یک پنجم گونه‌های گیاهی جهان در معرض خطر انقراض قرار دارند

  نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک پنجم تمامی ۴۰۰ هزار گونه‌های گیاهی جهان در معرض خطر انقراض قرار دارند. به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، این گزارش که توسط محققان باغ گیاه شناسی سلطنتی «کیو» در لندن ارایه شده است، اولین مطالعه‌ای است که به وضعیت جهانی گیاهان می‌پردازد. در این […]

 

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک پنجم تمامی ۴۰۰ هزار گونه‌های گیاهی جهان در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، این گزارش که توسط محققان باغ گیاه شناسی سلطنتی «کیو» در لندن ارایه شده است، اولین مطالعه‌ای است که به وضعیت جهانی گیاهان می‌پردازد.

در این گزارش هشدار داده می‌شود که بسیاری از گیاهان در مواجهه با کشاورزی در مقیاس بزرگ و تجارت بین‌المللی گیاهان با گیاهان مد روز، با سخت جانی به حیات خود ادامه می‌دهند.

همچنین در این گزارش آمده است که تغییر اوضاع اقلیمی نیز با خشک کردن مناطقی پوشیده شده از برخی گیاهان بر این موضوع تأثیر دارند اما به گفته برخی از دانشمندان این موضوع نیاز به بررسی بیش‌تر دارد.

استیون باخمن، محقق ارشد این مطالعه پاکسازی مناطق برای دام و کشاورزی را بزرگ‌ترین تهدید برای بقای گیاهان عنوان می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تغییر اوضاع اقلیمی نیز تهدیدی برای بقای گیاهان محسوب می‌شود تأکید دارد که در حال حاضر تهدید اصلی کشاورزی است.

این محقق ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل تبدیل زیستگاه به مناطقی برای کشاورزی و دام، و استفاده این زیستگاه‌های طبیعی برای محصولات مانند روغن نخل است.

وی تجارت برداشت گیاهان وحشی را دومین تهدید بزرگ عنوان می‌کند و می‌گوید برخی از تاجران بین‌المللی تلاش دارند که گیاهان مد روز را حفظ کنند.

در این گزارش آمده است که حدود یکهزار و ۷۷۱ منطقه از جهان به عنوان «مناطق مهم گیاهی» معرفی شده‌اند اما تنها تعداد بسیار اندکی از آن‌ها تحت حفاظت منابع طبیعی قرار دارند.

این گزارش همچنین برآورد می‌کند که ۳۹۱ هزار گیاه آوندی – به غیر از خزه و جلبک- در جهان وجود دارد و دو هزار و ۳۴ گونه جدید تنها در سال ۲۰۱۵ کشف شد.

 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که کم‌تر از یک دهم از گیاهان شناخته شده جهان که حدود ۳۱ هزار گیاه را تشکیل می‌دهند توسط انسان‌ها مصرف می‌شوند و بیش‌ترین موارد مصرف آن‌ها در دارو، مواد غذایی و سوخت است.