توقعات غیرمنطقی پیمانکاران انبوهساز در احیای بافتهای فرسوده رامین شاهی- یکی از کلیدیترین بخشها در جذب سرمایهگذاران و پیمانکاران بخش مسکن در نوسازی بافتهای فرسوده همانا موضوع وجود تضمینهای لازم قانونی برای آسودگی خاطر آنان در قبال بازگشت سرمایههای آنان است.ا موضوعی که در طرح نوسازی بافتهای فرسوده در خصوص مالکیت سرمایهگذاران در بخش اصل […]
توقعات غیرمنطقی پیمانکاران انبوهساز در احیای بافتهای فرسوده
رامین شاهی- یکی از کلیدیترین بخشها در جذب سرمایهگذاران و پیمانکاران بخش مسکن در نوسازی بافتهای فرسوده همانا موضوع وجود تضمینهای لازم قانونی برای آسودگی خاطر آنان در قبال بازگشت سرمایههای آنان است.ا
موضوعی که در طرح نوسازی بافتهای فرسوده در خصوص مالکیت سرمایهگذاران در بخش اصل زمینهای مورد نظر است. نه تنها این خواسته غیرمنطقی نیست بلکه حداقل خواسته هر سرمایهگذاری است اما واقعیت آن است که این توقع از دولت برای حل این مشکل انتطاری غیر واقعبینانه است زیرا چگونه میتوان چیزی را به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار کرد که خود دولت مالک آن نیست؟ هر چند در خصوص طرحهای ملی قوانینی وجود دارد که منجر به تسریع واگذاری زمین از طرف بخش مالک غیردولتی میشود در نتیجه شاید لازم باشد دولت به عنوان متولی طرح احیای بافتهای فرسوده در این زمینه تسهیلات لازم قانونی را فراهم کند تا مالکین بخش خصوصی با پیمانکاران ساختمانی بهتر به تعامل برسند.
انتقاد شدید وزیر راه از پیمانکاران انبوهساز
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی
توقعات بخش خصوصی برای انجام پروژههای انبوهسازی قابل انتقاد است و پیمانکاران و سرمایهگذاران بخش خصوصی باید با کمک ساکنان در محله ساخت و ساز کند و ارزش افزوده را با آنها شریک شود لذا بخش خصوصی نمیتواند انتظار داشته باشد دولت به تملک اراضی پرداخته و آن را به بخش خصوصی تقدیم کند. از سویی کار باید دست بخش خصوصی باشد، نه اینکه دولت تبدیل به کارگزار بخش خصوصی شود و هیچ دولتی در دنیا چنین کاری نمیکند. مبنای ما ارتقای کیفیت محله و مشارکت ساکنان است. کیفیت زندگی باید در محلهها ارتقا پیدا کند تا از کوچ مردم از محلهها جلوگیری شود. بخش خصوصی نیز باید در این امر مشارکت کند. وقتی بر محلهها تمرکز میشود باید توجه داشت که هر محله مشکل خاص خود را دارد. ممکن است مسأله در یک محله احیای بافت تاریخی، در محلهای بهسازی معابر و در محله دیگر ایجاد فضای خدماتی و فرهنگی باشد
شهرداریها محور بازآفرینی شهری
همچنین باید شهرداری محور بازآفرینی شهری باشد، چراکه نزدیکترین سازمانی است که به مردم خدمت میدهد و در هر محله یک عنصر محرک توسعه وجود دارد. اصلیترین هدفگذاری در محلات تشخص و هویت محله است. این مسأله در رفتار همه نمود دارد؛ کسی که قصد دارد در محلهای سکونت کند، تشخص آن محله را میسنجد لذا اگر تشخص محلهای تنزل پیدا کرده باشد، خدمترسانی به آن با مشکل مواجه میشود. به همین علت ما به دنبای اعطای منزلت اجتماعی به محلات هستیم. این مسأله جنبه فیزیکی ندارد، اما ارزش افزوده بسیاری دارد. به همین علت ما در محلات به عنوان مثال به دنبال احیای ساختمانهای ارزشمند هستیم.
انجام پروژههای عمرانی را لازمه تشخص بخشی به محلات
آخوندی انجام پروژههای عمرانی را لازمه تشخص بخشی به محلات است و پروژههای پیشتاز باید منزلت محلی را ارتقا دهند لذا قاعدتاً ارتقای منزلت محلی بدون اقدامات عمرانی انجامپذیر نیست. به عنوان مثال برخی محلهها نیار به اصلاح معابر دارد. در صورت اصلاح معابر و فضای سبز یک محله، آن محله منزلت و شخصیت پیدا میکند و مردم ساخت و ساز در آن محله انجام میدهند. از سویی تقریباً تمام سیستمهای یارانهای قفل شده بودجهای برای یارانه دادن وجود ندارد. روشی که دنبال میکنیم بر پایه سپردهگذاری مردم است. با این روش قیمت تمام شده پول کاهش پیدا میکند. اکنون به ازای سپردهگذاری، تسهیلات با نرخ سود ۶ درصد برای خرید و ساخت خانه در بافت فرسوده اعطاء میشود. در این روش مردم تا ۶ برابر میزان سپردهگذاری خود با نرخ ۶درصد برای بافت فرسوده و نرخ ۸درصد برای سایر بافتها تسهیلات دریافت میکنند.
نوسازی ۳۱۰ محله شهری در بافت فرسوده تا پایان امسال
هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی
امسال نوسازی ۲۵۰ محله آغاز شده که تعداد این محلهها تا پایان سال به ۳۱۰ محله افزایش مییابد و طبق قانون دولت و شهرداریها باید نوسازی ۲۷۰ محله کشور در دستور کار قرار گیرد لذا هماکنون دو هزار و ۷۰۰ محله ۱۴۳ شهر کشور که بیش از ۱۴۱ هزار هکتار وسعت دارند و ۲۰ درصد از اراضی شهری را تشکیل میدهند به عنوان بافت فرسوده محسوب میشوند، همچنین محلههایی که در بافت فرسوده قرار دارند ۱۵ میلیون نفر جمعیت کشور را در دل خود جای دادهاند و مسیر بافتهای فرسوده مورد هدف شرکت بازآفرینی شهری ۵گونه بافتهای تاریخی، سکونتگاههای غیررسمی، بافتهای فرسوده، بافتهایی با پیشینه روستایی و نقاط ناهمگون شهری را در بر میگیرد. در این راستا برنامه اقدام مشترک با نقشآفرینی دولت، شهرداریها و بخش خصوصی تدوین شده که از طریق تسهیل گران و توسعه گران برنامه بازآفرینی شهری محقق خواهد شد. بخش عمدهای از طرح بازآفرینی شهری در دو هزار و ۷۰۰ محله شهری کشور از سوی نهادهای غیردولتی اجرا خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.