یک بام و دو هوای حمایت از تولید

یک بام و دو هوای حمایت از تولید تعیین قیمت کنجاله توسط شخص، خاص تعیین قیمت مرغ از سوی دولت افزایش بی‌رویه قیمت کنجاله سویا مجتبی قدیری- با افزایش بی‌رویه قیمت کنجاله سویا به عنوان یکی از نهاده‌های پایه در تولید گوشت، ‌مرغ و تخم‌مرغ به نظر می‌رسد نه تنها سیاست ارز یارانه‌ای دولت به […]

یک بام و دو هوای حمایت از تولید

تعیین قیمت کنجاله توسط شخص، خاص تعیین قیمت مرغ از سوی دولت

افزایش بی‌رویه قیمت کنجاله سویا

مجتبی قدیری- با افزایش بی‌رویه قیمت کنجاله سویا به عنوان یکی از نهاده‌های پایه در تولید گوشت، ‌مرغ و تخم‌مرغ به نظر می‌رسد نه تنها سیاست ارز یارانه‌ای دولت به دلیل نظارت ناکافی کم اثر بوده بلکه فعالیت‌های پشتیبانی امور دام هم پاسخگوی نیاز بازار نبوده است. این روز‌ها افزایش نرخ ارز در داخل کشور از یک‌سو و افزایش قیمت‌های جهانی برخی کالاهای استراتژیک از جمله کنجاله سویا از سوی دیگر دست به دست هم داده تا آه از نهاد تولیدکنندگان حوزه دام‌ و طیور در داخل کشور برآید. اگرچه دولت سعی کرده است تا با سیاست‌های دستوری از جمله ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی تا حدی جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، اما در نهایت این بازار است که افسار قیمت‌ها را در دست گرفته است.

تعیین قیمت روزانه کنجاله توسط شخص خاص

طبق گفته رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی سالانه بین ۵ تا ۶ میلیون تن کنجاله سویا و ذرت در کشور مصرف می‌شود که تنها ۳۰ درصد آن تولید داخلی است و مابقی باید از طریق واردات تأمین شود. بدتر آن‌که شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان بازوی اجرایی دولت که باید در تنظیم بازار نهاده‌های دامی نقش مؤثری را ایفا کند، فقط ۱۵ درصد واردات و تأمین کنجاله سویا را در دست دارد طی چند سال اخیر نشان داده آن‌طور که باید نتوانسته است در تنظیم بازار نقش مؤثری ایفا کند و عملاً انحصار واردات محصولاتی همچون کنجاله سویا در دست فردی خاص افتاده که ۴۰ درصد بازار را تأمین می‌کند. جالب‌تر این‌که فعالان این بخش می‌گویند تعیین قیمت روزانه کنجاله توسط این شخص خاص انجام می‌شود.

رویای تنظیم بازار از سوی شرکت پشتیبانی امور دام

یوسفی، رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی همچنین در مورد قیمت کنجاله سویا و ذرت می‌گوید: سال گذشته در همین زمان هر کیلوگرم ذرت ۸۲۰ تومان به تولیدکننده تحویل داده می‌شد، در حالی‌که اکنون به ۱۳۰۰ تومان رسیده و هر کیلو کنجاله سویا هم سال گذشته ۱۳۰۰ تومان بود که اکنون ۲۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد. وی در پاسخ به این‌که شرکت پشتیبانی امور دام مگر برای تنظیم بازار این دو نهاده را به نرخ مصوب دولتی توزیع نمی‌کند، تصریح می‌کند: این شرکت مقدار کمی از این دو نهاده را در بازار توزیع می‌کند که میزان آن این قدر نیست که بتواند قیمت را در بازار تنظیم کند.

قیمت کنجاله سویا مشکل تولیدکنندگان تخم‌مرغ

رضا ترکاشوند، رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن نیز در مورد وضعیت نابسامان بازار کنجاله سویا می‌گوید: الان یکی از مشکلات تولیدکنندگان تخم‌مرغ این است که قیمت کنجاله سویا بالاتر از نرخی است که باید باشد و شرکت پشتیبانی امور دام اقداماتش پاسخگو نبوده است و اگر دولت می‌خواهد ارز را روی این نرخ یعنی ۴۲۰۰ تومان نگه دارد، باید در کنترل بازار نهاده جدی باشد.

وی به پیگیری‌های مکرر خود در مورد وضعیت کنجاله سویا اشاره کرده و می‌افزاید: پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام دادیم. شرکت پشتیبانی امور دام قول مساعد داده تا میزان بیش‌تری از این محصول را وارد کند. رییس اتحادیه مرغ‌ تخم‌گذار میهن به این نکته اشاره می‌کند که برخی واردکنندگان لوبیای سویا را وارد می‌کنند و به‌کارخانه‌های روغن‌کشی می‌برند و بعد کنجاله‌اش را توزیع می‌کنند که خود امری زمانبر است.

