بزرگ‌ترین دستاورد ورزش نشاط ملی است

از پای تلویزیون تا کف خیابان بزرگ‌ترین دستاورد ورزش نشاط ملی است گروه اجتماعی- فوتبال، ورزشی جهانی که قلب‌ها را تسخیر کرده است. ورزشی که این روز‌ها قلبش در روسیه می‌تپد و خیل علاقه‌مندان را مجذوب خود کرده است. حضور ستاره‌های سرشناسی همچون رونالدو، مسی، نیمار، محمد صلاح، هری‌کین، پوگبا و… باعث شده تا ده‌ها […]

از پای تلویزیون تا کف خیابان

بزرگ‌ترین دستاورد ورزش نشاط ملی است

گروه اجتماعی- فوتبال، ورزشی جهانی که قلب‌ها را تسخیر کرده است. ورزشی که این روز‌ها قلبش در روسیه می‌تپد و خیل علاقه‌مندان را مجذوب خود کرده است. حضور ستاره‌های سرشناسی همچون رونالدو، مسی، نیمار، محمد صلاح، هری‌کین، پوگبا و… باعث شده تا ده‌ها هزار نفر در روسیه به استادیوم‌های این کشور بروند و میلیارد‌ها بیننده تلویزیونی نیز از پای گیرنده‌های خود تکان نخورند. تیم ملی کشورمان نیز که برای پنجمین بار در این رقابت‌های جهانی شرکت دارد، توانست در نخستین گام مراکش تیم اول قاره آفریقا را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد تا بدین‌ترتیب یوزهای ایرانی موفق به شکست شیرهای اطلس (لقب تیم مراکش) شوند.

این روز‌ها فوتبال و والیبال دو ورزشی هستند که می‌توانند با حداقل هزینه دل ملتی را شاد کنند و آنها را به خیابان‌ها بکشانند.

صعود به فرانسه

برای نسلی که تفریحش لی‌لی، هفت سنگ، گل کوچک و… بود، یک مسابقه فوتبال، آن هم در روزی که جدالی سخت بین امید و ناامیدی بود، اهمیت زیادی داشت. آنقدر مهم بود که بچه‌های دبیرستانی، برای زودتر تعطیل کردن کلاس درس به مدیر مدرسه التماس کنند و یک رادیوی جیبی هم محض احتیاط همراه داشته باشند! ۸ آذر ۱۳۷۶ را تا دهه‌‌ها کسی از یاد نخواهد برد. پس از روزهای تلخ ریاض و دوحه و کوالالامپور و شکست‌هایی باور نکردنی برابر عربستان و قطر و ژاپن، ایران با اندوخته نه چندان مطمئن تساوی یک- یک پای به جهنم کریکت گراند ملبورن گذاشت تا در حضور سیل تماشاگران استرالیا برابر این تیم صف‌آرایی کند. نتیجه ۲-۲ مساوی و صعود ایران به جام جهانی فرانسه بود تا جالب‌ترین توصیف برد ایران برابر کانگور‌وها این باشد: فرانس‌پرس نوشت: در یک لحظه وزن کره زمین سبک شد، چون ۶۰ میلیون ایرانی با هم به هوا پریدند… پس از سوت پایان بازی میلیون‌ها ایرانی بدون قرار قبلی به خیابان‌ها آمدند و تا نیمه‌های شب به جشن و پایکوبی پرداختند.

بازی قرن و باز هم شادی‌های خیابانی

پس از حضور حماسی ایران که با شکست استرالیا همراه شده و ایران به جام جهانی صعود کرده بود، قرعه‌کشی مرحله گروهی جام جهانی فرانسه مجدداً چشم‌ها را خیره کرد و ایران و آمریکا را در یک گروه قرارداد! ۲۰ سال از پیروزی ایران بر آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه گذشته است. بازی قرن که به شدت سیاسی نیز شده بود، سرانجام با گل‌های حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا با نتیجه دو بر یک به نفع ایران به پایان رسید تا باز هم مردم مهم‌ترین بهانه برای جشن را پیدا کنند. مردم با حضور میلیونی خود در خیابان‌ها نخستین پیروزی تاریخ تیم ملی ایران در جام‌های جهانی را تا آن زمان جشن گرفته و تا صبح فریاد شادی سردادند.

