفته آن است که در شرایطی که مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی سخت می‌گوید شاهد تبلیغات محصولات خارجی در صدا و سیما هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: تبلیغات محصولات خارجی در صدا و سیما اتفاقی بود که در گذشته رخ نمی‌داد و در این یک الی دو سال اخیر شاهد بروز و ظهور آن بودیم؛ حتی اگر این تبلیغات در راستای حمایت از تولیدات ملی بود ایرادی نداشت اما تبلیغ کالای خارجی امری نامطلوب بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: رییس سازمان صدا و سیما را باید به عنوان یک آدم فنی شناخت و قطعا تلاش‌های فنی وی را باید ستایش کرد اما آنچه که در صدا و سیما لازم است تنها عملکرد فنی نیست.

سرافراز با ادغام شبکه‌ها نتوانست صداوسیما را به اهداف خود برساند

بنا بر این گزارش، محمد باقری بناب درباره عملکرد صدا و سیما در ادغام شبکه‌های تلویزیونی، گفت: صدا و سیما باید خصوصی‌سازی شود و تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد ادغام شبکه‌ها کارساز نخواهد بود.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: خصوصی‌سازی به معنای آن است که شبکه‌ها در حوزه‌های مختلف به این بخش واگذار شده اما نظارت گسترده بر آن شکل گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: اکنون صدا و سیما در تأمین حقوق کارمندان ۴۰ هزار نفره خود با مشکل مواجه است و تا زمانی که این سازمان به بخش خصوصی واگذار نشود، وضعیت به همین منوال باقی می‌ماند.

وی یادآور شد: صدا و سیما با ادغام این شبکه‌ها نتوانسته به اهداف خود برسد در حالی که اگر این سازمان خصوصی می‌شد می‌توانستیم تا حدود ۱۰۰ شبکه هم داشته باشیم و این امر، خود به جذب مخاطب کمک می‌کرد.

سهم ناچیز مجلس در رسانه ملی!

همچنین عباس قاییدرحمت در گفت‌و‌گو با خانه ملت با اشاره به عملکرد رییس سازمان صدا وسیما، گفت: کیفیت برنامه‌های رسانه ملی در مقابل هم قطارهای خارجی خود بسیار پایین است و قدرت رقابت با آن‌‌ها را ندارد چراکه بسیاری از برنامه‌ها به سخنرانی و میزگرد منتهی شده و این نوع برنامه‌های تاک‌شو محور خنثی حتی در ایام خاص و اعیاد نیز دیده می‌شوند.

وی بیان کرد: درحالی که صاحب‌نظران خواهان کاهش برنامه‌های تبلیغاتی رسانه ملی بودند اما سرافراز محدودیت‌های مالی بسیاری داشت و بودجه رسانه ملی را از همین برنامه‌ها تأمین می‌کرد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انتقادهای بسیاری به رفتارهای سیاسی رسانه ملی در برخورد با مجلسیان وارد است، افزود: متأسفانه تلویزیون به دنبال پررنگ کردن چهره‌های خاصی بود و برنامه‌های خود را در اختیار افراد خاصی قرار می‌داد و بسیاری از این برنامه‌ها با گرایش و نگاه سیاسی خاص هدف‌دار و جهت‌دار روی آنتن می‌رفت.

وی گفت: نه مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از قوای ۳ گانه جمهوری اسلامی و نه رییس آن به عنوان یکی از سران نظام، سهم قابل ملاحظه‌ای در صداوسیما نداشتند؛ در حالی که بدیهی‌‌ترین کار این بود که به جای انتخاب اخبار خاص و پرداختن به حاشیه‌های جلسات مجلس، برنامه‌هایی در راستای ساده کردن قوانین مطروحه در مجلس ساخته و به مردم ارایه شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به پوشش خبری پرونده برجام از رسانه ملی، گفت: جلسات کمیسیون برجام در مجلس با نگاه و هدف خاصی به صورت زنده پخش می‌شد در حالی که به دلیل مسایل امنیتی و محرمانه‌ نباید بسیاری از گفت‌وگو‌ها در آن جلسات رسانه‌ای می‌شدند.

