FATF؛ خیر یا شر؟!

نگاهی به موافقان و مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم FATF؛ خیر یا شر؟! گروه بانک، بیمه، بورس- FATF موضوعی که سال‌ها است توسط دولت برای الحاق به یک کنوانسیون مالی مطرح شده است. FATF یا همان کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم موضوعی است که سال‌ها است فکر سیاستمداران ایران […]

نگاهی به موافقان و مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم

FATF؛ خیر یا شر؟!

گروه بانک، بیمه، بورس- FATF موضوعی که سال‌ها است توسط دولت برای الحاق به یک کنوانسیون مالی مطرح شده است. FATF یا همان کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم موضوعی است که سال‌ها است فکر سیاستمداران ایران را به خود مشغول کرده است.

FATF یک قرارداد نیست، یک سازمان بین دولتی است. « گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force – FATF) در سال ۱۹۸۹ به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی ۷» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر ۴ ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشور‌ها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند، احتیاط کنند.

ایران، در سال‌های گذشته تلاش کرده است با تصویب قوانین جدید، هم نظارت بر پرداخت مالیات‌ها را بیش‌تر کند، هم فضای کسب و کار را بهبود بخشد و هم شبهه‌ها در مورد تأمین مالی تروریسم از طریق بازارهای غیرشفاف مالی را کاهش دهد، یکی از اقداماتی که برای این منظور انجام شده، تصویب « قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» بود که لایحه آن توسط دولت حسن روحانی در سال ۹۴ به مجلس فرستاده شد، در بهمن سال گذشته تصویب و در اسفند سال گذشته به دولت ابلاغ شد.

این قانون تلاش کرده است فعالیت‌های تروریستی را رده‌بندی کند و البته به صراحت اعلام کرده است که «اعمالی که افراد، ملت‌ها، یا گروه‌ها و یا سازمان‌های آزادی‌بخش برای مقابله با اموری از قبیل سلطه، اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی انجام می‌دهند، از مصادیق اقدام تروریستی موضوع این قانون نیست و تعیین مصداق گروه‌های تروریستی و سازمان‌های مشمول این تبصره برعهده شورایعالی امنیت ملی است.»

آغاز هجوم مخالفان به دولت

دو سال قبل بود که مخالفان دولت حملات شدید خود را بر علیه آن آغاز کردند. روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های منتقد و مخالف دولت با تند‌ترین کلمات به انتقاد از این مسأله پرداخته‌اند و آن را «خیانت دولت» نامیدند. این رسانه‌ها ماجرا را به عنوان «خودتحریمی» بانک‌های داخلی تعبیر کردند و از شکل‌گیری «موج گسترده‌ای از اعتراض همگانی نسبت به اجرایFATF » خبر دادند. روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های منتقد و مخالف دولت با تند‌ترین کلمات به انتقاد از این مسأله پرداخته‌اند و آن را «خیانت دولت» نامیدند. این رسانه‌ها ماجرا را به عنوان «خودتحریمی» بانک‌های داخلی تعبیر کردند و از شکل‌گیری «موج گسترده‌ای از اعتراض همگانی نسبت به اجرایFATF » خبر دادند. رسانه‌های منتقد ضمن اشاره به آنچه آن را «موجی از خشم عمومی نسبت به دولت حسن روحانی» می‌نامیدند، خواستار رسیدگی و توضیح دولت پیرامون دلیل اجرای این توافق شدند.

موافقان حضور در FATF

در این بین موافقان حضور در کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم هم وجود دارند که مخصوصاً با تحریم‌های اخیر ترامپ به حضور ایران در این کنوانسیون اصرار می‌کنند. مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اخیراً گفته است: «تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به نوعی مقابله با آمریکا است». همچنین شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفته است: «آمریکا از تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ناراحت می‌شود».

حال در شرایطی که مخالفان FATF حضور ایران را در این کنوانسیون تکمیل‌کننده پازل تحریم‌‌های بانکی و هوشمندتر شدن تحریم‌های این کشور می‌‌داند و موافقان حضور ایران نیز آن را راهی برای مقابله با آمریکا می‌دانند، باید منتظر ماند و دید که سرنوشت حضور ایران در آن چه می‌شود.