جشن به خاطر باخت به آرژانتین!

خیابان‌های ایران تاکنون به خاطر باخت شاهد جشن نبود تا این‌که ۳۱ خرداد ۹۳ از راه رسید؛ بازی ایران و آرژانتین. تیم ملی ایران تحت هدایت کارلوس کی‌روش به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل راه یافته بود و باید در سخت‌‌ترین مسابقه خود به مصاف آرژانتین مسی می‌رفت. این روز شاید برای همه ما یادآور روزی است که اشک‌ها و لبخندهایمان درهم آمیخت. روزی که شکست برایمان معنای پیروزی داشت. خیلی از آرژانتینی‌‌ها و ایرانی‌‌ها انتظار یک بازی یکطرفه و پرگل را داشتند، کم‌تر کارشناس فوتبالی در دنیا هم پیش‌بینی کرده بود که آرژانتین برای بردن تیمی از آسیا تا این اندازه به دردسر بیفتد. اما روند مسابقه جور دیگری پیش رفت و تنها مسی، ستاره بزرگ فوتبال جهان توانست به کمک آرژانتین بیاید و با گل دقایق تلف شده، صعود تیمش را به مرحله بعد تضمین کند. این گل دقایق پایانی اگرچه شکست تیم ملی ایران را به دنبال داشت اما فوتبال باز هم بهانه‌ای برای حضور میلیونی مردم در خیابان‌ها و برگزاری جشن و شادی شد و مردم تا نزدیکی‌های صبح به جشن و پایکوبی پرداختند.

پیروزی بر مراکش

جمعه‌ای که گذشت نیز جمعه‌ای حماسی شد و شیربچه‌های ایرانی توانستند تیم اول قاره آفریقا یعنی مراکش را با نتیجه یک بر صفر شکست دهند تا کاری کنند کارستان. شاگردان کی‌روش علاوه بر ارایه یک بازی تماشایی موفق شدند تا در گروهی که اسپانیا و پرتقال نیز حضور دارند، صدرنشین شوند. اتفاقی که به مانند یک رویا می‌ماند و حالا تنها چند گام مانده به نخستین صعود ایران به دور حذفی جام جهانی. پیروزی یک بر صفر ایران برابر مراکش که دومین برد ایران در تاریخ جام‌های جهانی را برای ایران به ارمغان آورد، بهانه‌ای بود برای خیل میلیونی مردم. مردم تهران همچون مردم دیگر شهرهای ایران پس از برتری یک بر صفر ملی پوشان فوتبال کشورمان در مقابل مراکش به خیابان‌ها ریختند و شادی کردند. حضور مردم آنقدر پررنگ بود که خیابان‌های تهران تا بامداد قفل شده بود. جالب آن‌که ساعاتی بعد تیم ملی والیبال ایران نیز توانست صدرنشین بازی لیگ ملت‌های جهان را با نتیجه قاطع ۳ بر صفر شکست دهد تا شبی رویایی برای ایرانیان رقم بخورد.

گفتنی است مردم فهیم کشورمان بار‌ها به خاطر پیروزی‌های غرورآفرین بازیکنان تیم ملی در رشته‌هایی همچون فوتبال، والیبال و کشتی به خیابان‌ها آمده‌اند. بر هیچکس پوشیده نیست که ورزش می‌تواند خیلی عظیم مردمی را با خود همراه کند و در این بین خیابان‌ها جایی هستند برای برگزاری جشن و سرور ملی. در واقع می‌توان ورزش را پلی برای رساندن مردم به اوج شادی دانست و در یک جمله می‌توان بزرگ‌ترین دستاورد ورزش را نشاط ملی دانست.