صداوسیما همراهی مردم را از دست داده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره کیفیت عملکرد رییس صدا و سیما، گفت: سرفراز در مدت مدیریت خود نه تنها نتوانست به افزایش مخاطب رسانه ملی کمک کند بلکه این روند، حتی سیر نزولی نیز داشته است. متأسفانه گرایش مردم به ماهواره و رسانه‌های خارجی به دلیل کیفیت پایین تولیدات تلویزیون بیش‌تر شد؛ ضمن آن‌که رفتار‌ها و اعمال تصمیمات سیاسی و جناحی، سبب دلخوری و کدورت میان مردم و صدا و سیما شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گویا در دوران برجام، رسانه ملی تنها یک مأموریت داشت و آن هم منفی گفتن صرف از این قرارداد ملی بود؛ حتی یک مورد مثبت از برجام نگفت و این سؤال مطرح می‌شود که آیا برجام هیچ سود و جنبه مثبتی نداشت؟!

عضو فراکسیون هنر ورسانه مجلس با بیان این‌که رسانه ملی در دوران آقای سرافراز افول شدیدی به لحاظ کیفیت و طبیعتاً جذب مخاطب داشت، تصریح کرد: صداوسیما به لحاظ حیثیتی ضربه سنگینی خورده چراکه همراهی افکار عمومی را از دست داده است و به‌یقین ترمیم آن زمان خواهد برد.

در مجموعه وظایف تعریف شده برای هر یک از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، عملکرد صداوسیما و رسیدگی به امورات آن، تحت وظایف کمیسیون فرهنگی مجلس تعریف می‌شود. لذا نظر دو تن از اعضای این کمیسیون را نیز درباره عملکرد سرافراز جویا شدیم.

سرافراز تلاش کرد؛ ولی نتوانست

لاله افتخاری عضو هیأت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره به خانه ملت گفت: اگرچه آقای سرافراز تلاش‌هایی برای تغییر وضعیت و حرکت به سمت وضع مطلوب برای رسانه ملی داشت، اما لازم بود دایره مشورت خود با مسؤولان را افزایش دهد و دقت بیش‌تری در تحقق فرمایشات رهبری داشته باشد.

وی معتقد است یک سری مسایل و مشکلات اساسی در عملکرد رییس صدا و سیما وجود داشت که منجر به تغییر ایشان یا تصمیم وی به استعفا شده است.

عملکرد سرافراز به‌طور کلی قابل‌دفاع است

نصرا… پژمان‌فر، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این خصوص به خانه ملت، گفت: عملکرد آقای سرافراز با توجه به شرایط خاص حاکم بر رسانه ملی قابل دفاع است چراکه با توجه به محدودیت منابع بودجه‌ای که از سوی دولت داشت، تلاش خوبی برای حل مشکلات صدا و سیما کرد؛ ضمن آن‌که در مقابل هجمه‌ها ایستادگی کرد و مانع از برخی سوءاستفاده‌ها شد.

مدیر بعدی رسانه ملی نیز شرایط سختی دارد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیر بعدی رسانه ملی نیز با این شرایط و سیاسی کاری‌های دولت و عدم پرداخت اعتبارات لازم با شرایط سختی روبه‌رو خواهد بود؛ مگر آنکه مسیر تغییر کند و دولت و رسانه ملی همسو شوند.

وی با بیان این‌که نقدهایی هم به آقای سرافراز وارد است، افزود: در یک نگاه کلی عملکرد وی را مثبت ارزیابی می‌کنم این در حالی است که سرافراز مشکلات متعددی داشت و بدنه صدا و سیما، دولت و مجموعه‌های بیرونی مسیر پر تنشی را ایجاد کرده بودند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز تأسف از این‌که اعتماد سرافراز به برخی از مدیران سبب تولید برنامه‌های ضعیف به‌خصوص در ایام عید نوروز شد، ادامه داد: باید گفت؛ سرافراز ضمن آن‌که مراقبت‌های کافی نسبت به برنامه‌های تولیدی نداشت باید عدم تعامل کامل و جامع با مجلس را به نقاط ضعف او اضافه کرد؛ ضمن آن‌که او نتوانست با دولت ارتباط سازنده برقرار کند.