مجلس؛ پل میان دولت و تعطیلات زمستانی مدارس

مجلس؛ پل میان دولت و تعطیلات زمستانی مدارس گروه اجتماعی- سال‌ها است که بحث تغییر زمان آغاز مدارس در کلان‌شهر‌ها و به خصوص تهران مطرح است. تهرانی که با دهه‌ها است به دلیل رشد بی‌اندازه جمعیت و آلودگی هوا از داشتن فصل پاییز محروم است و در این بین یکی از علل اصلی این اتفاق […]

مجلس؛ پل میان دولت و تعطیلات زمستانی مدارس

گروه اجتماعی- سال‌ها است که بحث تغییر زمان آغاز مدارس در کلان‌شهر‌ها و به خصوص تهران مطرح است. تهرانی که با دهه‌ها است به دلیل رشد بی‌اندازه جمعیت و آلودگی هوا از داشتن فصل پاییز محروم است و در این بین یکی از علل اصلی این اتفاق بازگشایی مدارس در مهر است.

در واقع آلودگی هوا؛ در چند سال اخیر داستانی است که آذرماه و دی‌ماه در کلان‌شهر‌ها شدت می‌گیرد و اولین راهکار هم تعطیلی مدارس است؛ تعطیلی مدارس، هم به دلیل دور کردن کودکان و نوجوانان از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و هم از باب کاهش عبور و مرور وسایل نقلیه مورد توجه است.

طرح تعطیلات زمستانی برای مدارس سالیان سال است که از سوی نهادهای مختلفی مانند سازمان حفاظت از محیط‌‌زیست، سازمان میراث فرهنگی به نهادهای قانون‌گذار همچون مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت ارایه شده است و دلیل طراحان نیز آلودگی هوا و توزیع سفر در طول است که البته در بیش‌تر این موارد این طرح با مخالفت نمایندگان مواجه شده است.

نخستین ‌بار‌ سال ۳۶ بود که موضوع ایجاد تعطیلات زمستانی و کاهش تعطیلات تابستانی مدارس از سوی وزارت فرهنگ وقت مطرح شد؛ موضوعی که البته با آن موافقت نشد و داستان تا‌ سال ٧٥ و زمان روی کار آمدن دولت اکبر‌ هاشمی رفسنجانی و وزارت محمدعلی نجفی بر آموزش و پرورش مسکوت ماند.‌ سال ٧٥ اما قرار شد مدارس ١٠ روز در میانه زمستان تعطیل باشد و دانش‌آموزان ١٥ روز زودتر و در میانه شهریور به مدرسه بروند. نجفی، وزیر وقت آموزش و پرورش، آن زمان، هدف از اجرای این طرح را امکان مسافرت‌های زمستانی خانواده‌ها و ایرانگردی در این فصل اعلام کرد اما پس از یک دوره کوتاه اجرا با مخالفت زیاد دانش‌آموزان و معلمان با آن، این طرح و با تصویب ۳ فوریتی مجلس، غیرقابل اجرا تشخیص داده شد. پس از آن و سال‌ها بعد، شورایعالی آموزش و پرورش پیشنهاد ساماندهی تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و احتمالاً کاهش آن را مورد بررسی قرارداد و با ارسال نامه‌ای به پژوهشکده تعلیم و تربیت خواست به مطالعه بیش‌تر درباره این طرح بپردازد؛ طرحی که البته هیچ وقت به نتیجه نرسید.

مجلس و تعطیلات دانش‌آموزی

در همین ارتباط جبارکوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظر نمایندگان درباره تعطیلی زمستانی مدارس گفته که اگر در مقطع کنونی لایحه تعطیلی مدارس به مجلس ارایه شود بعید است با آن موافقت شود چراکه به پختگی بیش‌تری نیاز دارد. اگر هدف تعطیلی مدارس در زمستان، توسعه گردشگری است باید دستگاه‌های دولتی نیز تعطیل باشند تا والدین بتوانند برای این روزهای تعطیل برنامه‌ریزی کنند و به سفر روند در غیر این صورت این تعطیلات ثمره‌ای جز نگرانی برای والدین شاغل ندارد؛ این افراد به دلیل حضور فرزندان در منزل کارآیی خود را در ادارات از دست می‌دهند بنابراین دستگاه‌های دولتی بازده کافی ندارند.

فریده اولادقباد، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با بیان این‌که تعطیلی مدارس در زمستان برای والدین شاغل دغدغه‌های زیادی ایجاد می‌کند، گفته: برای اجرای این طرح باید تمام زوایای مختلف آن در نظر گرفته شود. زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد؛ در صورت تعطیلی دانش‌آموزان در فصل زمستان والدین شاغل با دغدغه جدیدی روبه‌رو می‌شوند.

جواد کاظم نسب، نماینده مردم اهواز و باوی نیز در خصوص تعطیلی زمستانی مدارس به دلیل تأثیر این طرح در رونق گردشگری استان‌های جنوبی، گفته: استان خوزستان در کنار کشور عراق و در مجاورت خلیج‌فارس قرار دارد بنابراین دارای ظرفیت گردشگری بالایی است. بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها نیازمند وجود زیرساخت‌های لازم است این درحالی است که این زیرساخت‌ها در استان خوزستان وجود ندارد؛ برای استفاده از این تعطیلات باید از یک سو راه‌های امن و استاندارد ایجاد شود و از سوی دیگر مراکز اقامتی و هتل‌هایی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا مجلس می‌تواند پل میان تعطیلات مدارس و دولت را‌بردارد و پاییز دانش‌آموزان را بهاری کند یا همچنان دولت و دانش‌آموزان چالش تعطیلات را ادامه خواهند داد.