مرغداران جوجه‌ریزی را کاهش می‌دهند

عطاا… حسن‌زاده، عضو اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی از کاهش جوجه‌ریزی به دلیل تحمیل قیمت‌های نامناسب نسبت به هزینه تولید و ادامه ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ خبر می‌دهد و با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید مرغ گوشتی می‌افزاید: افزایش قیمت جهانی نهاده‌ها، ‌نوسانات ارز و دیر رسیدن نهاده به مرغداری‌ها، دلیل افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت تمام شده است. وی با اشاره به این‌که علی‌رغم حمایت امور پشتیبانی دام این صنعت هنوز با مشکل مواجه است، گفت: متعادل نبودن وضعیت عرضه و تقاضا، پایین بودن قیمت‌ها، زیان مرغداران را غیرقابل جبران کرده است که این روند سبب کاهش جوجه‌ریزی از سوی تولید‌کنندگان خواهد شد.

افزایش تولید جوجه یک روزه

عضو اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی با اشاره به تولید ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ادامه‌داد: ما با افزایش تولید جوجه یک روزه مواجه هستیم که باید ۵ تا ۷ درصد از حجم کلی تولید جوجه یک روزه کم شود تا بازار عرضه و تقاضا متعادل شود. حسن‌زاده با بیان این‌که تولیدمرغ گوشتی به اندازه نیاز بازار انجام خواهد شد، گفت: هم‌اکنون قیمت تمام شده تولید مرغ ۵۵۰۰ تومان است که قیمت متعادل برای فروش این محصول بدون در نظر گرفتن سود مرغدار باید ۸۵۰۰ تومان باشد. وی با اشاره به محدودیت سازمان پشتیبانی امور دام برای حمایت از مرغداران گفت: ما تلاش کردیم که ستاد تنظیم بازار قدرت سازمان پشتیبانی امور دام را برای حمایت بهتر از مرغداران افزایش دهد. عضو اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی ظرفیت تولید مرغ را در کشور ۳ میلیون تن اعلام‌کرد و ادامه‌داد: مصرف کشور دو میلیون و ۲۰۰ تن است که با توجه به بر هم خوردن بازار به دلیل اختلاف تولید باید کارشناسان به این بخش ورود کنند که علاوه بر آن نیز دولت باید ردیف اعتباری برای مرغداران در نظر بگیرد.

افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی در پی تنش میان آمریکا و چین

مجید موافق غدیری، رییس هیأت مدیره صنایع خوراک دام‌ و طیور و آبزیان نیز با اشاره به تنش ایجاد شده در دنیا به دلیل مشکلات ایجاد شده بین دو کشور آمریکا و چین به عنوان بر‌ترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده خوراک دام گفت: این تنش سبب افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی شده است. وی با اشاره به قیمت ۲۵۰۰ تومانی ‌کنجاله سویا ادامه‌داد: این نهاده‌ها با ارز ۳۸۰۰ تومانی وارد می‌شوند اما افزایش بسیار زیاد قیمت جهانی نهاده‌ها در هر صورت افزایش هزینه تمام شده را به دنبال داشته است. غدیری با بیان این‌که تا چند روز آینده تنش‌‌ها کاهش خواهد یافت اما قیمت نهاده‌ها تغییر چندانی ندارد، گفت: آسان‌سازی تخصیص ارز به نهاده‌های دامی، تسریع در گشایش اعتبار در این بخش‌ برای راحت‌تر شدن در ‌ثبت سفارش و کاهش تعرفه کنجاله سویا دو پیشنهاد ما به دولت برای کمک به مرغداران است.

افزایش قیمت نهاده‌های دامی متأثر از قیمت بازارهای جهانی بود

حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره مشکلات اخیر دامداران و مرغداران کشور که منجر به برگزاری برخی تجمعات اعتراضی شده بود و همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی و تدابیر اتخاذ شده برای این مسایل اظهارکرد: بخشی از افزایش قیمت نهاده‌های دامی متأثر از قیمت بازارهای جهانی بوده است. وی ادامه‌داد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز طی دو الی ۳ ماه اخیر حدود دو میلیون تن نهاده دامی شامل ذرت، کنجاله سویا و ذرت خریداری کرده، بخش اول این محموله‌ها وارد کشور شده و بین مرغداران و دامداران توزیع شده که تأثیرات مطلوبی در بازار داشته است. این مقام مسؤول با بیان این‌که شرکت پشتیبانی امور دام توزیع خود را با قیمت‌های اعلامی ادامه خواهد داد، افزود: مرغداران و دامداران می‌توانند با مراجعه به مراکز شرکت پشتیبانی امور دام در مراکز استان‌ها، متناسب با ظرفیت جوجه‌ریزی خود یا ظرفیت واحد دامداری خود این اقلام را دریافت کنند. وی همچنین در پاسخ به این سؤال درباره مشکل مرغداران که معتقدند عرضه زیاد مرغ در بازار و کاهش بیش از اندازه قیمت آن، همزمان با افزایش قیمت خوراک مرغ، منجر به زیان آنها شده است، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام روزانه حدود ۱۲۰۰ تن مرغ مازاد را جمع‌آوری می‌کند تا عرضه زیاد مرغ در بازار، منجر به کاهش بیش‌تر قیمت نشود؛ همین اقدام موجب شد روند کاهش قیمت مرغ متوقف شود و قیمت در حال حاضر رو به افزایش است.